×

تصادف منجر به مرگ بدون گواهینامه قتل عمد نیست

تصادف منجر به مرگ بدون گواهینامه قتل عمد نیست

تصادف منجر به مرگ بدون گواهینامه قتل عمد نیست

تصادف-منجر-به-مرگ-بدون-گواهینامه-قتل-عمد-نیست وکیل 

معاون حقوقی پلیس راهور گفت: تصادف منجر به مرگ بدون داشتن گواهینامه در قانون قتل عمد نیست و باور غلط رانندگان باعث فرار این افراد از صحنه تصادف می‌شود.

سرهنگ اصغر محبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: براساس ماده 21 قانون بیمه کشور در صورت تائید اصالت بیمه نامه از سوی بیمه گذار مراجع قضایی و دادسراها می توانند از بیمه نامه به عنوان وثیقه البته تا مبلغ قید شده در آن استفاده کرده و فرد نیز می تواند با سپردن بیمه نامه از بازداشتش جلوگیری کند.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از رانندگان به علت جهل به قانون از صحنه تصادف فرار می کنند، افزود: جهل به قانون و ترس از آن باعث می شود تا افراد هنگام تصادف اقدام به فرار از صحنه تصادف کنند. بسیاری از رانندگان چون از عواقب کیفری تصادفات منجر به جرح و فوت می ترسند از صحنه فرار می کنند. در صورتی که حتی تصادف منجر به جرح و فوت نیز نیازی به فرار ندارد. رانندگان موظف هستند تا تکالیفی را در هنگام تصادف رعایت کنند که در صورت فرار از صحنه جرم، آنها نسبت به رانندگانی که در صحنه می مانند بیشتر می شود.
 
به گفته معاون حقوقی پلیس راهور ماندن در صحنه تصادف و کمک به فرد مجروح از موارد تخفیف در مجازات است. قانونگذار برای متخلفان، مجازاتی در نظر گرفته است و طبق ماده 714 قانون مجازات اسلامی چنانچه، بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منتهی به قتل غیرعمد شود راننده متخلف به خاطر بی احتیاطی در رانندگی به 6 ماه تا 3 سال زندان و پرداخت دیه به اولیای دم – در صورت مطالبه – محکوم می شود.اما مورد دیگری که قانونگذاران برای مرتکبین تخلفات رانندگی در نظر گرفته اند این است که متخلف باید هنگام تصادف به مصدوم یا سانحه دیدگان کمک کند و او را بلافاصله به مراکز درمانی برساند و یا از ماموران انتظامی و امدادی کمک بخواهد.
 
طبق ماده 714 قانون مجازات اسلامی چنانچه، بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منتهی به قتل غیرعمد شود راننده متخلف به خاطر بی احتیاطی در رانندگی به 6 ماه تا 3 سال زندان و پرداخت دیه به اولیای دم – در صورت مطالبه – محکوم می شود
 
محبی با اعلام اینکه تصادف منجر به فوت در صورت نداشتن گواهینامه، قتل عمد نیست تاکید کرد: برخی افراد بدون گواهینامه اقدام به رانندگی می کنند که در مواردی نیز در تصادفات باعث مرگ فرد دیگری می شوند. متاسفانه این فرهنگ غلط در بین افراد جامعه رواج پیدا کرده است که هر فردی بدون گواهینامه تصادف کند و شخص در تصادف فوت کند مرتکب قتل عمد شده است که این موضوع اصلا صحت ندارد. تصادفات رانندگی جزء جرایم غیرعمد محسوب شده و فرد تنها به جریمه نقدی محکوم می شود. نداشتن گواهینامه نیز یکی از مهمترین علتهای فرار در تصادفات است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.