×

انتشار آرای قضایی در راستای صدور آرای بی نقص

انتشار آرای قضایی در راستای صدور آرای بی نقص

انتشار آرای قضایی در راستای صدور آرای بی نقص

انتشار-آرای-قضایی-در-راستای-صدور-آرای-بی-نقص

گردآورنده کتاب «در تکاپوی عدالت» گردآوری و انتشار آرای قضایی صادر شده و نقد و بررسی آنها را عاملی برای تکامل و تعالی دستگاه قضایی کشور دانست و گفت: این امر سبب صدور آرایی بی‌نقص از سوی قضات می‌شود.
مجتبی اسدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ کتاب «در تکاپوی عدالت» را گردآوری آرای شعبه شش تشخیص و سی و هشت دیوان عالی کشور بر شمرد و گفت: این اثر با هدف بررسی آرای قضایی در راستای ارتقای کیفیت قضاوت‌ها تألیف شده است.

وی با بیان این که انتشار آرای قضای صادر شده و نقد و بررسی آنها مدتی است در کشورمان آغاز شده و خوشبختانه رو به افزایش است، بیان داشت: این حرکت نوپا را باید با اقتباس از تجربه‌ دیرپای برخی کشورها کمال بخشید، چرا که در این کشورها تقریبا تمامی آرای صادر شده در هر سال از سوی دستگاه قضایی، در قالب کتاب منتشر و روانه بازار نشر می‌شود. امیدواریم در آینده شاهد ارتقای این روند در کشور خود نیز باشیم.

اسدزاده آرای صادر شده از سوی دستگاه قضایی را تنها گزارش مختصری از موضوع دانست و گفت: این آرا از نظر استدلالی فقیرند، به همین دلیل آرای این کتاب که تمامی آنها در امور مدنی جای می‌گیرند، با استدلال و تحلیل همراه شده‌اند تا برای افرادی که در رویه قضایی مشغول به کارند، سازنده و آموزنده باشد.

وی با بیان این که این اثر زیر نظر میرحسین عابدیان، قاضی دیوان عالی کشور تدوین شده است، عنوان کرد: امتیاز این کتاب آن است که با آرای دادگاه بررسی، تجدید نظر و دیوان عالی کشور در حضور هر یک از دعاوی به تفصیل همراه شده است؛ به گونه‌ای که فرصت مغتنمی را برای دست‌یابی به پاره‌ای از روش حاکم بر رویه قضایی و ارزیابی روش توصیف موضوعات، استدلالات و استنادات هر یک از آرا  را فراهم می‌سازد.

اسدزاده افزود: این کتاب تنها به گردآوری آرا اکتفا نکرده است، بلکه چندین فهرست برای آن در نظر گرفته و برای هر یک از آرا کلید واژگان، عنوان اصلی و چکیده موضوع و تفسیر آنها را ارایه می‌کند، علاوه بر این جریان، پرونده‌ها نیز که متضمن شرح دعاوی و ارای محاکم قضایی اند، در این اثر رصد شده‌اند.

گردآورنده اثر، این کتاب را از نظر توصیف موضوع، استدلال و استناد در حد قابل قبولی خواند و گفت: تدوین و نگارش کتاب «در تکاپوی عدالت» به پایان رسیده و برای انتشار به بنیاد حقوقی میزان سپرده شده است.
خبرگزاری کتاب ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.