×

میزان حق الوکاله و نحوه نعیین آن

میزان حق الوکاله و نحوه نعیین آن

میزان حق الوکاله و نحوه نعیین آن

میزان-حق-الوکاله-و-نحوه-نعیین-آن وکیل 

متن پرسش :

میزان حق‌الوکاله چگونه تعیین می‌شود و اگر بین وکیل و موکل اختلاف حاصل شود و یا اشخاص ثالث نسبت به محکومیت خود از بابت حق‌الوکاله معترض باشند تکلیف چیست؟

نمونه ای از قرارداد وکالت و حق الوکاله میان وکیل و موکل - وکیل در توکیل - حق الوکاله وکیل با واسطه  - عزل وکیل و درخواست استرداد حق الوکاله 

متن پاسخ :

با توجه به ماده 103 قانون مالیاتهای مستقیم حق‌الوکاله وکیل همان است که در قرارداد وکالت قید گردیده و معادل 5% آن تمبر مالیاتی باید ابطال و الصاق گردد. در هر حال تمبر الصاقی نباید کمتر از تعرفه باشد. هرگاه قراردادی در بین نباشد یا میزان  حق‌الوکاله در قرارداد طبق تعرفه یا کمتر از تعرفه اعلام گردد و نیز در ارتباط با اشخاص ثالث مطابق تعرفه عمل می‌شود. در دعاوی مالی مبنای محاسبه و تعیین حق‌الوکاله با توجه به مقررات ماده 3 آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله و هزینه سفر وکلای دادگستری ... همان بهای خواسته مذکور در دادخواست است و موضوع تقویم خواسته در دعاوی مالی نیز تابع  قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی است و ماده 63 قانون آیین دادرسی مدنی هیچگونه ارتباطی به این موضوع یعنی تعیین حق‌الوکاله ندارد بلکه فقط در صورتی که خوانده به بهای خواسته که از طرف خواهان تقویم شده معترض باشد مقررات این ماده اعمال می‌گردد آن هم در صورتی که اعتراض خوانده مؤثر در مراحل بعدی باشد. مقررات ماده 12 آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله و هزینه سفر وکلای دادگستری... زمانی قابل اجراست که در خصوص تعیین حق‌الوکاله بین وکیل و موکل اختلاف حاصل شود که در این‌صورت نیز اگر بهای خواسته در دادخواست بیش از مبلغ واقعی باشد پس از کسب نظر کارشناس نظریه کارشناس ملاک حکم قرار می‌گیرد.

منبع : راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.