×

وزیر دادگستری برای ثبت ازدواج های غیر قانونی گزارش می دهد

وزیر دادگستری برای ثبت ازدواج های غیر قانونی گزارش می دهد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره ازدواج دختران زیر 15 سال گفت در سال 92، 31 هزار ازدواج برای دختران زیر15 سال به ثبت رسیده است که در این شرایط قرار شده وزیر دادگستری درباره نحوه ثبت این ازدواج‌ها گزارشی را ارائه دهد، چرا که ثبت آنها غیرقانونی است

وزیر-دادگستری-برای-ثبت-ازدواج-های-غیر-قانونی-گزارش-می-دهد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) دختران زیر 15 سال گفت: در سال 92، 31 هزار ازدواج برای دختران زیر15 سال به ثبت رسیده است که در این شرایط قرار شده وزیر دادگستری درباره نحوه ثبت این ازدواج‌ها گزارشی را ارائه دهد، چرا که ثبت آنها غیرقانونی است.

ماجرای ازدواج کودکان در حقوق ایران - ازدواج دختران زیر 13 سال ممنوع است! - بررسی قوانین مربوط به ازدواج کودکان در ایران - شرط ثبت ازدواج کودکن زیر ده سال - سن ازدواج ، شرایط نکاح ، اقسام نکاح - بررسی میزان تمایل به ازدواج در دختران و پسران

شهیندخت مولاوردی در چهارمین نشست مشاوران امور زنان دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها که شب گذشته در کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، افزود: قرار است مهرماه جشنواره نقش زنان در حفظ ، ترویج و انتقال فرهنگ ناملموس در استان اصفهان برگزار شود که معاونت امور زنان ریاست شورای برنامه ریزی این جشنواره را بر عهده دارد.

وی اظهارکرد: حدود 400 میراث فرهنگی ناملموس داریم که لالایی‌ها یکی از آنهاست و می‌توانیم آنها را در سازمان ملل متحد به ثبت برسانیم.

ازدواج در ایران و فرانسه - ازدواج سفید یا سیاه زیستن - ازدواج ناموفق به قلب آسیب می زند 

مولاوردی در ادامه گفت: قرار است 65 مهمان خارجی در جشنواره نقش زنان در حفظ، ترویج و انتقال میراث فرهنگی ناملموس شرکت کنند و ما به عنوان ریاست شورای برنامه ریزی از طریق وزارت کشور با استان‌ها در ارتباط هستیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی از مهمترین دستور کار نشست قبلی دستیابی به ساختار مناسب و موثر زنان در دستگاه‌های اجرایی بود و قرار شد در این زمینه گروه کاری تشکیل شود که در این راستا نخستین جلسه این موضوع برگزار و مقرر شد درباره وظایف مشترک دستگاه‌ها بررسی‌های لازم انجام شود.

وی در ادامه گفت:‌ در این جهت با تمام مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها مکاتبه کردیم و قرار شد آنها درباره وظایف اختصاصی حوزه کاری خود در زمینه زنان به ما گزارش دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به سالگرد تشکیل دولت یازدهم اظهار کرد: از همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی درخواست ارائه گزارش در زمینه زنان و خانواده کرده‌ایم. البته معاونت نیز در حال تدوین چنین گزارشی است که با این کار قصد داریم به یک گزارش کشوری به منظور انتشار در رسانه‌ها و ارائه به رئیس جمهور دست پیدا کنیم و در آن بتوانیم چالش‌ها، موانع، فرصت‌ها و تهدیدها در حوزه زنان و خانواده را بیان کنیم.

وی ادامه داد: تا کنون 17 گزارش به دست ما رسیده و قرار است تا 15 مردادماه همه گزارش‌ها را دریافت کنیم.

مولاوردی با اشاره به اینکه 24 مردادماه هفته دولت و ششم شهریور ماه میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر است، گفت: قصد داریم در یکی از مناسبت‌ها نشستی با رئیس جمهور برای بیان دغدغه‌ها و مطالبات زنان و خانواده‌ها داشته باشیم.

افزایش سن ازدواج ، فقر فرهنگی یا فقر اقتصادی  ؟ -  آیا می دانید سن ازدواج چه سنی است ؟ 

معاون رییس جمهور درباره شرکت معاونت امور زنان در شورای عالی اشتغال اظهار کرد: دهمین جلسه شورای اشتغال تشکیل شد. یکی از موضوعات این شورا تدوین بسته‌های اشتغال پایدار است و تدوین بسته مربوط به زنان به عهده معاونت امور زنان قرار گرفته و تا پایان شهریور ماه تدوین و ارائه می‌شود.

وی با اشاره به قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: ‌دوره آزمایشی این قانون در حال به اتمام رسیدن است و قرار است کمیسیون اجتماعی دولت به منظور دائمی کردن آن لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد و قصد داریم در حوزه بازنگری این قانون مواردی را در حوزه‌های استخدامی زنان شاغل در آن بگنجانیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه صحبت‌های خود اظهارکرد: در جلسه گذشته با مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی خانم سهیلا جلودارزاده مشاور امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد طرح یکپارچه سازی اطلاعات زنان سرپرست خانوار را ارائه داد و قرار است تا شهریور ماه به مدل مناسب زنان سرپرست خانوار دست یابیم.

مولاوردی با اشاره به برگزاری جلسه با معاونت توسعه مناطق روستایی و محروم ریاست جمهوری گفت: قرار شد ماهی یکبار نشست برگزار کنیم تا بتوانیم برنامه‌های مناسبی را برای توانمندسازی زنان روستایی و عشایر ارائه دهیم.

وی درباره امضای تفاهم نامه با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نیز اظهار کرد: این تفاهم نامه در قالب برنامه پنجم کشوری منعقد شد و قرار است با مشارکت وزارت امور خارجه و مرکز آمار ایران برنامه‌هایی را در حوزه زنان سرپرست خانوار به اجرا درآوریم.

مولاوردی با اشاره به برگزاری سومین نشست خود با فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: این نشست‌ها به منظور استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان تشکیل می‌شود. در این نشست در زمینه قانون عفاف و حجاب مذاکره کردیم و قرار شد اگر نقدهایی در زمینه چگونگی اجرای این قانون وجود دارد به ما ارائه کنند تا از طریق تدوین لایحه اقدام کرده و قانون عفاف و حجاب به صورت کامل و از سوی تمام دستگاه‌های مرتبط به اجرا درآید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار کرد: در یکی از جلسات هیئت دولت در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب صحبت شد و به دستور رئیس جمهور قرار شد در جهت ترویج فرهنگ عفاف وحجاب با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌اتحادیه‌های صنفی و معاونت‌ امور زنان اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست منطقه‌ای گفت: در حال برنامه ریزی برای برگزاری این نشست‌ها هستیم که نخستین آن پس از پایان ماه مبارک رمضان برپا می‌شود.

وی درباره فعالیت سمن‌ها نیز اظهار کرد: در جهت ارتقای مهارت‌های علمی و عملی سمن‌ها می‌کوشیم و در حال برنامه ریزی به منظور برگزاری نخستین دوره ارتقای این مهارت‌ها هستیم.

 بررسی بالا بودن سن زنان نسبت به مردان در ازدواج 

مولاوردی ادامه داد: مذاکرات خود را با مسئولان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در زمینه دستیابی به ساختار مناسب در حوزه زنان و خانواده ارائه می‌دهیم و در تلاش هستیم که برنامه‌های حوزه‌ زنان را در برنامه‌های وزارت خانه‌ها ادغام کنیم.

مولاوردی با اشاره به هفته دولت اظهار کرد: قرار است در این هفته سفر یک روزه‌ای به شهر قم انجام دهیم تا از محضر مراجع عظام تقلید بهره مند شویم.

از سوی دیگر قرار است دوره‌های آموزشی را به منظور ارتقای سبک مدیران زن و نخبه بر اساس ماده 230 برنامه پنجم توسعه برگزار کنیم که پیشنهادات ارائه شده در این زمینه در حال بررسی است.

مولاوردی همچنین به ارائه توضیحاتی درباره بحث‌های مطرح شده پرداخت و درباره ضرورت ارائه آمار به تفکیک جنسیت اظهار کرد: در حال پیگیری این موضوع هستیم و از طریق عضویت در شوراهای عالی مانند شورای عالی اشتغال، شورای اجتماعی کشور و شورای فرهنگی اجتماعی زنان تلاش می‌کنیم تا در حد امکان این هدف را محقق کنیم. البته امیدواریم که در شورای عالی آمار نیز عضو شویم.

وی در پایان به برگزاری پنجمین دوره نشست مشاوران امور بانوان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اشاره و اظهار کرد: این نشست در موسسه ملی استاندارد برگزار می‌شود و امیدواریم تا آن زمان به نتایجی درباره ساختار حوزه زنان در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دست یابیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.