×

به هر شکلی شده از ورود مواد مخدر به زندان جلوگیری می‌کنیم

به هر شکلی شده از ورود مواد مخدر به زندان جلوگیری می‌کنیم

به هر شکلی شده از ورود مواد مخدر به زندان جلوگیری می‌کنیم

به-هر-شکلی-شده-از-ورود-مواد-مخدر-به-زندان-جلوگیری-می‌کنیم وکیل 

هشدار دادستان کل کشور به مافیای مواد مخدر؛ مصمم هستیم جدی‌تر از گذشته برخورد کنیم . به هر شکلی شده از ورود مواد مخدر به زندان جلوگیری می‌کنیم.
خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

محسنی اژه‌ای گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در سه بخش پیشگیری، ‌مقابله و درمان اعتیاد به دستگاه‌های دولتی کمک کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای صبح دوشنبه در اولین گردهمایی سراسری سازمان‌های مردم نهاد که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد اظهار کرد: مساله‌ی مواد مخدر که امروزه‌ معضلی است که نه تنها در کشور ما که در بسیاری از نقاط جهان مطرح است، مساله‌ای است که پیرامون آن گفت‌وگو فراوان شده اما باز هم جا دارد گفته شود و طرحی ارائه دهیم تا به منظور ریشه‌کنی آن مواجهه‌ی صحیحی با آن داشته باشیم تا نسل حال و آینده از این بلیه‌ی زشت نجات یابد.

وی افزود: دلیل اهمیت این مساله واضح است. دلیل اول آن آثار سوء و زیانباری است که مساله‌ی مواد مخدر در جسم و روح فرد دارد و نه تنها فرد مبتلا که همه‌ی کسانی که با او مرتبط هستند رنج می‌برند. هم‌چنین مساله‌ی مواد مخدر آثار سویی در فرهنگ،‌ جامعه و مجموعه‌ی مسائل زندگی به بار می‌آورد.

دادستان کل کشور در ادامه گفت: این موضوع در طول قرن‌ها مطرح بوده و چیزی نیست که بتوان به سادگی آن را ریشه‌کن کرد. زیرا گسترده بودن و افرادی که دست‌اندرکار آن هستند موجب شده است که امروز از این مجرا هم یک تجارت پرسود انجام شود و هم در مقاطعی به عنوان یک اهرم سیاسی و برنامه‌ی اجتماعی از آن استفاده شود.

محسنی اژه‌ای با بیان این که مبتلایان می‌توانند از اقشار مختلفی باشند، اظهار کرد: این بلیه‌ی عظیم که در همه جا هست و در کشور ما هم وجود دارد تنوع آن بسیار زیاد شده و به دلیل سوق‌الجیشی بودن کشور بر مشکلات افزوده شده است. هم‌چنین به دلیل همسایگی با افغانستان که تولیدکننده‌ی مواد مخدر است مشکلات ما اضافه شده است و برای مقابله با چنین بلیه‌ای نیاز به بسیج همه‌ی امکانات و ظرفیت‌هاست.

او ادامه داد: به تجربه ثابت شده است که هرگاه از همه‌ی ظرفیت‌ها به خصوص ظرفیت مردمی استفاده شده هر مساله‌ای با هزینه‌ای کم‌تر و در زمان کوتاه‌تر جمع‌وجور شده است و هرگاه دستگاه‌های به اصطلاح دولتی خواستند که صرفا با آن برخورد کنند زمان و هزینه‌ی بالاتری صرف آن شده و با حواشی روبه‌رو بوده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: امروز بشارت می‌دهم که بحمدالله تقریبا همه‌ی مسوولان دولتی و حکومت و دلسوزان در جامعه چند مورد برایشان روشن شده است؛ اول این که اعتیاد یک بلیه‌ی خانمان‌سوز است، ‌دوم این که همه مصمم هستند با همکاری هم با آن مقابله کنند، سوم این که اگر نگوییم همه ولی اکثریت قریب به اتفاق به این نتیجه رسیده‌اند که از خود مردم و سازمان‌های مردم نهاد در این موضوع خاص کمک بگیرند و برگزاری این همایش‌ها نیز برای هم‌فکری و پیدا کردن راه‌حل‌ مناسب برای پیشگیری‌، ‌مقابله و درمان است.

محسنی اژه‌ای با بیان این که سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در هر سه بخش پیشگیری، ‌مقابله و درمان کمک دهند اضافه کرد: امروزه مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر کسانی هستند که هم خوب این مساله را می‌شناسند و هم مسائل اجتماعی و مقابله و مبارزه با آن را خوب می‌شناسند و هم در زمینه‌ی‌ پیشگیری و درمان تجربه‌ی بسیار بالایی را کسب کردند و با این دیده به موضوع می‌نگرند که آن را علاج کنیم و این نگاه بسیار ارزشمند است و زمینه‌ را برای کمک و مشورت دادن مردم فراهم کرده است.

دادستان کل کشور با تاکید بر این که نمی‌توان به آسانی با این مساله برخورد کرد گفت: باید نهاد مردمی که وارد این مقوله می‌شود به این کار ایمان و اعتقاد داشته باشد و صبر و حوصله و تلاش و کوشش به خرج دهد و اگر احیانا تحملش نسبت به ناملایمات کم باشد و اگر مایوس شود نمی‌تواند ادامه دهد و باید بدانند که اگر بتوانند از یک مورد پیشگیری کنند کار بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند.

وی با مقایسه‌ی وضعیت مریضی که به دکتر مراجعه می‌کند با معتاد نیازمند درمان اظهار کرد:‌ باید راهی پیدا کرد که فرد معتاد نیز مانند فرد مریض احساس درد کند بعد نسبت به جایی که می‌خواهد مراجعه کند احساس اعتماد کند و سوم این که در زمان درمان و در مقاطع اولیه کاری کنیم که زیاد سختی نکشد.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به این که کمک‌های مردمی باید ضابطه‌مند باشند، افزود: مردم باید برای ارائه‌ی این کمک‌ها با مسوولان ذی‌ربط ارتباط داشته باشند و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند و راهی که موفقیت‌آمیز بود را به دیگران منتقل کنند.

او با اشاره به این که یکی از مشکلات موجود صدور مجوزهاست به سردار احمدی‌مقدم،‌خود و مهمانان سفارش کرد که راه را برای گرفتن مجوز سازمان‌های مردم نهاد هموار کنیم.

وی افزود: یک مورد هموار کردن این است که کسی که می‌خواهد در این زمینه کمک کند در این حوزه تخصص و آگاهی داشته باشد. در واقع تخصص، ‌آگاهی و تعهد به عنوان شروط اولیه کافی است و لازم نیست که این نهادها همه‌ی صلاحیت‌های دیگر را نیز داشته باشند.

دادستان کل کشور در ادامه به کسانی که امروزه در جریان مواد مخدر هستند که به عنوان اهرم سیاسی و تجاری و چه مافیای مواد مخدر هشدار داد ما مصمم هستیم هم در نیروی انتظامی و هم در دستگاه قضایی که مقابله‌ی جدی‌تر از گذشته با آن دسته از افراد که در این زمینه فعالیت دارند داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این زمینه قصد داریم هم اقدامات نرم و هم اقدامات سخت‌مان را تشدید کنیم. و با عوامل اصلی جدی‌تر برخورد کنیم.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به این که اکنون رسیدگی به پرونده‌های مواد مخدر در قوه قضاییه در یک واحد متمرکز شده است، گفت: با نیروهایی که در این زمینه وجود داشت صحبت کردیم و قرار شد تلاش بیش‌تری کنیم که اگر نیروی انتظامی با هزار زحمت باندی را دستگیر کرد یک یا دو سال طول نکشد که باند مجازات شود بلکه در اولین فرصت ممکن مجازات شود.

دادستان کل کشور با اشاره به همکاری‌ با سازمان زندان‌ها در این زمینه اظهار کرد: قرار است تغییراتی در محل نگهداری مبتلایان و قاچاقچیان مواد مخدر ایجاد شده و میان آن‌ها تفاوت قائل شویم. هم‌چنین نامه‌ی رسمی نوشتم و الان هم با رییس سازمان زندان‌ها آن را دنبال می‌کنم که به هر شکلی شده از ورود مواد مخدر به زندان جلوگیری کنیم. با کمال تاسف مواد مخدر به روش‌های مختلف از جمله به صورت بلعیدن وارد زندان می‌شود.

وی ادامه داد: باید بین کسانی که امروز به لحاظ مشکلات زندگی و معیشتی فریب می‌خورند و کسانی که به عنوان سودآوری از موادمخدر استفاده می‌کنند و یا حتی بالاتر از آن یعنی برای تخریب کشور و جوانان کشور از این طریق استفاده می‌کنند تفاوت فاحش قائل شویم و برخورد جدی‌تری با آن‌ها داشته باشیم.

او با اشاره به این که خانواده‌ها باید جلوی فریب خوردن فرزندان‌شان را بگیرند و کسانی که در زمینه‌ی مواد مخدر فعالیت می‌کنند بعدا گله‌مند نباشند، گفت: خانواده‌ای به من مراجعه کردند که از یکی از اعضای آن 5 کیلو هرویین به دست آمده بود و بار اولش هم نبوده است. این فرد از یک طرف جای دلسوزی دارد اما آیا می‌توان با دلسوزی با این افراد برخورد کرد و آیا با این کار به پلنگ تیزدندان رحم نکرده‌ایم.

دادستان کل کشور در ادامه گفت: بشارت دیگر این است که بحمدالله همدلی و هماهنگی و احساس مسوولیت بین نهادهای مردمی و مسوولان مختلف در سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد و فضا بستر مناسبی فراهم شده که هر کس کوتاهی کند چه بسا بعدا نتوانیم جواب وجدانش و خدا را بدهیم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.