×

اسید پاشی های اصفهان شخصی بوده است

اسید پاشی های اصفهان شخصی بوده است

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد که حوادث اسیدپاشی در اصفهان با انگیزه شخصی صورت گرفته است

اسید-پاشی-های-اصفهان-شخصی-بوده-است

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد که حوادث اسیدپاشی در اصفهان با انگیزه شخصی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری که در حاشیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اهالی رسانه داشت، در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قضایی مربوط به اسیدپاشی‌های اصفهان، گفت: تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم و خواهیم کرد که ان‌شاءالله این مسائل تکرار نشود و از دستگاه‌های انتظامی هم خواسته شده که مراقبت‌های لازم را داشته باشند. از شما اهالی رسانه و مخصوصا رسانه ملی می‌خواهیم اطلاع‌رسانی به موقع و آگاهی‌بخشی داشته باشید تا مردم کمتر دچار چنین حوادثی شوند.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مجازات‌ها در این زمینه این بار جدی‌تر خواهد بود تا نسبت به گذشته سخت و بازدارنده‌تر باشد، افزود: ما در این زمینه یک قانون داریم که مربوط به گذشته است. خیلی از قضات معتقدند که این قانون نسخ نشده است، ولی در قوانین عمومی نیز برای این کار مجازات تعیین شده است، البته به نظر می‌رسد که این جرم یک جرم خشن است که آثار بدی دارد لذا باید یک تجدیدنظر داشته باشیم که ان‌شاءالله این امر در دستور کار است.

خبرنگاری با اشاره به اظهارنظر وزیر ارشاد مبنی بر اینکه باید برای خبرنگاران از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شود، پرسید آیا قانونی در این زمینه به تصویب رسیده است؟

محسنی‌اژه‌ای گفت: یک فرد به عنوان اینکه روزنامه‌نگار است تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد. ممکن است فردی مرتکب جرمی شده باشد و این جرم اصلا ربطی به کار و حرفه او نداشته باشد. همچنین ممکن است این فرد به واسطه شغل خود مرتکب جرمی شود.

وی ادامه داد: ما هنوز در این زمینه قانون خاصی نداریم، اما با توجه به ظرفیت قانونی موجود و به لحاظ نوع کاری که یک خبرنگار دارد و من بارها گفته‌ام که خبرنگاری کاری سخت است، طبیعی است که قضات در تصمیم‌گیری‌های خود به این سختی کار ملاحظه خواهند داشت.

خبرنگاری نظر سخنگوی قوه قضاییه درباره نحوه انعکاس اخباراسیدپاشی توسط رسانه‌های غربی و داخلی را پرسید که محسنی‌اژه‌ای در این باره گفت: اسیدپاشی جرم بدی است و متاسفانه چه در کشور ما و چه در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است.

وی گفت: اولین اسیدپاشی در کشور ما مربوط به سال 34 یعنی حدود 60 سال پیش است و از آن موقع تاکنون چند بار دیگر هم این اتفاق افتاده است ولی همه این موارد شخصی بوده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در موارد مختلف اسیدپاشی مورد سیاسی یا مذهبی وجود نداشته است، گفت:‌ در مورد اخیر نیز همه شواهد نشان می‌دهد که کاری که انجام شده خصوصی و شخصی است اما چون تاکنون عوامل این حادثه دستگیر نشده‌اند نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: با کسانی که در این رابطه مرتکب جرایم جدیدی شدند چنانچه برخی در اصفهان موجب اخلال در نظم عمومی شدند، خبر دروغ منتشر کردند و نسبت‌های ناروا دادند تحت تعقیب قرار گرفته و می‌گیرند.

وی گفت: البته مردم هوشیار هستند، ولی دادستانی نیز در این زمینه به وظایف خود عمل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مهلت یک ماهه وزارت ارتباطات در رابطه با پالایش فضاهای مجازی به اتمام رسیده است، تصمیم نهایی که شما در این راستا گرفتید چیست؟ گفت: دستگاه‌های قضایی و انتظامی موظف هستند با جرایم مشهود برخورد کنند. فرقی ندارد این جرم مشهود در فضای مجازی باشد یا غیرمجازی. صحبتی با دستگاه‌های ذیربط انجام شده بود. طبق آن صحبت‌ها به ما گفتند نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم تا بتوانیم هم شبکه‌های اجتماعی را داشته باشیم و هم از فضای مجرمانه و فساد جلوگیری کنیم. همچنین در نشستی که قبل از پایان مدت یک ماه داشتیم به ما گفتند قول می‌دهیم این اقدامات را در ظرف مدت معقول حل کنیم.

نگاهی نو به ماهیت جرم و مجازات اسیدپاشی - عوامل اسیدپاشی در جامعه چیست ؟ - مجازات جرم اسیدپاشی در قوانین موضوعه  - اسدپاشی لزوم اقدام قانونگزار - اسیدپاشی جرمی سنگین تر از قتل عمد ، ضرورت تصویب مجازات های بازدارنده - اسدپاشی در حقوق کیفری ایران 

وی ادامه داد: کارگروه مصادیق مجرمانه با ریاست دادستان کل کشور در ظرف 7-8 روز اخیر دو جلسه برگزار کرد که امروز نیز جلسه فوق العاده ای داشت و قول دادند که ظرف مدت کوتاهی در آینده بخشی از این جرایم را حل کنند. این اقدام دارد صورت می گیرد. همچنین دادستان تهران نیز اظهار کردند که اگر وزارت ارتباطات به هر دلیلی نتواند به قول‌هایی که داده عمل کند دادستان ورود پیدا می‌کند و جلوی این موضوع را می‌گیرد.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه در جلسه رسیدگی به رای اعتماد وزیر علوم مسائلی مطرح شد که جریاناتی در دانشگاه‌ها ایجاد ناامنی می‌کنند، وزیر سابق علوم یا گزینه پیشنهادی اخیر در رابطه با این جریانات در قوه قضاییه پرونده‌ای دارند یا خیر ؟ تصریح کرد: در خصوص این دو نفر با موضوعی که شما گفتید خیر پرونده‌ای تشکیل نشده است، اما در خصوص برخی از مواردی که در دانشگاه ها در مقاطع مختلف اتفاق افتاده پرونده تشکیل شده و بعضا حکم نیز صادر شده است و این موضوع اختصاص به دوره خاصی ندارد. بنابراین در زمان‌های مختلف در دانشگاه اتفاقی افتاده که احیانا جنبه مجرمانه پیدا کرده و پرونده ای نیز تشکیل شده است.

یکی از خبرنگاران سوال خود را این گونه مطرح کرد که عملکرد کلی مطبوعات کشور را در رابطه با موضوع  اسیدپاشی چگونه ارزیابی می‌کنید که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌ها باید در تعالی و رشد جامعه کمک کنند. من نیز معتقد هستم رسانه ها در این جهت قدم‌های خوبی را برداشته‌اند اما لازمه این کار که در جهت رشد و تعالی جامعه موثر واقع می شود این است که رسانه‌ها باید امانت‌دار باشند و مطالب را به همان میزانی که هست منتقل کنند.

وی ادامه داد: اما اگر خلاف گفته شود اولین ضرر برای خود رسانه‌هاست زیرا اعتماد مردم سلب می‌شود؛ بنابراین اگر امانت‌دار هستند باید انصاف رعایت شود. همچنین تحریف و بزرگ گویی صورت نگیرد. لذا قطعا در جهت شکوفایی مسائل و در جهت بالابردن آگاهی مردم نیز تاثیرگذار خواهند بود.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: در خصوص موضوعی که اتفاق افتاد متاسفانه برخی از رسانه‌های داخلی از جهت غفلت یا هر چیز دیگر با جریان‌های ضدانقلاب خارج از کشور همکاری و همراهی کردند و مطالبی خارج از واقعیت و به دور از انصاف را مطرح کردند. البته نمی‌گویم که رفتار آن‌ها از روی غرض بوده شاید از جهت غفلت و کم توجهی بوده باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.