×

نیاز بودجه ای قوه قضاییه در طول سالهای گذشته برآورده نشده است

نیاز بودجه ای قوه قضاییه در طول سالهای گذشته برآورده نشده است

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات دستگاه قضایی ریشه «واقعی» دارد، اظهار کرد کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی از واقعیت‌های کنونی در دستگاه قضایی است، برای نمونه با اینکه سازمان پزشکی قانونی در طول سال میلیون‌ها سال خدمت ارائه می‌کند، بسیاری از واحدهای این سازمان در ساختمان‌های استیجاری مستقر است و گزارش‌ها از کمبود شدید در بودجه‌، فضای فیزیکی و نیروی انسانی سازمان زندان‌ها حکایت می‌کند

نیاز-بودجه-ای-قوه-قضاییه-در-طول-سالهای-گذشته-برآورده-نشده-است وکیل 

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات دستگاه قضایی ریشه «واقعی» دارد، اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی و فضای فیزیکی از واقعیت‌های کنونی در دستگاه قضایی است، برای نمونه با اینکه سازمان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) در طول سال میلیون‌ها سال خدمت ارائه می‌کند، بسیاری از واحدهای این سازمان در ساختمان‌های استیجاری مستقر است و گزارش‌ها از کمبود شدید در بودجه‌، فضای فیزیکی و نیروی انسانی سازمان زندان‌ها حکایت می‌کند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در عین توجه مجلس محترم نسبت به کاستی‌های قوه قضاییه نیاز بودجه‌ای دستگاه قضا در طول سال‌های گذشته برآورده نشده است، گفت: همه ساخت و سازهایی که اکنون در قوه قضاییه برای رفع نیازها صورت می‌گیرد مربوط به برنامه پنج ساله سوم توسعه و در واقع تکمیل پروژه‌های تعریف شده در شانزده، هفده سال قبل است.

رییس دستگاه قضا نبود تناسب میان زندانیان و فضای فیزیکی زندان‌ها را یادآور شد و گفت: اکنون چندان برابر ظرفیت زندان‌ها، زندانی وجود دارد و این در حالی است که زندانیان باید بر حسب جرم ارتکابی وبر حسب سن طبقه‌بندی و هر گروه جدا از گروه دیگر نگهداری شود.

آملی لاریجانی اضافه کرد سازمان زندان‌ها ردیف بودجه مستقل دارد و از نظر قانونی قوه قضاییه نمی‌تواند اعتبار یک سازمان را به سازمان دیگری انتقال دهد.

رییس دستگاه قضا با قدردانی از نمایندگان مجلس که در چند سال گذشته و بویژه بودجه امسال توجه بیشتری به اعتبارات مورد نیاز قوه قضاییه داشته‌اند، بودجه کنونی دستگاه قضایی را برای جبران کاستی‌های سال‌های گذشته ناکافی دانست و گفت: حتی پس از تصویب بودجه در مجلس، در مرحله تخصیص اعتبار بر اساس بودجه مصوب و دریافت پول با مشکلات و تأخیرهای زیادی روبه‌رو هستیم.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: خواست ما از نمایندگان محترم آن است که به فرمایش مقام معظم رهبری عمل و بودجه دستگاه قضا در سال آینده را به صورت جهشی تصویب کنند تا اینکه در سال‌های آینده مشابه دیگر دستگاه‌ها این بودجه افزایش یابد.

آملی لاریجانی با یادآوری اینکه سهم کنونی قوه قضاییه از بودجه کل کشور حدود 5/ 2 درصد است، این میزان را متناسب با فعالیت‌ها و نیازهای دستگاه قضایی و همچنین بودجه‌ای که در دیگر کشورها به تشکیلات قضایی اختصاص می‌دهند، ندانست و افزود: اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری که در حکم اخیر ایشان در دوره جدید مدیریت قوه قضاییه آمده است، نیاز به مقدماتی دارد؛ همچنین نمایندگان محترم در برنامه پنج ساله پنجم توسعه حدود بیست و پنج تکلیف بر عهده دستگاه قضایی گذاشته‌اند که هر یک از آنها احتیاج به بودجه‌ای خاص دارد.

رئیس قوه قضاییه به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و دیگر نمایندگان محترم مجلس پیشنهاد کرد که شخصاً با حضور در دادگستری‌ها و دادسرا و همچنین سازمان‌های زیر مجموعه قوه قضاییه، از جمله زندان‌ها و اداره‌های ثبت اسناد و املاک حضور یابند و کمبودهای دستگاه قضا را از نزدیک مشاهده کنند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان حاضر در جلسه که منشاء برخی از پرونده‌های و مفاسد بزرگ را قوانین نادرست خواهند بود، گفت: مسلم است که پاره‌ای از مشکلات قضایی و مفاسد از قوانین نادرست سرچشمه می‌گیرد اما سهم این بخش در مقایسه با آنچه در مقام اجرا ایجاد می‌شود، زیاد نیست و آن ناکافی بودن نظارت‌هاست زیرا اگر نظارت‌ها درست انجام شود جلوی بسیاری از فسادها گرفته می‌شود.

وی همچنین درباره پیشنهاد یکی از نمایندگان برای تعامل بیشتر سه قوه از جمله قوه قضاییه و مجلس، از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت: هر چند که در هیچ دوره‌ای روابط مجلس و قوه قضاییه مانند اکنون نبوده است، آمادگی داریم در جهت تعامل بیشتر تلاش کنیم.

در ابتدای این دیدار چند تن از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را درباره برخی موضوعات مرتبط با دستگاه قضایی مطرح و همچنین از مواضع قاطع رئیس قوه قضاییه درباره موضوعات روز کشور، منطقه و جهان قدردانی کردند.

منبع : http://isna.ir/fa/news/93073017448/%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D9%88%D9%87-%D9%82%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D9%88%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.