×

پاسخ به ابهامات کسر خدمت سربازان متاهل

پاسخ به ابهامات کسر خدمت سربازان متاهل

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا به ابهامات پیرامون کسر خدمت‌های سربازان متاهل و دارای فرزند پاسخ داد

پاسخ-به-ابهامات-کسر-خدمت-سربازان-متاهل وکیل 

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا به ابهامات پیرامون کسر خدمت‌های سربازان متاهل و دارای فرزند پاسخ داد.

کاهش سربازی متاهل ها از شایعه تا تکذیب - قانون معافیت های سربازی - صفر تا صد قانون جدید سربازی - معافیت موارد خاص در خدمت سربازی

 سردار سید حمید صدرالسادات با اشاره به مقررات جدید مربوط به کسر خدمت‌های سربازان متاهل و دارای فرزند به یکی از ابهامات موجود در این مقررات پاسخ داد و گفت: برابر قانون، مجموع کسر خدمت‌های تعلق گرفته به یک سرباز نباید به حدی باشد که مدت سربازی ( مقالات مرتبط با سربازی - سوالات مرتبط با سربازی )  را به کمتر از یکسال برساند. بنابراین تمامی کسر خدمت‌های تعلق گرفته به سربازان اعم از کسر خدمت‌های بسیج، نخبگان، همسر، فرزند و غیره به اندازه‌ای قابل استفاده است که سرباز با احتساب دوران آموزشی یک سال در خدمت نیروهای مسلح باشد.

صدرالسادات اضافه کرد: در بحث معافیت‌های( مقالات مرتبط با معافیت - سوالات مرتبط با معافیت ) سه برادری و نظایر آن که در گذشته وجود داشت نیز با توجه به کاهش موالید ذکور این موضوع ملغی شده و در حال حاضر چنین معافیت‌هایی نداریم.

وی به سربازی  ( مقالات مرتبط با سربازی - سوالات مرتبط با سربازی ) در مناطق عملیاتی و مناطق بد آب و هوا نیز اشاره کرد و گفت: براساس قانون به سربازان مناطق عملیاتی و سربازان مناطق بد آب و هوا دو ماه کسر خدمت داده خواهد شد که درخصوص مناطق عملیاتی برابر ابلاغیه ستاد کل این مناطق را انتخاب خواهیم کرد و درباره مناطق آب و هوا نیز این مناطق با ابلاغیه دولت برای ما مشخص می‌شود.

صدرالسادات همچنین با اشاره به مقررات جدید طول مدت خدمت سربازی اظهار کرد:‌ برابر قانون مقرر شده که از ابتدای سال 94 طول مدت خدمت سربازی به 24 ماه افزایش بیابد.

ناگفته‌هایی از کارت معافیت فوتبالیست‌ها

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در ادامه سخنانش که در یک برنامه زنده تلویزیونی بیان می‌کرد، به موضوع کارت‌های معافیت برخی از فوتبالیست‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده خوشبختانه موضوع تا حد زیادی برای مردم روشن شد اما در این خصوص باید بگویم که بعد از این که اطلاعاتی درخصوص کارت‌های معافیت برخی از ورزشکاران به ویژه فوتبالیست‌ها به دست ما رسید سازمان وظیفه عمومی ناجا اقدامات خود در این زمینه را آغاز کرد.

صدرالسادات با تاکید بر اینکه سازمان وظیفه عمومی مسئولیت بررسی درخواست افراد در بخش‌های مختلف را دارد اظهار کرد: در بحث معافیت‌ها ( مقالات مرتبط با معافیت - سوالات مرتبط با معافیت ) نیز روش کار به این شکل است که هرکدام از متقاضیان معافیت باید مدارک خود را از سازمان‌های مربوطه دریافت کرده و به ما ارائه دهند. به عنوان مثال اگر فردی درخواست گواهی تحصیلی داشته باشد باید مدارک معتبری از دانشگاه یا مدرسه‌اش بیاورد و اگر مشمولی بخواهد معافیت ایثارگری بگیرد باید مدارکش را از مراجع ذیصلاح تهیه و به سازمان تحویل دهد.

صدرالسادات ادامه داد: در موضوع فوتبالیست‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که مدارکی از سوی سازمان‌های ذیربط و مسئول به ما داده شده بود که چه در بعد پزشکی و به خصوص در بعد ایثارگری معتبر نبودند.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به این گواهی‌ها خاطرنشان کرد: محرز است که در گواهی‌های صادرشده ازسوی سازمان‌های مختلف تخلفاتی اعمال شده البته اگر در حین بررسی معاینه‌های پزشکی نیز تخلفاتی وجود داشته باشد حتما با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

صدرالسادات با بیان اینکه این فوتبالیست‌ها حدود 118 نفر بودند و در چهار دسته جای می‌گیرند افزود: تا کنون کارت معافیت نزدیک 27 نفر از فوتبالیست‌ها باطل شده و کارت تعدادی نیز به تایید رسیده است.

وی با بیان اینکه فوتبالیست‌هایی که کارتشان باطل شده باید به سربازی ( مقالات مرتبط با سربازی - سوالات مرتبط با سربازی ) بروند و با توجه به غیبت اضافه خدمت نیز شامل‌شان می‌شود افزود: همچنین متخلفان در صورت محرز تخلفشان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

صدرالسادات اضافه کرد: براساس قانون کسانی که وارد غیبت می‌شوند اگر تا 3 ماه غیبت داشته باشند باید 3 ماه اضافه خدمت داشته باشند و اگر غیبت‌شان بیشتر از سه ماه باشد 6 ماه اضافه خدمت به آنان تعلق می‌گیرد.

صدرالسادات درباره معافیت دارندگان مدال طلای بازی‌های آسیایی از انجام خدمت سربازی نیز خاطرنشان کرد: برابر قانون سرباز قهرمان کسانی که در بازیهای جهانی،‌ المپیک و بازیهای آسیایی مقامی را کسب کنند می‌توانند از معافیت از خدمت استفاده کنند البته این افراد باید دوران آموزشی خود را بگذرانند.

وی ادامه داد: درباره این افراد وزارت ورزش و جوانان مسئول است تا بررسی کند که آیا رشته‌های این افراد شامل رشته‌هایی که در قانون می‌شود یا خیر که در صورت مثبت بودن پرونده و مدارک این افراد به همراه درخواست معافیت به ستاد کل ارجاع می‌شود و ستاد کل موضوع را برای پیگیری و اجرا به سازمان وظیفه عمومی ارجاع می‌دهد.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره سقف مدت تحصیل نیز اظهار کرد: یکی از مزیت‌های قانون جدید که در سال 90 به تصویب رسید این است که امکان ادامه تحصیل در دوره تخصصی پزشکی نیز وجود دارد و مشمولان می‌توانند تا این مقطع نیز ادامه تحصیل دهند. به طور کلی اگر کسی قوانین را رعایت کند و وارد غیبت نشود می‌تواند به تحصیلاتش ادامه داده و هیچ مشکلی برایش ایجاد نخواهد شد اما اگر دانشجویی بیشتر از مهلت مجاز تحصیلش را ادامه دهد محدودیت‌هایی برایش ایجاد می‌شود و ممکن است از تحصیل بازبماند.

به گفته صدرالسادات، پس از معرفی مشمولان به یگان‌های خدمتی مسئولیت این افراد با همان یگان‌هاست و در آن یگان‌ها نیز مقررات مربوط به خودشان وجود دارد و سازمان وظیفه عمومی مسئولیتی در قبال آنان ندارد.

محدودیت‌های اجتماعی برای مشمولان غایب

 صدرالسادات در ادامه درباره محدودیت‌هایی که برای مشمولان غایب در قانون پیش‌بینی شده است نیز گفت: افرادی که وارد غیبت می‌شوند برای اخذ گواهی‌نامه، گذرنامه، ادامه تحصیل،‌ خروج از کشور، استخدام و ... با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه سربازی ( مقالات مرتبط با سربازی - سوالات مرتبط با سربازی )  یک وظیفه ملی است تصریح کرد: همین الان افرادی را می‌شناسم که با سه فرزند به سربازی رفته اند.

کسر خدمت مدارک تحصیلی حذف شده‌ است

صدرالسادات در ادامه با بیان اینکه کسر خدمت‌های مربوط به مقاطع تحصیلی حذف شده است اظهار کرد: البته مساعدتهایی برای متاهلان وجود دارد و علاوه بر سه ماه کسر خدمتی که در مقررات جدید به ازای هر فرزند و سه ماه کسر خدمتی که برای متاهلان درنظر گرفته شده این دسته از سربازان در استان محل سکونت خود یا همسرانشان دوران سربازی را می‌گذارند.

 رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در ابتدای سخنانش با تاکید بر اینکه اطلاق عناوینی چون «سازمان نظام وظیفه»، «نظام وظیفه عمومی» و نظایر آن برای سازمان ما غلط است گفت: عنوان درست، سازمان وظیفه عمومی ناجاست.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.