×

مخالفت لاریجانی و اصرار نمایندگان بر ادامه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها

مخالفت لاریجانی و اصرار نمایندگان بر ادامه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها

مخالفت لاریجانی و اصرار نمایندگان بر ادامه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها

مخالفت-لاریجانی-و-اصرار-نمایندگان-بر-ادامه-بررسی-لایحه-هدفمند-کردن-یارانه‌ها وکیل 

مخالفت لاریجانی و اصرار نمایندگان بر ادامه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها
پافشاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی، علی لاریجانی را واداشت بارها به نمایندگان توضیح دهد که برای این که سوء تفاهمی به وجود نیاید، این لایحه بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، الیاس نادران در جلسه علنی روز سه شنبه در تذکری آیین نامه‌ای با اشاره به ارجاع لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به کمیسیون ویژه در جلسه گذشته مجلس، خواستار رسیدگی به این لایحه در جلسه علنی امروز مجلس شد.
نادران با بیان این که این لایحه به خاطر تذکر "جمشید انصاری" نماینده زنجان توسط حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس از دستور کار مجلس خارج شد، گفت: آیین نامه داخلی مجلس درباره رسیدگی به شور دوم طرح‌ها و لوایح پیش‌بینی کرده که پیشنهادات نمایندگان در صحن مجلس مطرح شود.
نادران با بیان این که هیچ بن بستی در رسیدگی به طرح‌ها و لوایح وجود ندارد، گفت: مشکلی که وجود دارد، این است که کمیسیون ویژه در حین رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن مجلس برای بررسی این لایحه تشکیل جلسه داده است.
نماینده مردم تهران در مجلس این اقدام کمیسیون ویژه را ناقض حقوق نمایندگان در دادن پیشنهادات اصلاحی و نظرات جدید دانست و گفت: به چه حقی کمیسیون ویژه تشکیل جلسه دهد و از 290 نماینده حق دادن پیشنهاد و استفاده از فرصت‌هایی که در ایین نامه داخلی پیش بینی شده، سلب شود؟ این چه حق ویژه‌ای است که برای کمیسیون لحاظ شده است.
عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس به ماده 182 آیین نامه داخلی که ابوترابی فرد به استناد آن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را از دستور خارج کرد، اشاره کرد و گفت: این ماده درباره اجرای آیین نامه در صحن مجلس است یعنی اگر در صحن مجلس اشکالی در مدیریت جلسه وجود داشت و تذکری داده شد، رییس مجلس ترتیب اثر می‌دهد و بنابراین آقای ابوترابی فرد باید به اعتراضی که درباره اداره جلسه صورت گرفته بود، ترتیب اثر می‌داد نه این که تشکیل جلسه غیرقانونی کمیسیون ویژه را رسمیت می‌داد و از آنها می‌خواست که مصوبه جدید به مجلس ارایه کند.
نادران تاکید کرد: اگر نقصی در مصوبه کمیسیون ویژه وجود دارد که من به وجود چنین نقصی قائل نیستم راهش این است که این مصوبه به اتمام برسد، به شورای نگهبان هم ارسال شود تا پس از آن که به قانون تبدیل شد، در قالب پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی، قانون را اصلاح و آن را جامع و کامل کنیم.
نماینده مردم تهران گفت: حتی اگر کمیسیون ویژه اجازه داشته باشد کاری انجام دهد، نمایندگان حق دارند نسبت به مصوبه‌ای که چاپ شده اظهار نظر کنند یعنی باید فرصت داده شود تا نمایندگان پیشنهادات خود را بدهند و در کمیسیون از آن دفاع کنند که این کار هم جز تاخیر و آفت در کاری که در مسیر قانونی خود در حال انجام بوده، هیچ فایده‌ای برای مجلس و دولت و نظام نخواهد داشت.
"علی لاریجانی" رییس مجلس در پاسخ به این تذکر ضمن تایید اظهارات نادران گفت: اگر نمایندگان پیشنهاداتی داشته باشند در صحن مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی افزود: کاری که آقای ابوترابی فرد در اداره جلسه انجام داد به خاطر ابهام در این موضوع بوده که آیا کمیسیون ویژه جلسه‌ای تشکیل داده یا خیر.
لاریجانی گفت: بحث این نیست که لایحه مجددا در کمیسیون ویژه بررسی شود بلکه مساله رفع یک ابهام است که کمیسیون ویژه طبق ضوابط پیشنهادی را به مجلس ارایه کرد یا نه.
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس نیز در تذکری آیین نامه‌ای اظهار داشت: در جلسه علنی هفته گذشته مجلس که رییس جمهوری نیز تشریف آورد این موضوع مطرح شد که هر پیشنهاد نمایندگان در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، در صحن علنی بررسی می‌شود.
وی افزود: کمیسیون ویژه مجلس نمی‌تواند پیشنهادی در این لایحه را به صحن علنی بیاورد.
وی به اظهارات لاریجانی در هفته‌های گذشته نسبت به اهمیت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: شما می‌فرمودید مساله حیاتی است و باید زود بررسی شود، حال می‌گویید برای رفع ابهام موجود در این لایحه امروز بررسی لایحه در دستور کار مجلس نیست.
این نماینده مجلس یادآور شد که حمیدرضا حاجی بابایی در قرائت دستور کار مجلس ادامه رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را اعلام کرد.
کواکبیان افزود: در افکار عمومی این موضوع مطرح است که به جز صحن علنی در جاهای دیگری در مورد این لایحه تصمیم‌گیری می‌شود.
وی ادامه داد: آیا آن گونه که رسانه‌ها می‌گویند، ما عقب‌نشینی می‌کنیم. باید برای کمیسیون ویژه مجلس ضرب الاجل قرار داد و ادامه این لایحه فردا در صحن علنی بررسی شود.
کواکبیان تاکید کرد که مردم منتظر هستند که ببینند این قصه چگونه تمام می‌شود اما لاریجانی رییس مجلس به کواکبیان پاسخ داد که شما هم که خیلی عجله دارید.
وی به این موضوع تاکید کرد که نمایندگان مجلس با دقت و فرصت کافی برای بررسی این لایحه وقت گذاشتند، از نمایندگان در این زمینه تشکر می‌کنم.
وی افزود: نمایندگان نسبت به حقوق مردم احساس مسئولیت دارند و توجه کافی نسبت به این لایحه کردند.
لاریجانی در عین حال یادآور شد که درباره پیشنهادی الحاقی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ابهامی وجود دارد که کمیسیون ویژه فقط در مورد این پیشنهادها رسیدگی می‌کند.
وی همچنین از سخنان کواکبیان انتقاد کرد و گفت: ما با بعضی تصورات نمی‌خواهیم جلسه علنی مجلس را اداره کنیم. جلسه علنی در منظر همه مردم است و هیچ مورد دیگری وجود ندارد.
رییس مجلس خاطر نشان کرد: ما مطابق قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس موظف هستیم موضوعات را مطرح کنیم، این تصور برای شما به وجود آمده است.
وی همچنین گفت: ما مسیر را روشن دنبال می‌کنیم.
"جمشید انصاری" نماینده زنجان نیز در تذکری آیین نامه‌ای به تذکرش در جلسه علنی قبلی مجلس که موجب شد رییس وقت بررسی لایحه را به کمیسیون ویژه ارجاع دهد اشاره کرد و گفت: در آن جلسه نامه‌ای به امضای رییس کمیسیون ویژه در اختیار نمایندگان قرار گرفت که با تحقیق اعضای این کمیسیون مشخص شد که مصوبه‌ای در کار نبوده که آقای ابوترابی فرد موضوع را به کمیسیون ارجاع داد.
انصاری تاکید کرد: امر رسیدگی به لایحه متوقف به تعیین تکلیف این موضوع نیست چون این موضوع شامل یک ماده الحاقی است در حالی که سایر نمایندگان در طول بررسی لایحه در کمیسیون پیشنهادات الحاقی متعددی داشته‌اند که الان متوقف مانده است.
این نماینده مجلس افزود: ریاست وقت جلسه می‌توانست، ابهامی که به خاطر عملکرد رییس کمیسیون ویژه ایجاد شده بود، جهت رسیدگی مجدد به کمیسیون ارجاع دهد ولی رسیدگی به لایحه ادامه یابد و پیشنهادات الحاقی نمایندگان مطرح شود تا پرونده این لایحه بسته شود.
انصاری افزود: ممکن است بین پیشنهادات الحاقی نمایندگان مواردی مطرح شود که از ماده‌ای که به کمیسیون ارجاع شده بهتر باشد و از آن بی‌نیاز می‌شویم.
وی ادامه داد: فقط یک ماده الحاقی به کمیسیون ویژه ارجاع شد نه تمام لایحه و لذا می‌توان پیشنهادات الحاقی نمایندگان را بررسی و لایحه را در دستور کار قرار داد.
لاریجانی در پاسخ به این تذکر با تاکید بر این که این لایحه در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: حتی اگر این لایحه در جلسه امروز بررسی نشود، در جلسه بعد آن را دنبال می‌کنیم؛ منتظر می‌مانیم کمیسیون نظر خود را بدهد.
رییس مجلس گفت: البته می‌شود موضوعات دیگر را هم دنبال کرد اما ممکن است نظر کمیسیون بر سرنوشت آنها تاثیر بگذارد و بسیاری از مواد الحاقی دیگر قابل مطرح نباشد به همین خاطر جلسه علنی بدون رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ادامه می‌یابد تا کمیسیون نظر خود را ارایه کند.
پس از آن برخی از نمایندگان نظیر محمدرضا خباز و الیاس نادران با بالابردن کتابچه آیین نامه داخلی خواهان بیان تذکر خود در خصوص عدم رسیدگی به این لایحه بودند که لاریجانی به آنان اجازه بیان تذکر را نداد.
سپس نادران در اعتراض به بی توجهی رییس مجلس به تذکرات آنان، صحن علنی مجلس را ترک کرد که با وساطت برخی از نمایندگان بار دیگر به صحن بازگردانده شد.
لاریجانی دقایقی بعد و پس از آن که احمد توکلی نماینده تهران در تذکری خواستار بررسی لایحه در صحن علنی شد، نظر نمایندگان را پذیرفت و این لایحه برای بررسی پیشنهادات الحاقی نمایندگان در دستور کار قرار گرفت.

دقایقی پس از این که نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رییس کمیسیون اصل 90 را انتخاب کردند و یک مصوبه اعاده شده از شورای نگهبان را مجددا بررسی و تصویب نهایی کردند، احمد توکلی یک بار دیگر تقاضای تذکر داشت.
وی با استناد به ماده 152 آیین نامه داخلی از لاریجانی خواست با صراحت نظر خود را اعلام کند که متوقف شدن بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به نحوه اعمال شده را قبول دارند.
پاسخ لاریجانی، تکرار دیدگاهی بود که از صبح امروز تا زمان بیان این تذکر بارها، اعلام شد.
محمدرضا خباز نماینده کاشمر نیز در تذکری دیگر که همین محتوا را داشت، گفت: ما در اداره مجلس دچار تناقض شده‌ایم. یک بار در هفته تعطیلی مجلس که نوبت سرکشی به حوزه‌های انتخابیه است، تصمیم می‌گیرد که ما لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را در سه شیفت بررسی کنیم از طرف دیگر، این لایحه برای رفع یک ابهام از روز چهارشنبه هفته گذشته تا امروز (سه شنبه) هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.
وی افزود: اگر امر مهمی است باید هر چه زودتر تصمیم‌گیری شود تا مردم هم از ابهام خارج شوند.
خباز اظهار داشت: 290 نماینده مجلس شورای اسلامی پیشنهادات الحاقی مهمی دارند که باید در صحن علنی و در ادامه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح و درباره آنها تصمیم‌گیری شود.
نماینده کاشمر از رییس مجلس شورای اسلامی خواست تا در این باره تصمیم صریح اتخاذ و اعلام کند.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: در این تردید نیست که همه ما تلاش کرده‌ایم که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها با در نظر گرفتن همه ابعاد، به نحوی که حقوق ملت لحاظ شود، به تصویب برسد.
وی افزود: ابهام ایجاد شده دو وجه دارد، اول این که آیا ماده الحاقی پیشنهاد شده از سوی غلامرضا مصباحی مقدم قانونی بوده است یا نه و دوم این که آیا پیشنهاد فوق مصوبه کیسیون بوده است یا نه.
لاریجانی با اشاره به تذکراتی که از صبح امروز به صورت مکرر در صحن علنی بیان شد، گفت: اینک که ابهاماتی ایجاد شده است، هیچ اشکالی ندارد که بقیه مواد الحاقی را بخوانیم.
به این ترتیب بررسی مواد الحاقی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مجددا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.