×

وضعیت پرداخت دیه در صورت مردد بودن مقتول ( مستحق دیه ) بین دو نفر

وضعیت پرداخت دیه در صورت مردد بودن مقتول ( مستحق دیه ) بین دو نفر

وضعیت پرداخت دیه در صورت مردد بودن مقتول بین دو نفر

وضعیت-پرداخت-دیه-در-صورت-مردد-بودن-مقتول-(-مستحق-دیه-)-بین-دو-نفر

متن پرسش :

در مواردی که قاتل معین است اما مقتول (مستحق دیه) بین دو نفر مردد می‏باشد، بفرمایید: نحوه پرداخت دیه به اولیای دم چگونه است؟

بررسی ماهیت حقوقی دیه - خسارت مازاد بر دیه 

متن پاسخ :

نظریه مشورتی شماره 674/7 تاریخ 29/1/78 بازگشت به استعلام شماره 6096/2 مورخ 16/12/1377 (1) نظریه مشورتی اداره‏کل حقوقی قوه قضائیه به شرح زیر اعلام می‏شود: شخصی که بر اثر برخورد با زمین، آن هم قبل از برخورد با اتومبیل، از روی موتور سقوط و به قتل رسیده، بایستی سقوط او بر اثر بی‏احتیاطی راننده موتور و یا خود او بوده باشد که در این صورت چون راننده اتومبیل در سقوط وی و برخوردش به زمین و نتیجتاً قتل او نقشی نداشته لذا نسبت به او هیچگونه مسؤولیت نخواهد داشت و صرفا نسبت به نفر دوم که بر اثر برخورد با اتومبیل به قتل رسیده، مسؤول است.

این شخص یا راننده موتور است و یا ترک نشین او که باتوجه به برخورد مقتولین با زمین و اتومبیل و وجود آثار و علائم بر روی اجساد و اتومبیل و موتور و عنایت به علل مرگ به نحو مذکور در صورت مجلس معاینه جسد و تحقیق از کسان مقتولین درخصوص اینکه موتور متعلق به کدامیک بوده و رانندگی با موتور را کدامیک می‏دانسته و ... مرجع قضایی بایستی نحوه به قتل رسیدن دو نفر موصوف و هویت آنها را معین که در این صورت فردی که بر اثر تصادف با اتومبیل به قتل رسیده معلوم و تکلیف دیه‏ ی مورد استعلام که ناظر به او خواهد بود، معلوم خواهدشد.

1. متن استعلام فوق بدین شرح است: اگر در برخورد موتورسیکلتی به همراه دو سرنشین با یک دستگاه اتومبیل، یکی از سرنشینان موتورسیکلت در اثر برخورد با اتومبیل کشته شود و سرنشین دیگر در اثر برخورد با زمین و قبل از برخورد با اتومبیل کشته شود، با عنایت به اینکه طبق نظر کارشناس فنی راننده اتومبیل مقصر شناخته شده و باید دیه یکی از دو مقتول را بپردازد بفرمایید: چنانچه معلوم نباشد کدامیک از دو مقتول در اثر برخورد با اتومبیل کشته شده‏اند  دیه  پرداختی توسط راننده اتومبیل به چه کسی باید پرداخت گردد؟

منبع : راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.