×

رسانه ها نقش مهمی در سلامت یک جامعه دارند

رسانه ها نقش مهمی در سلامت یک جامعه دارند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان لرستان گفت در بخش آموزش همگانی حقوق شهروندی، حقوق مرتبط با نظام دادرسی کیفری از جمله اصل برائت، اصل قانونی بودن جرم، حق شکایت مردم از مأموران و تصمیم‌های دولتی و منع بازداشت خودسرانه از طریق رسانه آموزش داده شده است

رسانه-ها-نقش-مهمی-در-سلامت-یک-جامعه-دارند وکیل 

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان لرستان گفت: در بخش آموزش همگانی حقوق شهروندی، حقوق مرتبط با نظام دادرسی کیفری از جمله اصل برائت، اصل قانونی بودن جرم، حق شکایت مردم از مأموران و تصمیم‌های دولتی و منع بازداشت خودسرانه از طریق رسانه آموزش داده شده است.

 محمدتقی شاهکرمی  با بیان این مطلب افزود: در راستای توجه به آموزش همگانی حقوق شهروندی در خصوص امور مربوط به حقوق شهروندان نسبت به شهرداری‌ها، بهداشت و درمان، همچنین تکریم ارباب رجوع در اداره‌ها و حقوق اجتماعی آنان برای تحقق عدالت اجتماعی اقدام‌های کارشناسی خوبی انجام شده است.

وی این فعالیت‌ها را در قالب همکاری با مطبوعات، اطلاع‌رسانی از طریق سایت دادگستری استان و سایت حقوق شهروندی قوه قضاییه  وهمچنین با حضور در جلسه‌ نهادهای مرتبط با مباحث حقوقی عنوان کرد.  وی با اشاره به نامگذاری سال 93 با عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» اظهار امیدواری کرد: ترویج فرهنگ حقوق شهروندی در سال جاری با بهره‌مندی از کارشناسان حوزه‌های رسانه و قضایی در مجموعه دادگستری و سازمان‌های تابع به شکل بهتری به منصه ظهور برسد.

این مقام مسئول همچنین هدف از اجرای برنامه‌های ذکر شده را ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه عنوان کرد وادامه داد: تلاش شده تامباحث مرتبط با حقوق شهروندی در زمینه‏های شغل، مسکن مناسب، آموزش و پرورش، بیمه بازنشستگی، حوادث و سوانح، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی و همچنین حقوق اجتماعی شهروندان که در اصول 22 تا 39 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه آمده، به شهروندان آموزش داده شود.

شاهکرمی با بیان اینکه دولت باید با برنامه‌ریزی مناسب موضوع حمایت از اصل تامین بیمه همه افراد جامعه در همه دوران زندگی و موقعیت‌های گوناگون را برآورده کند، تاکید کرد: بنابراین با توجه به آیات قرآن در مورد کرامت و ارزش انسانی برقراری و توجه به عدالت، برابری و مساوات، توجه به امنیت، تعلیم و تربیت و بهره‌مندی از آموزش و پرورش، حق دادخواهی، مالکیت، کارو همچنین اصول متعدد قانون اساسی و قوانین عادی در بحث آموزش همگانی حقوق شهروندی از جمله برنامه‌های مهم این دستگاه قضایی در سال 93 است که در این میان رسانه‎ها در ترویج این فرهنگ نقش کلیدی را ایفا می‌کنند.

  تلاش برای توسعه استفاده از فناوری اطلاعات

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فعایت‎های دیگر نهاد قضایی استان لرستان برای تحقق حقوق شهروندی به افزایش سرعت و کارآیی در ارایه خدمات حقوقی و قضایی، اشاره و  تصریح کرد: در راستای ارایه خدمات حقوقی و قضایی ، سعی شده تا با راه‌اندازی سامانه عملیاتی و توسعه سطح استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد شبکه‌های رایانه‌ای محلی و گسترده وهمچنین با اجرای سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی از طریق شبکه‌های مذکور، امور قضایی و اداری توسط کارکنان قضایی و اداری تسریع شود.

شاهکرمی با بیان اینکه قوه قضاییه مکلف به انجام اقداماتی مانند راه‌اندازی، گسترش و ارتقای سامانه‌های عملیاتی و توسعه سطح استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است، افزود: امکانات ارتباطی ایجاد شده بین مراجع قضایی مانند به شکل الکترونیک نیز از سایر فعالیت‏ها برای تحقق حقوق شهروندی است. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان اظهار امیدواری کرد: فعالیت‌های این مرجع قضایی در جهت تحقق حقوق عمومی  وهمچنین حقوق شهروندی باشد.

  اصلاح مسائل اجتماعی می‌تواند مسائل اقتصادی را حل کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان همچنین در بخش دیگری از این گفت‏وگو با بیان اینکه  رسانه‌ها می‌توانند با ارتباطات منطقی و واقع‌بینانه نقش مؤثری در کاهش جرم وآسیب‌های اجتماعی داشته باشد، اظهار کرد: رسانه‌ها ومطبوعات نقش بسیار مهمی در سلامت یک جامعه دارند، از این رو باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی مردم را آگاه کنند. شاهکرمی افزود: باید تلاش شود که زیرساخت‌‌های فرهنگی به خوبی فراهم شود زیرا این زیرساخت‏ها تأثیر بسزایی در رفع آسیب‌های اجتماعی دارد. این مسئول خاطرنشان کرد:‌ قوی‌تر کردن تعلیمات دینی و مسایل اعتقادی نیز می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

شاه‌کرمی یادآور شد: به طور یقین با همفکری و تلاش بیشتر رسانه‌ها و مطبوعات در کنار دستگاه قضا و انتظامی می‌توان در رفع آسیب‌های اجتماعی اقدامات خوبی انجام داد. وی با بیان اینکه با اصلاح مسایل اجتماعی می‌توان مسایل اقتصادی را حل کرد، افزود: در صورتی که مشکلات برطرف شود، به طور یقین تعداد پرونده‌های متشکله در دادگستری لرستان نیز روز به ‌روز کاهش می‌یابد.

  آثار پنهان طلاق باید شناسایی شود

وی در بخش دیگری از سخنانش به برخی آسیب‌ها اشاره و تصریح کرد: اگر امروز آسیبی همانند طلاق و خودکشی در جامعه زیاد است باید دستگاه‌های فرهنگی بیان کنند که در این زمینه چه اقداماتی در بحث پیشگیری انجام داده‌اند.  شاهکرمی افزایش آمار طلاق در لرستان را ناشی از سوءمدیریت و بی‌تدبیری برخی مدیران خواند و بیان کرد:عدم توجه به مسایل دینی و عقیدتی  بر افزایش آمار طلاق تأثیر بسزایی داشته باشد. وی همچنین با تاکید بر این موضوع که آثار پنهان طلاق باید شناسایی شود، تصریح کرد: باید به حاشیه‌های شهرها توجه ویژه‌ای داشته باشیم زیرا بیشترین آمار طلاق و خودکشی در حاشیه‌های شهرها صورت می‌گیرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.