×

15 درصد دانش آموزان اضافه وزن دارند!

15 درصد دانش آموزان اضافه وزن دارند!

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صبحانه کاری با وزیر آموزش و پرورش بر لزوم انجام اقدامات اساسی در حوزه مدارس جهت پیشگیری از بیماری‌ها در نسل آینده تاکید کرد

15-درصد-دانش-آموزان-اضافه-وزن-دارند! وکیل 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صبحانه کاری با وزیر آموزش و پرورش بر لزوم انجام اقدامات اساسی در حوزه مدارس جهت پیشگیری از بیماری‌ها در نسل آینده تاکید کرد.

دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با وزارت آموزش و پرورش گفت: کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از نظر شکلی خوبند اما به عنوان وزیر بهداشت فکر می‌کنم اینها کافی نیست. من به عنوان وزیر باید بخشی از کارم را به دانش‌آموزان معطوف کنم چراکه این افراد آینده‌سازان ایرانند. وی ادامه داد: لازم است از ظرفیت وزارت آموزش و پرورش بیشتر استفاده کنیم چراکه دانش‌آموزان مشکلاتی از قبیل مشکلات روانی، اجتماعی، اعتیاد، دخانیات، تغذیه، تحرک و... دارند. یکسری از مشکلات نیز مطرح است که ما می‌توانیم مشترکا در این حوزه کار کنیم.هاشمی افزود: وزارت بهداشت تاکنون در زمینه بیماری‌های واگیر و ایمن‌سازی دانش‌آموزان حرکت کرده است و تقریبا کار دیگری در این حوزه انجام نداده و مابقی مباحث به دست آموزش و پرورش و مربیان است. همواره می‌گوییم که آموزش و پرورش بسیار مهم است اما باید دید که چقدر به آموزش و پرورش کمک کرده‌ایم. باید از قالب تعارف و تفاهم‌نامه درآییم و مباحث را در قالب چند پروژه به کار تبدیل کنیم. پس از آن باید فعالیت‌هایمان را ارزیابی کرده و ببینیم که چقدر به شاخص‌ها نزدیک شده‌ایم.

 اضافه وزن در دختران و چاقی در پسران

رییس اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت همزمان با آغاز سال تحصیلی چاقی و اضافه وزن را دو بیماری شایع در مدارس کشور معرفی کرد و گفته بود: کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب در بین دانش‌آموزان علت اصلی شیوع این نوع بیماری در بین آنان است. حمیدلرنژاد  اظهار کرد: بر اساس تحقیقات و بررسی‌های به‌عمل آمده در بین دانش‌آموزان پایه اول دوره ابتدایی، پایه اول دوره متوسطه اول و پایه اول دوره متوسطه دوم، شایع‌ترین بیماری اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان است به‌طوری که 8درصد دانش‌آموزان دچار اضافه وزن و 3درصد دچار چاقی هستند. در پایه اول ابتدایی اضافه وزن در دختران و چاقی در پسران بیشتر است. همچنین در پایه اول راهنمایی و پایه اول متوسطه اضافه وزن در دختران بیشتر از پسران و چاقی تقریبا یکسان است.رییس اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت علت شیوع این بیماری‌ها را کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب دانسته و گفته: 19 درصد دانش‌آموزان ابتدایی با فعالیت بدنی کافی در هفته، 12درصد دانش‌آموزان متوسطه اول با فعالیت بدنی کافی در هفته و 11 درصد دانش آموزان متوسطه دوم با فعالیت بدنی کافی در هفته به این بیماری مبتلا هستند. لرنژاد از کاهش  بیماری اضافه وزن و چاقی در مدارس کشور خبر داده و گفته بود: ادارات فنی مربوطه به‌صورت جداگانه بودجه‌ای برای کاهش و سرمایه‌گذاری در بخش بیماری‌های شایع در مدارس  اختصاص داده‌اند.

 چاقی؛ بیماری عصر مدرن

دکتر «علی کشاورز» متخصص تغذیه نیز پیشتر به حمایت اعلام کرده بود کودکان قربانی اصلی پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن زندگی هستند و گفته بود: «بچه‌ها استفاده بیشتری از دستگاه‌ها  کامپیوتری دارند و چاقی مفرط در کودکان زیاد شده. نکته جالب اینجاست که بعضی‌ها اطلاع درستی از وزن ایده‌آل ندارند و بچه‌هایشان را با بچه‌های چاق دیگر مقایسه می‌کنند و فکر می‌کنند فرزندشان کم وزن است! چاقی امروز، آفت آینده کودکان است.»

 حذف سوسیس و کالباس از بوفه مدارس

هاشمی همچنین با مهم خواندن بحث بوفه مدارس و لزوم ارایه موادغذایی لازم در بوفه‌ها گفت: نباید سوسیس کالباس و نوشابه‌های گازدار و همچنین موادی نظیر چیپس و پفک در بوفه‌ها توزیع شود. یکی از اهدافمان باید بوفه مدارس باشد تا بتوانیم اقلام جایگزین مواد آسیب‌رسان به سلامت را پیشنهاد دهیم. حتی لازم است برای مدیرانی که در امر بوفه مدارس به نحو مطلوب عمل کرده‌اند، مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شود.وزیر بهداشت ضمن تشکر از اقدامات آموزش و پرورش افزود: کارهای بسیار دیگری باید بین این دو وزارتخانه انجام شود البته عمدتا هم وزارت بهداشت باید در این زمینه تلاش کند. هیچ مضایقه‌ای برای همکاری وجود ندارد باید پروژه‌های همکاری را تعریف کنیم و از ظرفیت مدارس کشور جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها استفاده کنیم. هاشمی با اشاره به مقوله سفیران سلامت ادامه داد: اینکه دانش‌آموزان به عنوان سفیران سلامت وارد خانواده‌ها شوند ایده بسیار خوبی است که باید عملیاتی شود. اگر لازم باشد باید برای آنها مشوق‌هایی نیز تعریف کنیم.در ادامه علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپروش در ارتباط با اصلاح بوفه مدارس، گفت: مقرر شده مباحث مربوط به این حوزه در کارگروهی با برنامه زمانبندی و همچنین اولویت‌بندی ساماندهی شود. وی افزود: جلسه بعدی تا قبل از یک ماه دیگر تشکیل خواهد شد و شما خبرنگاران می‌توانید حداکثر دو ماه دیگر به مدارس سر بزنید و اجرای مباحث را پیگیری کنید.

 آمار نگران‌کننده چاقی

وزیر بهداشت گفت: آمار 15 درصدی چاقی در بین دانش‌آموزان یک آمار نگران‌کننده است که در آینده گرفتاری‌های زیادی را برای حوزه بهداشت و درمان ایجاد خواهد کرد. بنابراین باید از هم اکنون در پیشگیری از شیوع بیماری های غیرواگیر ناشی از چاقی و اضافه وزن در دانش‌آموزان اقدام کنیم.وی ضمن اشاره مجدد به بحث بوفه مدارس تاکید کرد: می‌توانیم با صنایع غذایی صحبت کنیم تا بسته‌های غذایی ویژه مدارس تعریف شود که هم ارزان باشند و هم سالم، همچنین مواد افزودنی آن کمتر باشد. هاشمی در پایان گفت: زمینه‌های کاری مشترک فراوانی میان دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش وجود دارد. علاقه‌مندم که به ویژه در زمینه بوفه مدارس، تصمیم‌های خوبی گرفته شود که برای مردم پیام داشته باشد و چراکه این پیام‌ها تنها متوجه شخص دانش‌آموز نیست بلکه برای خانواده وی و همه ایرانیان است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.