×

رسیدگی به 50 درصد از پرونده های قضایی در شوراهای حل اختلاف

رسیدگی به 50 درصد از پرونده های قضایی در شوراهای حل اختلاف

رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور در همایش معاونان قضایی شوراهای حل اختلاف و چهارمین همایش مسئولان فناوری اطلاعات شوراهای حل اختلاف سراسر کشور در مشهدمقدس با بیان اینکه 50درصد پرونده‎های قضایی در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌‎شوند، گفت نگاه مثبت رییس قوه قضاییه به عملکرد مجموعه شوراهای حل اختلاف انتظارات از این مجموعه را افزایش داده‌است

رسیدگی-به-50-درصد-از-پرونده-های-قضایی-در-شوراهای-حل-اختلاف

 رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) در همایش معاونان قضایی شوراهای حل اختلاف و چهارمین همایش مسئولان فناوری اطلاعات شوراهای حل اختلاف سراسر کشور در مشهدمقدس با بیان اینکه 50درصد پرونده‎های قضایی در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌‎شوند، گفت: نگاه مثبت رییس قوه قضاییه به عملکرد مجموعه شوراهای حل اختلاف انتظارات از این مجموعه را افزایش داده‌است.

صلاحیت شوراهای حل اختلاف در دعاوی خانوادگی  - تجدید نظرخواهی از آراء  شوراهای حل اختلاف - شوراهای حل اختلاف از آیین نامه تا قانون - 128 سوال و جواب کمیسیون تخصصی شوراهای حل اختلاف - بررسی نقش شوراهای حل اختلاف در امور کیفری 

حجت‎الاسلام‌والمسلمین«محمدمهدی احمدی‌میانجی» نظم شوراهای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف ) در کشور را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: نظم و انضباط اعضای شوراهای حل اختلاف ناشی از قصد قربت آنان در انجام امور است. وی ادامه داد: مجموعه شوراهای حل اختلاف در کشور با استعداد 40هزار نیرو از نظر کمیت با نیروی انسانی شاغل در دادگستری‎‌ها برابری می‌‎کند.

 تصویب کلیات لایحه شوراهای حل اختلاف در کمیسیون‎های مجلس

معاون قوه قضاییه همچنین از تصویب کلیات لایحه شوراهای حل اختلاف در کمیسیون‎های مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: امیدوارم مراحل تصویب این لایحه هرچه زود‌تر محقق شود و با تایید درخواست افزایش صلاحیت شورا‌ها در موضوع مسایل مالی خانواده از 5 میلیون به 20 میلیون تومان - که در این لایحه دیده شده‌است- بتوانیم خدمات موثرتری به جامعه و دستگاه قضایی ارایه کنیم. وی همچنین بر وحدت عملی شوراهای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف )  تاکید و تصریح کرد: با تشکیل شورای برنامه‌ریزی شورا‌ها در مرکز، کارهای نو و ابتکاری استان‌ها جمع آوری و پس از رفع نقص‎های احتمالی در سراسر کشور گسترش خواهد یافت تا مجموعه شوراهای حل اختلاف از یک وحدت عملی واحدی در کشور برخوردار باشند. وی در بخشی دیگر از سخنانش از تقسیم ‎بندی جدید شعبات شوراهای حل اختلاف نیز خبر داد و گفت: در طرح جدید، شعبات شورا‌ها به دو گروه تقسیم شده‌است که در گروه یک، شعبات علاوه بر امر صلح و سازش می‌‎توانند نسبت به صدور رأی نیز اقدام کنند و در گروه دوم هم شعبات فقط صلاحیت برقراری صلح و سازش را دارند. احمدی‌میانجی با بیان اینکه تمامی شعبات روستایی بر اساس این طرح فقط در حوزه صلح و سازش فعال خواهند بود، بیان کرد: شرایط جذب اعضای شورای حل اختلاف نیز در این دو گروه شعبات با یکدیگر متفاوت خواهد بود. وی همچنین با مثبت ارزیابی‏کردن عملکرد مجموعه شورا‌ها خاطرنشان کرد: با تلاش و همت مضاعف اعضای شوراهای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف )  که با نیت انجام یک کار خیر و خداپسندانه با مجموعه شورا‌ها همکاری می‌کنند، در سال 92 بیش از 26درصد از پرونده‌های وارده به مجموعه شوراهای حل اختلاف منتهی به صلح و سازش شده‌است.

 ساماندهی امور قضایی با استفاده بهینه از ظرفیت شورا‌ها

رییس کل دادگستری خراسان‎رضوی نیز در این همایش با بیان اینکه بخش عمده‎ای از کار دستگاه قضایی بر عهده شوراهای حل اختلاف است، گفت: حضور و وجود شوراهای حل اختلاف برای دستگاه قضایی برکت است. حجت‏الاسلام والمسلمین علی مظفری با بیان اینکه دستگاه قضایی دست نیاز به سوی شورا‌ها دراز کرده‌است، ادامه داد: شوراهای حل اختلاف برکت عظیمی برای دستگاه قضایی هستند که با کمترین هزینه بهترین خدمات را به جامعه و دستگاه قضایی ارایه می‌‎دهند. وی همچنین بر ساماندهی امور قضایی با استفاده بهینه از ظرفیت شوراهای حل اختلاف تاکید کرد و افزود: کمک گرفتن دستگاه قضایی از مجموعه شورا‌ها به فرهنگ تبدیل شده‌است و اگر شوراهای حل اختلاف نبودند، دستگاه قضایی با مشکل مواجه می‌شد. رییس‌کل دادگستری خراسان‎رضوی از کاهش فشار افکار عمومی بر دستگاه قضایی با ایجاد شوراهای حل اختلاف در کشور خبر داد و گفت: اعضای شوراهای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف )  که از نزدیک با مشکلات دستگاه قضایی آشنا شده‎اند مبلغانی واقع بینانه و مدافعانی دلسوز برای دستگاه قضایی هستند. رییس کل دادگستری خراسان‏رضوی افزود: عادی‎سازی رابطه مردم با دستگاه قضایی با وجود پل ارتباطی اعضای افتخاری شوراهای حل اختلاف محقق شده‌است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.