×

اجازه دهید کانون وکلای دادگستری استقلال خود را حفظ کند

اجازه دهید کانون وکلای دادگستری استقلال خود را حفظ کند

رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت مسئولان اجازه دهند تا کانون وکلای دادگستری استقلال خود را حفظ کند

اجازه-دهید-کانون-وکلای-دادگستری-استقلال-خود-را-حفظ-کند وکیل 

رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: مسئولان اجازه دهند تا کانون وکلای دادگستری استقلال خود را حفظ کند.

علی مندنی‌پور ، با اشاره به طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری و قرار گرفتن کانون وکلای دادگستری در زیرمجموعه این وزارتخانه، اظهار کرد: به دنبال تصویب کلیات طرح دو فوریتی نحوه اجرای قسمتی از اصل 160 قانون اساسی در راستای افزایش اختیارات و مسئولیت های وزیر دادگستری، از سوی نمایندگان مجلس پیشنهادی مطرح شده مبنی بر این که کانون وکلای دادگستری و کانون کارشناسان رسمی دادگستری در زیر مجموعه‌ وزارت دادگستری و تحت نظارت عالی وزیر دادگستری یعنی دولت قرار گیرد.

وی افزود: فردا -25 آبان ماه- این طرح از جانب نمایندگان مورد بررسی قرار می گیرد. از آنجایی که کانون وکلای دادگستری، نهادی مدنی، مردمی، مستقل و معاضد دستگاه قضایی است؛ اگر این طرح تصویب شود به هیچ وجه به مصلحت نبوده و قانونی نیست.

استقلال کانون وکلا - استقلال وکیل - استقلال کانون وکلا موجب حفظ آبروی کشور است - متن لایحه جامع وکالت و مشاوره حقوقی مصوب دولت - لایه های نهان و آشکار لایحه جامع وکالت - بررسی لایحه جامع وکالت - عاقبت لایحه جامع وکالت به کجا می رسد ؟ 

مندنی‌پور با اشاره به اصل 160 قانون اساسی که مربوط به اختیارات وزیر دادگستری است، گفت: طبق این اصل وزیر دادگستری مسئولیت کلیه مسائل مربوط به روابط قوای سه گانه را بر عهده دارد و از میان کسانی که رئیس قوه قضاییه به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کند، انتخاب می‌شود. رئیس قوه قضاییه می‌تواند اختیارات تام مالی، اداری، و استخدامی غیر قضات را به وزیر دادگستری تفویض کند که در این صورت وزیر دادگستری دارای همان اختیارات و وظایفی خواهد بود که در قوانین برای وزرا به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی پیش بینی شده است؛ بنابراین طرح مذکور در قالب تفسیر شورای نگهبان نمی‌گنجد.

وی افزود: کانون وکلای دادگستری به عنوان نهادی مدنی، مردمی و خدمتگزار و 100 سال سابقه وجودی و افزون بر 60 سال استقلال و نقش بزرگی که در تحقق حقوق مردم در حوزه ملی و بین‌المللی دارد، باید در چارچوب  قانون اساسیو با هدف دفاع از حقوق شهروندان در عرصه‌های فردی و اجتماعی همچنان بدون وابستگی به هیچ نهاد دولتی راه خود را ادامه دهد.

مندنی پور با تاکید بر اینکه کانون وکلای دادگستری مستقل در کنار قوه قضاییه مستقل، می‌تواند به وظایف خود به نحو مطلوبی عمل کند، ادامه داد: کانون وکلای دادگستری باید مستقل باشد و زیر مجموعه دولت و قوه قضاییه قرار نگیرد. مسئولان اجازه دهند که کانون وکلای دادگستری استقلال خودش را حفظ کند.

وی یادآور شد: نظارت قوه قضاییه بر کانون‌های وکلای دادگستری همیشه بوده و هست، ولی اینکه کانون وکلا زیرمجموعه قوای قضاییه و مجریه قرار گیرد نقض غرض بوده و به نفع دولت و حاکمیت نیست.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.