×

کاتوزیان به اصول اخلاقی و انسانی پایند بود

کاتوزیان به اصول اخلاقی و انسانی پایند بود

یک استاد حقوق مدنی گفت دکتر کاتوزیان خدمات بزرگی را به جامعه ایرانی و حقوقی ارائه داد و به همگان آموخت که باید به قوانین احترام گذاشت و در کنار آن عرف و اخلاق را محترم شمرد

کاتوزیان-به-اصول-اخلاقی-و-انسانی-پایند-بود

یک استاد حقوق مدنی گفت: دکتر کاتوزیان خدمات بزرگی را به جامعه ایرانی و حقوقی ارائه داد و به همگان آموخت که باید به قوانین احترام گذاشت و در کنار آن عرف و اخلاق را محترم شمرد.

 سید حسین صفایی طی سخنانی در مراسم ختم دکتر امیر ناصر کاتوزیان با اشاره به ویژگی‌های علمی و اخلاقی استاد، گفت: این برای من یک افتخار است که اجازه ورودم به دانشگاه تهران با امضای مرحوم کاتوزیان انجام شد.

وی با بیان اینکه دکتر کاتوزیان مانع عضویت افرادی که صلاحیت علمی نداشتند در هیئت علمی دانشگاه تهران بود، افزود: مرحوم کاتوزیان به اصول اخلاقی و انسانی پایبند بود و با ظلم و بی‌عدالتی مبارزه می‌کرد به نحوی که برای تحقق عدالت حتی اعلامیه تهیه می‌کرد و در بین دیگر اساتید توزیع می‌کرد و در این زمینه مقالاتی نیز نوشته شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به عدالت‌خواهی استاد کاتوزیان، گفت: مرحوم دکتر کاتوزیان معتقد بود هدف حقوق عدالت است و در بخش‌هایی از آثار خود نیز تصریح کرده که انسان باید منطق و قانون را برای تحقق عدالت به کار ببندد.

وی گفت: دکتر کاتوزیان از قانون‌گرایی افراطی انتقاد می‌کرد و معتقد بود که یک قاضی آنجا که قوانین را مغایر با عدالت ببیند می‌تواند با استناد به فقه اسلامی و عقل که مبنای تفکر شیعی است تفسیر معتدلی مطابق عدالت ارائه کند زیرا قانون پدیده‌ای ایستا است حال آن که جامعه پویا است و این قاضی است که قانون را با عدالت هماهنگ می‌کند.

این مولف حقوق مدنی گفت: دکتر کاتوزیان خدمات بزرگی را به جامعه ایرانی و حقوقی ارائه داد و به همگان آموخت که باید به قوانین احترام گذاشت و در کنار آن عرف و اخلاق را محترم شمرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.