×

سقف سوراخ 110 سکه برای مهریه

سقف سوراخ 110 سکه برای مهریه

سقف سوراخ 110 سکه برای مهریه

سقف-سوراخ-110-سکه-برای-مهریه وکیل 

از وقتی سر و صدای افزایش آمار زندانیان مهریه بالا گرفت، موضوع تعیین سقف برای مهریه سر زبان‌ها افتاد.
آفتاب: اما از این مرحله تا مصوبه‌دار شدن تعیین سقف برای مهریه فراز و نشیب فراوانی طی شد و هنوز هم موافقان و مخالفان طرح از عواقب انجام یا انجام نشدن آن سخن می‌گویند.

مهریه حقی است که دین برای زن قائل شده، در حالی که تبیین نشدن مبانی فقهی و حقوقی آن به زبان ساده برای جامعه، در طول تاریخ برای گروهی تبدیل به وسیله تفاخر و تجمل شده و برای گروهی دیگر حکم گروی ادامه زندگی مشترک و برای عده‌ای هم حکم چک برگشتی را پیدا کرد که صاحب چک هر وقت اراده کند، می‌تواند صادرکننده را به زندان بیندازد.

به گزارش جوان،اینکه علت این تغییر کارکرد چه بوده و هست بماند برای بعد اما ارائه آمارهای بالا از افرادی که به دلیل شکایت همسرانشان به دلیل پرداخت نکردن مهریه مهمان زندان‌ها شده‌اند، لزوم رسیدگی به این معضل و درمان این گره اجتماعی را دوچندان کرده است.

اولین گام را مجلس با تصویب ماده‌ای که به تعیین سقف مهریه موسوم شده است در ذیل لایحه حمایت از خانواده برداشت.

در این مصوبه آمده است:« هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سکه بهار آزادی طرح جدید یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است و هرگاه مهریه بیش از این مقدار باشد، صرفاً تمکن مالی زوج، ملاک پرداخت خواهد بود. بر این اساس مقررات سابق در مورد احتساب مهریه به نرخ روز کماکان برقرار است.»

از سوی دیگر این قانون علاوه بر اینکه توانست امیدهایی را برای کاهش آمار زندانیان مهریه ایجاد کند، درعین حال شائبه‌هایی را مبنی بر ثبت نشدن مهریه‌های بالای 110 سکه نیز به وجود آورد و این دقیقاً نقطه مورد بحثی است که در طول این چند ماه کانون‌های حقوقی کارشناس و تصمیم‌گیر را مشغول خود کرده است.

با این حال ثبت نشدن مهریه‌های بالای 110 سکه در حد پیشنهاد و صحبت باقی است و فعلاً اصل بر این است که مهریه‌های بالای 110 سکه برای زوج زندانی نداشته باشد، اما ثبت شوند. این قانون هنوز ابلاغ نشده و سقف 110 سکه هنوز اجرا نمی‌شود! علاوه براین واکنش شورای نگهبان به قوانین محدودکننده سقف مهریه نشان می‌دهد که مبانی فقهی قابل‌تأملی در مسیر تعیین سقف برای مهریه وجود دارد.

از طرفی نباید این نکته را فراموش کرد که ورود قانونی و آئین‌نامه‌ای در مورد برخی مسائل و قراردادهای اجتماعی نتیجه معکوسی در پی دارد و بهتر است ظرفیت و سرمایه‌های قانونی مسئله‌ای مانند مهریه از نگاه دین به زبان ساده برای مردم روشن شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.