×

آیا می دانید توقیف وسیله نقلیه در حادثه منجر به قتل، غیرقانونی است؟

آیا می دانید توقیف وسیله نقلیه در حادثه منجر به قتل، غیرقانونی است؟

آیا می دانید توقیف وسیله نقلیه در حادثه منجر به قتل، غیرقانونی است؟

آیا-می-دانید-توقیف-وسیله-نقلیه-در-حادثه-منجر-به-قتل،-غیرقانونی-است؟ وکیل 

ضبط اسباب و ابزارآلات جرم یک روند معمول در رسیدگی‌های قضایی است، اما قانون درباره توقیف برخی اقلام و اسباب جرم ممنوعیت‌های را قرار داده است که به بررسی برخی نظریات حقوقی مطرح در این‌باره می‌پردازیم.

ایسنا،‌ ماده 10 قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «بازپرس یا دادستان‏ در صورت صدور قرار منع تعقیب یا موقوف شدن‏ تعقیب‏ باید تکلیف اشیا و اموال کشف‏ شده را که دلیل یا وسیله جرم‏ بوده و یا از جرم تحصیل شده‏ یا حین ارتکاب استعمال و یا براى استعمال اختصاص داده شده است تعیین‏ کند تا مسترد یا ضبط یا معدوم شود. در مورد ضبط، دادگاه تکلیف اموال و اشیا را تعیین‏ خواهد کرد...»

نظریات اداره کل امور حقوقى قوه قضاییه

- نظریه 9144/ 7- 16/ 12/ 1378: کبوتر ذاتا آلت جرم نیست و باید به صاحب آنها که از کبوتران به نحو مجرمانه استفاده کرده است مسترد گردد.

- نظریه 2436/ 7- 20/ 3/ 1381: مقررات ماده 10 قانون مجازات اسلامى روشن است النهایه در مورد ضبط وسایل یا وسیله و آلت جرم علاوه از اینکه نیاز به رسیدگى و حکم دادگاه دارد، وجود نص قانونى نیز لازم است چنانچه در ماده 3 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتى راجع به وسیله نقلیه‏‌ای که در حمل کالاى قاچاق مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبت به ضبط آن هم قانون تعیین تکلیف نموده است ولى در مورد حمل مشروبات الکلى راجع به ضبط وسیله (اتومبیل) نص قانونى وجود ندارد، بنابراین ضبط آن، چه با جاسازى و چه بدون جاسازى مجوز قانونى ندارد.

- نظریه 2769/ 7- 21/ 8/ 1381: اتومبیل یا وسیله نقلیه حامل کالاى قاچاق یا مشروبات الکلى آلت جرم محسوب نمی‌شود و توقیف آن جز در مواردى که قانون تصریح کرده است جایز نیست.

- نظریه 6603/ 7- 3/ 9/ 1383: طبق ماده 10 قانون مجازات اسلامى که مقرر داشته (... تکلیف اشیاء و اموال کشف‏ شده را که دلیل یا وسیله جرم بوده و ...) چون ترازوى موضوع سؤال در بزه‏‌هاى خرید و فروش مواد مخدر، وسیله توزین یعنى وسیله بزه‏‌هاى یاد شده است، لذا بنا به نص بالا، ضبط آن بلااشکال به نظر می‌رسد.

- نظریه 3457/ 7- 18/ 5/ 1384: چون براى توقیف وسیله نقلیه‌اى که تصادف منتهی به قتل یا جرح نموده مجوز قانونى وجود ندارد به طریق اولى در تصادفات منتهى به خسارت هرگز نمی‌توان وسیله نقلیه را توقیف نمود و چنانچه قاضى مربوطه توقیف وسیله نقلیه را به منظور کارشناسى ضرورى بداند باید این امر را مستدلا ذکر و اقدام کند که در این صورت هم، مدت توقیف اتومبیل نباید از حد معقول و متعارف تجاوز کند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.