×

سامانه cms سامانه مادر است

سامانه cms سامانه مادر است

مدیر فناوری و اطلاعات مرکز انفورماتیک قوه قضائیه گفت با استفاده از نرم‌افزار cms (سیستم مدیریت پرونده) می‌توان پرونده‌ها را به صورت زنجیره‌ای رصد کرد و از بستر این نرم‌افزار است که نرم‌افزارهای دیگری مانند سجا و سجل قضایی تشکیل شده‌اند

سامانه-cms-سامانه-مادر-است

مدیر فناوری و اطلاعات مرکز انفورماتیک قوه قضائیه گفت: با استفاده از نرم‌افزار cms (سیستم مدیریت پرونده) می‌توان پرونده‌ها را به صورت زنجیره‌ای رصد کرد و از بستر این نرم‌افزار است که نرم‌افزارهای دیگری مانند سجا و سجل قضایی تشکیل شده‌اند.

مجتبی سقایی ، اظهار کرد: این سامانه جزء یکی از چند پروژه بزرگی بود که در کشور راه ‌اندازی شد.

وی ادامه داد: CMS مخفف ‌Case Management System بوده که معادل سیستم مدیریت پرونده قضایی می‌شود. نسخه اولیه این سامانه به طور محدود در سال 86 راه‌اندازی شد و در حال حاضر با گذشت 8 سال از تولد آن در تمام مراجع قضایی در اختیار کارکنان قضایی قرار دارد.

مدیر فناوری و اطلاعات مرکز انفورماتیک  قوه قضائیه تصریح کرد: از قابلیت‌های مهم این سامانه این است که اسامی افرادی که پرونده قضایی تشکیل می‌دهند در یک بانک اطلاعاتی ثبت می‌شود. همچنین دادخواست‌ها، صورت‌جلسه‌ها، تصمیمات قضایی قاضی و در نهایت حکم قضایی در سیستم CMS وارد می‌شود.

سقایی با بیان این‌که با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان پرونده‌ها را به صورت زنجیره‌ای رصد کرد گفت: این سامانه یک سامانه مادر محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه علاوه بر امکان برقراری ارتباط با نهادهای وابسته به قوه قضائیه مانند سازمان زندان‌ها و سازمان پزشکی قانونی امکان برقراری ارتباط با نهادهایی که به  قوه قضائیه نیز وابسته نیستند را ایجاد می‌کند. همچنین به تازگی توانسته‌ایم با ناجا ارتباط برقرار کنیم. از سوی دیگر پرونده‌هایی که نیروی انتظامی به دستور قضایی‌شان احتیاج دارد به صورت الکترونیکی به دست پلیس می‌رسد.

سخا سجاد و تناد ، سامانه های الکترونیکی قضایی 

مدیر فناوری و اطلاعات مرکز انفورماتیک قوه قضاییه در رابطه با سامانه "تناد" گفت: این سامانه مخفف تحلیل و نقد آرای دادگستری و دیوان عالی کشور است.

وی افزود: تکلیفی در برنامه پنجم توسعه برای قوه قضائیه تعیین شده که یکی از این تکالیف ارتقای سطح فرهنگ حقوقی و قضایی مردم است. نظارت عمومی، بهره‌مندی از کارشناسان و صاحب‌نظران از دیگر تکالیف قوه قضائیه است و ما برای این کار پروژه تناد را راه‌اندازی کرده‌ایم.

سقایی با بیان اینکه نسخه اولیه این نرم‌افزار فراهم شده است،‌ افزود: امیدواریم این سامانه به زودی در اختیار متخصصین و صاحب‌نظران حقوقی و قضایی در جامعه قرار گیرد و به بهره‌برداری کامل برسد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.