×

سامانه ای دیگر برای آموزش های حقوقی در راه است

سامانه ای دیگر برای آموزش های حقوقی در راه است

معاون رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت حدود 8 ماه است در حال بررسی سامانه‌ای تحت عنوان سَها - سامانه هدایتگر الکترونیکی - برای راهنمایی مردم در راستای حضورشان در دادگاه‌ها و محاکم قضایی هستیم

سامانه-ای-دیگر-برای-آموزش-های-حقوقی-در-راه-است

معاون رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: حدود 8 ماه است در حال بررسی سامانه‌ای تحت عنوان سَها - سامانه هدایتگر الکترونیکی - برای راهنمایی مردم در راستای حضورشان در دادگاه‌ها و محاکم قضایی هستیم.

سیامک رفعتی ، درباره آخرین وضعیت سامانه سخا- سامانه خدمات الکترونیک قضایی - گفت: مرحله اول این سامانه از مدت‌ها قبل راه‌اندازی شده و اکنون در حال مطالعه تجربه سایر کشورها مانند کره جنوبی هستیم تا بتوانیم این سامانه را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: در سامانه سخا از ابتدا بحث دادخواست و شکوائیه مطرح بوده و ما با گذر زمان اظهارنامه را نیز به این سامانه اضافه کردیم.

این مقام قضایی گفت: اکنون در حال مطالعه در حوزه کیفری هستیم که چگونه می‌توانیم عناوین اتهامی را در این سامانه راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به اضافه کردن اظهارنامه به این سامانه بیان کرد: تقریبا ابلاغ الکترونیکی را به صورت پیامک و ایمیل انجام می‌دادیم، اما به دلیل تغییرات در آیین دادرسی فعلا آن را متوقف کردیم، اما لایحه مربوط به آن ‌آماده است و بعد از دادخواست‌های ثانویه، به سراغ لایحه می‌رویم.

رفعتی افزود: ما در کنار این سامانه‌ بر روی سامانه‌های دیگری نیز کار می‌کنیم که بتوانیم مردم را راهنمایی کنیم.

معاون رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه خاطرنشان کرد: حدود 8 ماه است در حال بررسی سامانه‌ای تحت عنوان سَها - سامانه هدایتگر الکترونیکی - هستیم که در حال حاضر در فاز مطالعه این سامانه قرار داریم. این سامانه دارای پیچدگی‌های خاص خودش است که در واقع برای راهنمایی مردم تهیه شده و هدف ما از راه‌اندازی این سامانه این است که مردم ابتدا این سامانه را مطالعه کنند و متوجه شوند که آیا لازم است به دادگاه‌ها مراجعه کنند یا خیر و سپس در صورت لزوم به کجا و چگونه مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: خدمات قضایی الکترونیک فقط مربوط به خدمات دادگستری نیست، بلکه شامل خدمات سایر سازمان‌ها مانند سازمان زندان‌ها، پزشکی قانونی و ... می شود.

معاون رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: سامانه سخا به عنوان سامانه اولیه تکمیل شده و در حال توسعه این سامانه هستیم. در واقع این سامانه هیچ وقت به پایان نمی‌رسد؛ زیرا هر روز خدمات جدیدی باید به آن اضافه شود. برای مثال ما در فکر این هستیم که تعیین وقت‌ها را در سال‌های ‌آینده الکترونیکی کنیم.

رفعتی گفت: در راه‌اندازی سامانه سخا نگاه اول ما مردم بود؛ زیرا 80 درصد مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی مردم هستند و مابقی مراجعه کننده به دستگاه قضایی را وکلا، کارشناسان و شرکت‌های حقوقی تشکیل می‌دهند.

وی درباره سامانه سجا - سیستم جامع آماری قوه قضاییه - گفت: بحث آمار و اطلاعات قوه قضائیه در دوره اخیر پررنگ شده است. ورود سامانه سجا از بحث‌های ابتدایی بود و ما در حال حاضر ابزاری را ایجاد کرده‌ایم که با آن می‌توانیم داشبوردهای مدیریتی برای مدیران ایجاد کنیم. در واقع سازمان‌های مختلف بر اساس نیازی که دارند از ما درخواست می‌کنند و ما داشبورد برای آنها می‌سازیم.

رفعتی بیان کرد: سامانه‌های نرم‌افزاری نقطه پایانی ندارد؛ زیرا همیشه در حال تکمیل هستند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.