×

بیشترین آمار طلاق عاطفی در زوجین زیر 40 سال است

بیشترین آمار طلاق عاطفی در زوجین زیر 40 سال است

مشاور خانواده، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی گفت میزان طلاق عاطفی در زوجین به لحاظ سنی در سنین زیر 40 سال ، بیشترین آمار را نشان می دهد که از عوامل مهم این نوع طلاق، ارتباطات خارج از چهارچوب زناشویی است

بیشترین-آمار-طلاق-عاطفی-در-زوجین-زیر-40-سال-است

مشاور خانواده، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی گفت: میزان طلاق عاطفی در زوجین به لحاظ سنی در سنین زیر 40 سال ، بیشترین آمار را نشان می دهد که از عوامل مهم این نوع طلاق، ارتباطات خارج از چهارچوب زناشویی است.

طهورا نوروزی ، افزود: طلاق عاطفی بستر ساز طلاق های ثبت شده است و براساس پژوهشی که در این زمینه انجام شده، در کشور ما طلاق عاطفی بین زوجینی که حداقل سه و حداکثر 10 سال از ازدواجشان گذشته باشد، رخ می دهد.

وی اضافه کرد: یک پژوهش میدانی نشان می دهد که طلاق عاطفی در خانواده هایی که زنان آن شاغل هستند، چند برابر زنان خانه دار است همچنین میزان طلاق عاطفی با زندگی در کلان شهرها و تحصیلات زوجین ارتباط دارد.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی اضافه کرد: همچنین در خانواده ها و فرهنگ هایی که طلاق به عنوان امری مضموم شناخته می شود، آمار طلاق عاطفی بین زوجین بالاتر است.

نوروزی با بیان اینکه بیشترین آسیب و تبعات طلاق عاطفی بین زوجین، در زنان مشاهده می شود، گفت: طولانی شدن فرآیند طلاق و نرسیدن به حقوق حقه طرفین نیز از عوامل دیگر در توسعه طلاق عاطفی است.

این مشاور خانواده اضافه کرد: در برخی از زوجین که دچار طلاق عاطفی شده اند، روابط حسنه قابل برگشت است و می توان روابط را اصلاح کرد اما در برخی دیگر که در طلاق عاطفی به سر می برند، شرایط به گونه ای است که باید فرآیند طلاق را تجربه کنند، اما تفکیک این دو گروه نیاز به شناخت روش مدارانه خانواده ها دارد تا وضعیت افراد که در طلاق عاطفی به سر می برند را رصد کرده و راهکار مناسب برای بهبود روابط برای آن ها طرح کنند.

نوروزی اضافه کرد: باید طلاق عاطفی را به عنوان آسیب پنهان و زیر پوسته برای خانواده های ایرانی فرض کرد و نگاه درمانگر و کاوشگرانه را برای حل مشکلی که منجر به طلاق عاطفی می شود را جدی گرفت.

وی، حوزه مشاوره خانواده را از رسالت های مهم در خانواده برای حل مساله طلاق عاطفی برشمرد و گفت: شرایط زندگی باعث شده که زوجین کمتر با یکدیگر صحبت کنند، به عنوان مثال براساس پژوهشی که انجام شده، در 24 ساعت شبانه روز در کلانشهرها زوجین تنها سه دقیقه با یکدیگر صحبت مفید دارند که این شرایط به ایجاد سردی در روابط و توسعه طلاق عاطفی در خانواده ایرانی دامن می زند.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد مشاوره خانواده باید به طلاق عاطفی به عنوان یک آسیب پنهان که به ظاهر افراد کنار هم زندگی می کنند اما بسیاری از تبعات منفی طلاق عاظفی در خانواده هایشان ایجاد می شود، بنگرد، براین اساس خانواده ایرانی که دچار طلاق عاطفی شده ، بعضا به ظاهر، شاکله یک خانواده سالم را دارد اما این نوع طلاق بسیاری از روابط و کارکردهای درونی اش را مختل کرده است.

به گفته وی، کاهش اعتقادات مذهبی در افراد، ترویج بی بند و باری، زندگی در کلانشهرها، افزایش تحصیلات و اشتغال زنان، از مهم ترین عوامل طلاق عاطفی است.

نوروزی تاکید کرد: در فرهنگ هایی که طلاق «بد» تلقی می شود و افراد ناگزیر به زندگی با یکدیگر هستند، طلاق عاطفی تبعات بسیاری منفی برای اعضای خانواده بویژه فرزندان خواهد داشت، در حالی که نگاه افراطی به مساله طلاق ثبتی می تواند آثار مخربی داشته باشد در حالی که خداوند در عین بد دانستن طلاق، در برخی موارد آن را به عنوان راهکاری پیش روی افراد می گذارد.

وی افزود: تمام آسیب های واقعی که طلاق ثبتی روی فرزندان می گذارد، در طلاق عاطفی نیز دیده می شود.

این پژوهشگر و نویسنده مسائل اجتماعی به تغییر سبک زندگی در کاهش آمار های طلاق عاطفی اشاره کرد و افزود: زوجین ساعت های طولانی مجبور هستند در بیرون از خانه کار کنند و وقتی به خانه می آیند، خستگی چند ساعت کار بیرون از خانه را با خود آورده و کمتر با یکدیگر تعامل و صحبت می کنند.

وی وجود ابزارهایی همچون ماهواره را در توسعه روابط نامشروع و خارج از چهارچوب خانواده موثر دانست و گفت: دیدن برخی از برنامه های ماهواره توقع زوجین از یکدیگر را افزایش داده و گاه توقع های غیر معمول در بین آن ها رواج می یابد.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.