×

تاکید امین زاده بر جدیت و تخصصی شدن قانونگذاری در حوزه فضا

تاکید امین زاده بر جدیت و تخصصی شدن قانونگذاری در حوزه فضا

معاون حقوقی رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت تهیه قانون جامع فضایی برای کشور، گفت اگر حاکمیت قانون را در هر عرصه‌ای از جمله فضا داشته باشیم ، می‌توانیم به تحقق آزادی، عدالت و برابری در عرصه بین‌المللی کمک کنیم

تاکید-امین-زاده-بر-جدیت-و-تخصصی-شدن-قانونگذاری-در-حوزه-فضا وکیل 

معاون حقوقی رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت تهیه قانون جامع فضایی برای کشور، گفت: اگر حاکمیت قانون را در هر عرصه‌ای از جمله فضا داشته باشیم ، می‌توانیم به تحقق آزادی، عدالت و برابری در عرصه بین‌المللی کمک کنیم.

 الهام امین‌زاده در آیین افتتاح هفته جهانی فضا در مرکز پژوهش های فضایی ایران با تاکید بر توجه نسبت به اصول حقوقی و مسایل سیاسی ، امنیتی و اقتصادی فضا در کنار پیشرفت های فنی و تکنولوژیکی فضایی، افزود: امروزه در کنار پتانسیل‌های صنعتی و تجاری که در عرصه فضا مطرح است باید سریع به قانونمندی در عرصه فضا دست یابیم تا استفاده مطلوب برای همه نوع بشر فراهم باشد.

اصول اساسی حاکم بر حقوق فضا

وی حفظ جایگاه پیشتاز جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضایی در خاورمیانه را نیازمند سازوکار و نهادی مستقل و کارآمد دانست که بطور مستمر، ساماندهی فعالیت‌های فضایی را هم در عرصه ملی و هم در جهت هدف‌گذاری‌های کلان بین‌المللی دنبال کند.

وی در ادامه با تاکید بر وضع قوانین ملی درحوزه فضا، گفت: برای حفظ پایگاه و جایگاه اول ایران در حوزه فضا در منطقه خاورمیانه باید سازوکار و نهاد فضایی پیش‌بینی شود تا بتوان این جایگاه را حفظ کرد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور با تاکید بر قانونگذاری جدی‌تر و تخصصی‌تر در حوزه فضا در عرصه داخلی، خاطرنشان کرد: حقوق فضا به قانونگذار و مجری برای تصمیم‌گیری صحیح در حوزه فضا کمک می‌کند.

وی با یادآوری این‌که «15 کشور جهان در حوزه قانونگذاری داخلی و تدوین آیین‌نامه‌ ها و دستورالعمل‌ها در حوزه فضا گام‌های را برداشته‌اند» افزود: ایران نهمین کشور دارای توانمندی‌های فضایی است که امیدواریم در حوزه داخلی نسبت به تدوین قانون جامع فضایی اقدام شود تا در عرصه بین‌المللی هم حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی با تاکید مجدد در اقدام سریع برای تدارک و تهیه قانون جامع فعالیت‌های فضایی کشورمان، گفت: اگر قانون فضایی جامع و مانعی در کشور تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، مسیر ثابت رو به بالایی در عرصه ملی و بین‌المللی پیدا خواهیم کرد همچنین تنظیم قانون، ما را موظف به قرارگیری در مسیررو به اعتلا کرده و در این صورت به عنوان عمل یکجانبه بین‌المللی اعلام می‌کنیم که قدرت درک مفاهیم حقوق فضایی را داریم و در عرصه عرف بین الملل می توانیم فعالانه در مجامع بین المللی حضور پیدا کنیم.

این استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که «در تنظیم سندهای بین المللی در حوزه فضا باید منافع همه کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه در نظر گرفته شود» ، افزود: مشارکت حقوقدانان کشورمان در شکل گیری عرف حقوق بین الملل در حوزه فضا کمک می‌کند تا دیگران عرف از پیش تعیین شده ای را برای‌مان تنظیم نکنند که مجبور به اجرای آن‌ها باشیم.

وی با یادآوری ضرورت تعریف نحوه تعامل جمهوری اسلامی ایران با جهان اسلام و کشورهای آسیایی در حوزه فضا،‌ تاکید کرد: این توانمندی وجود دارد که اموزش حقوق فضا در عرصه منطقه‌ای توسط حقوق دانان کشورمان انجام گیرد.

وی تصریح کرد: برای تعامل و تبادل تجارب با کشورهای دیگر در حوزه فضایی، لازم است هنجارهای ایران در حوزه فضا مشخص شود.

امین‌زاده در تشریح دیدگاه‌های خود درباره جایگاه فضا در برنامه ششم توسعه ، گفت: پیشنهاد می‌شود در قانون برنامه ششم توسعه، بخشی مجزا و شفاف و تبین کننده برای حوزه فضا پیش‌بینی شود به طوری‌که مشخص باشد طی برنامه ششم قرار است در حوزه فضا به کدام نقطه برسیم و دولت باید چه کمک‌هایی اعمال کند؛ یعنی مسیر در حوزه فضایی طی برنامه ششم توسعه باید بسیار شفاف و حمایتی باشد.

وی افزود: تا ابد نمی‌توانیم همه فعالیت‌های علمی کشور را متکی بر بخش دولتی کنیم؛ بنابراین، این اطلاع‌رسانی باید صورت گیرد، اگر بخش خصوصی به حوزه فضا ورود کند چه عوایدی برایش دارد . باید بستر حضور بخش خصوصی در حوزه فضا را آماده کنیم و از پتانسیل های علمی و تجاری بهره مند شویم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.