×

نوآوری های قانون آیین دادرسی کیفری در تامین بیشتر حقوق متهم

نوآوری های قانون آیین دادرسی کیفری در تامین بیشتر حقوق متهم

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه انگاره مردم کشورمان نسبت به دستگاه قضایی و قاضی برگرفته از جانشین پیامبر گرامی اسلام (ص)، امیرمؤمنان علی (ع) است، گفت این انگاره در قانون اساسی و سایر قوانین ما تجلی یافته است

نوآوری-های-قانون-آیین-دادرسی-کیفری-در-تامین-بیشتر-حقوق-متهم وکیل 

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه انگاره مردم کشورمان نسبت به دستگاه قضایی و قاضی برگرفته از جانشین پیامبر گرامی اسلام (ص)، امیرمؤمنان علی (ع) است، گفت: این انگاره در قانون اساسی و سایر قوانین ما تجلی یافته است.

 حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی که همراه با هیات عالیرتبه حقوق بشری کشورمان در مقر اروپایی سازمان ملل حضور داشت در تبیین این انگاره گفت: حضرت علی (ع) چهارده قرن پیش از اعلامیه حقوق بشر، تساوی همه آدمیان را در برابر قانون چنین بیان کرده است «آنان دو گروهند یا برادر اسلامی تواند، یا برابر انسانی تو» و بر همین اساس برای او در مقام احقاق حق و اجرای قانون، سفید و سیاه، عرب و عجم، زن و مرد، یهودی و مسلمان و مسیحی، دور و نزدیک و فرزند و بیگانه تفاوتی نداشتند.

قانون آیین دادرسی کیفری ابلاغ شد 

صادقی استقلال قوه قضاییه و قاضی، علنی بودن محاکمات، لزوم مستدل و مستند بودن احکام دادگاه‌ها به قانون، حضور هیات منصفه در جرایم مطبوعاتی و سیاسی، پیش‌بینی کردن دیوان عدالت اداری برای جلوگیری از تخلفات و تعدیات دولت و جبران خسارت و اعاده حیثیت ( مقالات مرتبط با اعاده حیثیت - سوالات مرتبط با اعاده حیثیت )  از متهمان در صورت اشتباه قاضی را بخشی از اصول و قوانین تجلی‌بخش به این انگاره در جمهوری اسلامی ایران دانست.

نوآوری های لایحه جدید قانون آیین دادرسی کیفری 

معاون فرهنگی قوه قضاییه در رد اتهاماتی که از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص نقض حقوق اقلیت‌ها در کشورمان مطرح شده گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به حقوق همه ملت در پاره‌ای موارد حمایت‌های خاص نیز دارد. یکی از آنها مربوط به نامسلمانان است که تکلیف دولت و عموم مسلمانان را رعایت حقوق انسانی آنها و رفتار همراه با قسط و عدل و اخلاق حسنه برمی‌شمرد.

وی در ادامه افزود: قانون اساسی در فصل مهم حقوق ملت که 24 اصل دارد، ضمن برشمردن حقوق یکسان و برخورداری از حمایت قانونی برای همه مردم اعم از زن و مرد، صرف نظر از آیین و مذهب و نژاد و زبان و سایر امور مشابه، حیثیت و جان و مال و حقوق همه مردم را مصون از تعرض می‌داند. هر کس حق دارد عقیده‌اش را مخفی نگاه دارد و عقاید همگان مصون از تعرض است و کسی نمی‌تواند تفتیش عقاید کند. بر پایه قانون اساسی، هر کس، صرف نظر از آیین و مسلکش، حق مالکیت و کسب و کار دارد و هیچ کس نمی‌تواند امکان کسب و کار دیگران را سلب کند.

تحول مثبت در قانون آیین دادرسی کیفری 

صادقی اصل برائت، ممنوعیت شکنجه و مجازات کسانی که مرتکب شکنجه شوند، ممنوعیت دستگیری افراد بدون مجوز قانونی و ضرورت رسیدگی فوری (ظرف 24 ساعت) به اتهام بازداشت‌شدگان در دادگاه صالح قضایی و مجازات متخلفان از این اصل، امکان دادخواهی برای همه، حق انتخاب وکیل برای همه، ممنوعیت هرگونه مجازاتی از غیرطریق دادگاه و لزوم رعایت حرمت و کرامت متهمان و مجرمان را از دیگر اصول ناظر به حقوق برابر برای همه شهروندان با هر دین و مذهب یا هر قومیت و زبان یا هر جنسیتی دانست.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در تشریح برخی از ویژگی‌های قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی جدید در راستای رعایت حقوق بشر گفت: قوه قضاییه کشورمان بر پایه اصول یاد شده و چندمرحله‌ای بودن امور قضایی و جبران خسارت ناشی از تصمیمات قضایی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در راستای تأمین بیشتر حقوق متهم، مجرم، بزه ‌دیده، شاهد و جامعه، به ویژه اقشار خاص، مانند زنان و کودکان و افراد ناتوان، نوآوری‌های زیادی دارند، گفت: در این زمینه به عنوان نمونه می توان بر رعایت حقوق شهروندی در تمام مراحل دادرسی، بازجویی زنان و کودکان توسط ضابطان آموزش‌دیده زن، تشکیل پلیس و دادگاه ویژه کودکان و امکان مداخله سازمانهای مردم نهاد در فرایند دادرسی، اشاره کرد.

وی با تصریح بر این نکته که در قانون مجازات اسلامی، به منظور حمایت‌های خاص، فصلی ویژه کودکان و افراد زیر 18 سال در نظر گرفته شده است گفت: حذف جنسیت از مجازات‌های کودکان و نوجوانان، اعمال مجازات تدریجی به جای مجازات دفعی و تدریج در پیدا کردن مسئولیت کیفری، از جمله مزیت‌های این قانون است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: در قانون جدید حمایت از خانواده، نقش برجسته‌تری به زنان داده شده و حضور قاضی مشاور زن در دادگاه خانواده الزامی شده است و رییس دادگاه باید به نظر او و استدلال‌هایش توجه کند و نمی‌تواند بدون دلیل آن را رد کند.

صادقی در ادامه به تشریح خدمات ارائه شده به زندانیان در جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: زندان‌های جمهوری اسلامی خدماتی را به زندانیان ارئه می‌دهند که در بسیاری کشورهای جهان وجود ندارد. زندانیان از انواع خدمات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند. یک زندانی بی‌سواد می‌تواند همه مراتب تحصیلی را تا اخذ مدرک دانشگاهی در زندان طی کند، او می‌تواند عضو تیم‌های ورزشی در 31 باشگاه ورزشی اختصاصی شود و در مسابقات ملی و حتی جهانی شرکت کند. مرخصی ماهانه، ملاقات‌های مکرر با خانواده، امکان داشتن رابطه زناشویی با همسر خود، امکان حرفه‌آموزی و داشتن کار همراه حقوق، امکان بهره‌مندی از عفو، بهره‌مندی از خدمات پس از آزادی و ده‌ها نوع خدمت دیگر تنها بخشی از فعالیت‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران در زندان‌هاست.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به نوآوری‌های اداری و تشکیلاتی صورت گرفته در راستای تأمین بیشتر حقوق ملت گفت: قوه قضاییه برای تأمین هرچه بیشتر حقوق مردم، افزون بر ارائه لوایح قضایی و پیگیری تصویب آنها در مجلس شورای اسلامی، اقدام به تأسیس برخی نهادها یا انجام برخی اقدامات کرده است که یکی از این موارد مکانیزه کردن بسیاری از خدمات بر بستر تلفن همراه، وب و اینترنت در حوزه‌های مختلف قضایی، ثبتی، اسناد و املاک، بازرسی، نظارت، رسیدگی به شکایات به منظور حذف مراجعات حضوری، تضمین سلامت اداری و قضایی، کاهش خطای انسانی، جلوگیری از سوء استفاده‌ها در نقل و انتقال اسناد و مدارک، سرعت ارائه خدمات، رعایت حق تقدم افراد و صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم است

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.