×

راهکارهای کاهش تعداد چک های برگشتی

راهکارهای کاهش تعداد چک های برگشتی

یک حقوقدان گفت یکی از راهکارهای اساسی در کاهش چک‌های برگشتی ایجاد سیستم تبادل اطلاعات بین بانک‌ها است

راهکارهای-کاهش-تعداد-چک-های-برگشتی وکیل 

یک حقوقدان گفت: یکی از راهکارهای اساسی در کاهش چک‌های برگشتی ایجاد سیستم تبادل اطلاعات بین بانک‌ها است.

"حسین طالع" ، با اشاره به راهکارهای کاهش تعداد چک‌های برگشتی در کشور اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما علی‌رغم اینکه علاوه بر ضمانت حقوقی و ثبتی، ضمانت اجرای کیفری نیز در رابطه با چک ( مقالات مرتبط با چک - سوالات مرتبط با چک ) حاکم است، اما تعداد چک‌های برگشتی بسیار زیاد است.

چگونگی وصول چک برگشتی - راه های سوء اثر چک برگشتی - شکایت از چک برگشتی کی و به کجا - لایحه دفاعیه در خصوص دعوای مطالبه وجه چک  - چک برگشتی چه زمانی کیفری است و چه زمانی حقوقی؟ - چگونگی به اجرا گذاشتن چک در مراجع ثبتی 
 
وی برای کاهش، حجم وسیع   چک‌های برگشتی در کشور پیشنهاد کرد: در کشور ما نیز مانند کشورهای توسعه یافته سیستم تبادل اطلاعات بین بانک‌ها شکل گیرد به این معنی که به محض برگشت چک از بانک، سایر بانک‌ها به سرعت از این امر مطلع گشته و از تحویل دسته چک جدید به صاحب ابن حساب خودداری کنند البته این مهم در کشورمان در حال شکل‌گیری است.

این وکیل دادگستری ضمن بیان ضرورت آموزش‌های لازم به افراد تاکید کرد: آموزش‌های لازم به افراد باید در سطوح مختلف مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌های جمعی داده شود تا افراد نسبت به صدور و یا تحویل چک ( مقالات مرتبط با چک - سوالات مرتبط با چک ) اطللاعات لازم را داشته باشند.
 
وی با اشاره به فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم برای کاهش این امر ادامه داد: بهتر است امکاناتی فراهم شود تا پس از برگشت خوردن  چک، دارنده آن از طریق طرح دعوا و با همکاری بانک مرکزی از سایر حساب‌های صادر کننده چک مطلع گردد تا وی نسبت به پرداخت وجه چک برگشتی اقدام کند.
 
طالع در پایان با اشاره به ضرورت عزم جدی برای حل این مشکل خاطرنشان کرد: باید راهکارهای اساسی و بنیادی جهت حل مشکلات اقتصادی فراهم، تا از صدور متعدد چک‌های بلامحل خودداری شود. 

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.