×

بررسی قانون مدنی مصر

بررسی قانون مدنی مصر

بررسی قانون مدنی مصر

بررسی-قانون-مدنی-مصر

در گفت‌وگو با نوری
مصری‌ها با خلاءهای قانونی کم در امور مدنی مواجه‌اند

21 آبان 1388 ساعت 10:30
مترجم کتاب «قانون مدنی مصر» این اثر را منبع مقدماتی حقوق مدنی این کشور برشمرد و گفت: این قانون مفصل‌تر از نمونه مشابه آن در ایران و دارای مواد بیشتری است، عاملی که کشور مصر را با خلاءهای قانونی کمتری در امور مدنی مواجه می‌کند.

محمدعلی نوری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ بخشی از مواد قانون مدنی مصر را برای قانون‌گذاران در اصلاحات قانون مدنی ایران مفید برشمرد و گفت: در ترجمه فارسی این اثر، موارد مشابه در قانون مدنی ایران و همچنین سایر قوانین نظیر قانون تجارت، قانون اجرای احکام مدنی و قانون کار برای تسهیل بررسی تطبیقی به صورت زیرنویس ارایه شد‌اند.

مترجم کتاب «جنبه‌های حقوقی فناوری ژن» افزود: قانون مدنی مصر در سال 1949 تدوین شده و گردآورنده اصلی آن «عبدالرزاق سنهوری» است که در تدوین آن از نمونه فرانسوی این قانون پیروی کرد.

نوری با اشاره به توجه کامل قانون مدنی مصر در تنظیم روابط کار و تجارت، گفت: این قانون، شریعت اسلامی را در مقررات حقوق خانواده منظور نکرده است، به‌گونه‌ای که‌ ماده یک این قانون مقرر می‌کند در صورت نبودن قانون قابل اجرادر امور خانواده، قاضی به اقتضای عرف و در صورت نبودن عرف، به اقتضای اصول شریعت اسلامی و در صورت نبودن چنین اصولی، به اقتضای حقوق طبیعی و قواعد عدالت حکم صادر کند.

وی افزود: این قانون، تعهدات را به صورت مبسوط و مفصل مقرر کرده است و در بخش مقدماتی، مقررات تعارض قوانین در زمان، تعارض قوانین در مکان، اشخاص حقیقی و حقوقی، انجمن‌ها و اقسام اموال و اشیا را شرح و احصاء و مقرر می‌کند.

مترجم کتاب «رفتار حرفه‌ای وکلای دادگستری» به محتوای بخش اول قانون مدنی مصر اشاره کرد و گفت: قراردادها و انواع عقود، موضوع تعهدات، ‌عقود و انحلال آنها، مسوولیت ناشی از اعمال شخصی، عمل غیر و مسوولیت ناشی از اشیا، برخی از موارد بخش اول را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این که مواد قانونی لازم برای عناوین مختلف تعهدات در قانون مدنی مصر در نظر گرفته شده‌اند، گفت: برای مثال مباحث مربوط به بیع و عقود و استفاده از مال، به صورت مفصل و دور از ابهام تدوین و تصویب شده‌اند. در این قانون عقودی درباره کار، پیمان کاری، پیمان کاری جزء قرارداد، خدمت تعهدات کارگر و کارفرما، وکالت، آثار وکالت و ارکان وکالت نیز ارایه شده‌اند.

نوری با اشاره به انتشار کتاب «قانون مدنی مصر» در چند هفته اخیر از سوی انتشارات گنج‌ دانش، گفت: اکنون «قانون تجارت آمریکا» را در دست ترجمه دارم.

خبرگزاری کتاب ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.