×

حقوق و تکالیف شاکی

حقوق و تکالیف شاکی

حقوق و تکالیف شاکی

حقوق-و-تکالیف-شاکی وکیل 

حقوق و تکالیف شاکی


اگر شاکی قادر به معرفی متهم نباشد چه تکلیفی دارد؟
    اگر شاکی نتواند متهم را شناسایی یا معرفی کند دادسرا تحقیقات و اقدامات لازم را برای شناسایی او انجام خواهد داد.
    
     آیا شاکی قبل از طرح پرونده در دادگاه می تواند موجبات جبران خسارت وارده به خود را از طریق دادسرا فراهم کند؟در صورت مثبت بودن پاسخ چه اقدامی باید انجام دهد؟
     شاکی می تواند برای تامین ضرر و زیان خود از بازپرس یا دادیار درخواست تامین خواسته کند. چنانچه درخواست متکی به دلایل قابل قبول باشد دادسرا قرار تامین خواسته از اموال بلامعارض متهم صادر می کند و در این حالت شاکی فقط درخواست خود را به دادسرا بدون هیچگونه تشریفاتی تقدیم می کند ولی باید دانست که برای تامین خواسته نمی توان هر مالی را که از متهم به دست می آید توقیف کرد.
    
     آیا شاکی می تواند از محتویات پرونده کپی برداری کند؟
    شاکی حق دارد هنگام تحقیقات از صورت جلسه تحقیقات مقدماتی که برخلاف محرمانه بودن تحقیقات نباشد پس از پرداخت هزینه رونوشت بگیرد.
    
     آیا شاکی حق اعتراض نسبت به تصمیمات دادسرا را دارد؟
    اگر تحقیقات در دادسرا به پایان برسد قاضی پرونده مکلف است به آن اتخاذ تصمیم کند و رای خود را به اطلاع شاکی رسانده و به او ابلاغ کند. چنانچه دادسرا عقیده به منع تعقیب متهم یا موقوف شدن تعقیب او داشته باشد شاکی حق دارد ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ رای دادسرا نسبت به آن اعتراض کرده و شکایت خود را به دادگاه تقدیم نماید. همچنین اگر دادسرا مبادرت به صدور قرار اناطه کند شاکی خصوصی حق شکایت از این قرار را دارد

 روزنامه ایران، شماره 5129 به تاریخ 28/4/91، صفحه 16 (قضایی - حقوقی)

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.