×

امینی بر اساس نیازمان جذب نیروی خانم داریم

امینی بر اساس نیازمان جذب نیروی خانم داریم

آزمون تصدی منصب قضا با حضور معاون منابع انسانی قوه قضائیه برگزار شد

امینی-بر-اساس-نیازمان-جذب-نیروی-خانم-داریم

آزمون تصدی منصب قضا با حضور معاون منابع انسانی قوه قضائیه برگزار شد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین امینی در نشست خبری که در حاشیه برگزاری آزمون تصدی منصب قضا در دانشگاه امیرکبیر صبح امروز (جمعه) برگزار شد به بیان مراحل جذب قضات از طریق دستگاه قضایی پرداخت.

وی گفت: جذب قضات از دو طریق جذب عمومی و جذب خصوصی صورت می‌گیرد که در جذب عمومی هر ساله آزمون عمومی برگزار می‌شود و تعدادی از کسانی که در آزمون‌ عمومی نمرات لازم را کسب می‌کنند در آزمون تشریحی که با جمعیت کمتری برگزار می‌شود حاضر شده و آنهایی که نمرات بالاتری دارند دعوت به مصاحبه و اختبار می‌شوند و در

نهایت افرادی که امتیاز لازم را در این بخش کسب کرده باشند به گزینش معرفی می‌شوند و پس از تأیید شدن به بخش آموزش رفته و دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشته و مشغول به کارورزی می‌شوند. همچنین جذب نهایی هم پس از این دوره کارآموزی صورت گرفته و افراد برگزیده در صورتی که در اختبار نهایی که از سوی قضات عالی صورت می‌گیرد تأیید شوند، به کارگزینی قضایی معرفی خواهند شد، ابلاغیه گرفته و می‌توانند در پست‌های دادیاری فعالیت کنند.

امینی با بیان این‌که تنها تفاوت جذب اختصاصی  قضات و جذب عمومی آنها شرکت در آزمون عمومی است، خاطرنشان کرد: افرادی که در جذب خصوصی حضور می‌یابند تنها در این آزمون عمومی شرکت نمی‌کنند ولی سایر مراحل جذب را به همان صورت عمومی انجام می‌دهند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه ادامه داد: امسال 22 هزار و 560 نفر در این آزمون عمومی شرکت کرده‌ بودند و از ابتدای سال 93 هم بخشی در آزمون‌های اختصاصی ثبت‌نام کرده بودند و این ثبت نام نیز طی مراحلی ادامه پیدا خواهد کرد و کل افرادی که در آزمون اختصاصی ثبت‌نام کرده‌اند بقیه مراحل را همانند افرادی که در آزمون عمومی شرکت کردند دنبال خواهند کرد.

وی گفت: شاخص این تفاوت در آزمون‌ها هم در آیین‌نامه آمده است و علاقمندان تصدی منصب قضا که در دانشگاه‌های برتر و با معدل خوب یا در مقاطع بالاتری فارغ‌التحصیل شده‌اند را به جذب اختصاصی دعوت می‌کنیم.

امینی با اشاره به این‌که طبق برنامه پنجم قرار است دولت امکانات را برای جذب 800 قاضی در سال مهیا کند، گفت: تاکنون 2 هزار و 600 نفر از 4 هزار نفری که قرار است طی پنج سال، سالی 800 نفر طبق قاعده جذب دستگاه می‌شدند سال اول ما تقریبا در دور جدید قوه قضائیه جذبی نداشتیم ولی سال‌های قبل به تدریج جذب شدند که اوج آن در سال گذشته بود که نهایتا" 950 نفر جذب دستگاه قضایی شدند که این تعداد حتی بیشتر از 800 قاضی بود که قرار بود جذب دستگاه قضایی شوند.

وی ادامه داد: از آنجا که امکان دارد به دلیل وقوع شرایط سخت نتوانیم همیشه همین جذب را داشته باشیم به همین دلیل کمی هم بیشتر از حد نصاب جذب قاضی داریم و تلاش می‌کنیم تا در برنامه ششم هم این افزایش وجود داشته باشد تا دستگاه قضا بتواند برای تکمیل پست‌های قضایی‌اش همچنان جذب داشته باشد. از سوی دیگر باید در نظر گرفت که هر سال تعداد زیادی از قضات ما از دستگاه بازنشسته شده و از دستگاه قضایی خارج می‌شوند بنابراین با توجه به افزایش پرونده‌ها نیروهای بیشتری نیز مورد نیاز است که هم باید جایگزین افراد بازنشسته شوند و هم به پرونده‌ها رسیدگی کنند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: در حال حاضر بالغ بر 1200 نفر در قوه قضائیه مشغول کارآموزی هستند که حاصل جذب سال گذشته است و قطعا" کسانی که امسال جذب می‌شوند نیز در سال آینده دوره کارآموزی خود را می‌گذرانند. زیرا مراحل جذب و گزینش حداقل بین 6 ماه تا یک سال به طول می‌انجامد.

وی با بیان این‌که امسال برای اولین بار دستگاه قضا برای شوراهای حل اختلاف ( مقالات مرتبط با شورای حل اختلاف - سوالات مرتبط با شورای حل اختلاف )  هم نیروی قضایی جذب کرده است، افزود: بخشی از این افراد به استخدام درآمده‌اند و آموزش‌های قضات شورای حل اختلاف همچنان ادامه دارد و امید می‌رود تا شورای حل اختلاف هم با حضور قضات تمام وقت بتوانند بخشی از نیاز خود را تأمین کنند.

امینی خاطرنشان کرد: امسال برخلاف روال گذشته نیازهای دستگاه قضا برای جذب  قضات به طور مشخص و بر حسب پست‌های سازمانی استان‌ها اعلام شد و کسانی که در آزمون قضات شرکت کردند براساس مناطقی که اولویت اول تا سوم آنها بود در آزمون‌ها حضور یافتند. البته هر یک از داوطلبان باید پس از طی مراحلی و به شرط این‌که امتیازهای لازم را در طول دوره آموزشی هم حفظ کنند طبق اولویت‌های انتخابی خود و نتیجه اختبار نهایی به پست‌های مورد نظر اعزام خواهند شد و این امتیازی است که از امسال به ما کمک می‌کند تا کمی حساب‌ شده‌تر مطابق با نیازهای منطقه‌ای و استانی خود برنامه‌ریزی کنیم و امسال 15 منطقه در کشور جذب قضات دارند.

وی گفت: بیشترین نیاز برای پست دادیاری پس از مازندران متعلق به استان خوزستان است. همچنین بر اساس ضوابطی که گزینش دارد و مجموعه استعلام‌هایی که باید صورت بگیرد این افراد جذب و به استان‌های موردنظر اعزام می‌شوند.

امینی با اشاره به برگزاری آزمون منابع انسانی قوه قضائیه، افزود: آزمون تشریحی در 20 دی‌ماه برگزار می‌شود و احتمالا" اواخر امسال یا اوایل سال بعد افرادی که امتیاز‌های لازم را به دست آورده‌اند برای مصاحبه دعوت می‌شوند و به طور کلی فرآیند جذب و برگزاری امتحان‌های قضات چندین ماه طول خواهد کشید. چرا که پس از برگزاری آزمون و مصاحبه تست‌های مختلفی مانند سلامت روانی و جسمانی نیز از آنها گرفته خواهد شد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا جذب قضات برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است، تأکید کرد: در این رابطه رتبه ملاک ما نیست. بلکه ما بر اساس نیازمان جذب نیروهای خانم را داریم و باید بگویم که به دلیل سختی کار قضا خانم‌ها نمی‌توانند به اندازه آقایان در دستگاه قضایی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: خانم‌ها در قوه قضائیه یا می‌توانند به عنوان مشاور قضایی در محاکم خانواده حضور یابند که حدود 570 هزار پست مشاور قضایی برای خانم‌ها داریم و برابر قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391 ما موظف هستیم که مطابق آن این قانون ظرف 3 سال این پست‌ها را توسط خانم‌ها اداره کنیم. البته منع قانونی برای وجود خانم‌ها در سایر پست‌ها وجود ندارد ولی به دلیل شرایطی که آنها دارند در پست مشاور قضایی و پست دادیاری پذیرش می‌شوند.

امینی گفت: خانم‌ها ابتدا در پست دادیاری دستگاه قضا به کار گرفته می‌شوند و افرادی که بالاتر از 4 سال تجربه دارند وارد محکمه‌های خانواده می‌شوند و در حال حاضر به تدریج دادیارهای خانم از پست دادیاری به پست مشاوره قضایی در محاکم خانواده منتقل می‌شوند. بنابراین ملاک ما این نیست که رتبه خانم‌ها در آزمون قضاوت کم باشد یا زیاد بلکه به اندازه نیازمان آنها را به کار می‌گیریم.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با اشاره به این‌که از طریق جذب عمومی 64 زن جذب می‌شوند، گفت: علاوه بر این میزان، تعدادی از خانم‌ها از طریق جذب اختصاصی گرفته می‌شوند. بر همین اساس در محاکم ما خانم‌ها نمی‌توانند حضور زیادی داشته باشند زیرا چرخه نقل و انتقال با مشکل مواجه می‌شود. وقتی خانمی در پست دادیاری قرار می‌گیرد از آنجا که امکان ارتقا به پست‌های دیگر را ندارد این جریان نقل و انتقالات با مشکل مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: ما یک محدودیت در دستگاه قضا با خانم‌ها داریم که این محدودیت در مورد آقایان وجود ندارد و آن این است که طبق قانون خانم‌ها باید در محلی که همسران یا پدر و مادرشان زندگی می‌کنند باشند و همین قانون است که دست ما را می‌بندد. زیرا در رابطه با آقایان این‌طور است که هر جا که به آنها ابلاغ شود قضات باید حضور یابند.

قضاوت زنان ، جایز یا غیرجایز 

امینی با بیان این‌که در حال حاضر حدود 700 قاضی زن در دستگاه قضایی فعالیت می‌کنند، افزود: این افراد در پست‌های دادیاری، دیوان و سایر محل‌ها فعالیت می‌کنند ولی بیشتر این افراد در دادسراها و محاکم خانواده حضور دارند. البته منظور من از قاضی در اصطلاح افرادی هستند که ابلاغ قضایی دارند و حکم آن را ریاست قوه صادر می‌کند. حال فرقی نمی‌کند که این افراد در دادسرا باشند، محکمه، دیوان و یا تجدیدنظر باشند. زیرا از نظر شرایط استخدامی و مالی قاضی حساب می‌شوند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.