×

تصاویر منتشرشده از برخوردهای ماموران در 13‌آبان، مربوط به آن‌روز نیست

تصاویر منتشرشده از برخوردهای ماموران در 13‌آبان، مربوط به آن‌روز نیست

تصاویر منتشرشده از برخوردهای ماموران در 13‌آبان، مربوط به آن‌روز نیست

تصاویر-منتشرشده-از-برخوردهای-ماموران-در-13‌آبان،-مربوط-به-آن‌روز-نیست وکیل 

رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ:

مطمئن نباشید که این تصاویر مربوط به 13 آبان باشد/گزارشی از تخلف پلیس در 13 آبان نداشته‌ایم/ از تجاوز شش مرد به یک‌زن در پاکدشت اطلاعی ندارم/ گذرنامه یک فوتبالیست نیجریه‌ای توقیف شد/ هزار و 120 تبعه خارجی طرد شده‌اند.



ایلنا: رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ با بیان اینکه برخوردهای نیروی انتظامی در روز 13 آبان کاملا قانونی بوده است، گفت: پلیس یک واحد انتظامی است و وظیفه‌اش تامین امنیت جامعه است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار علیرضا علیپور در نشستی خبری به سئوالی در رابطه با بازداشتگاه کهریزک پاسخ داد و گفت: درباره کهریزک این را بگویم که نگاه فرماندهان و مسئولان ناجا که رسما اعلام شده این است که یک تخلف انفرادی صورت گرفته و تخلف سازمانی نیست و افرادی که مرتکب تخلف شده‌اند باید مطابق قانون پاسخگو باشند.
او در این رابطه که نیروی انتظامی سازمانی نظامی است که فرماندهان ناجا باید درباره اقدامات ماموران پاسخگو باشند گفت: اتفاقی که در کهریزک افتاد پلیس مدعی برخورد با آن است و نباید به تمام مجموعه پلیس تامین داد و پلیس خدمتگذار مردم است و نگاه فرماندهان هم برخورد با متخلفان بوده است. به طوری که هر کسی تخلفی کرده باید پاسخگوی تخلف خودش باشد و اولین کسی که خواستار برخورد با متخلفان شد هم فرمانده ناجا بود.
رئیس پلیس امنیت پایتخت تصریح کرد: بیشتر این موضوع شانتاژ و فضاسازی است و این سئوال مطرح است که آیا این اتفاق تدبیر فرمانده بوده که باید پاسخگو باشد؟ کدام یک از دستگیر شده‌ها مدعی‌اند که فرماندهان به آنها گفته‌اند این اقدامات را انجام دهند.
علیپور ادامه داد:‌همانطور که در سطح شهر حقوق شهروندی را رعایت می‌کنیم انتظار داریم حقوق پلیس هم رعایت شود و نباید از نجابت پلیس سوء استفاده شود.

برخوردهای صورت‌گرفته در 13 آبان مطابق قانون بود
وی در پاسخ به سئوالی درباره برخوردهای صورت گرفته در روز 13 آبان و موضوع حقوق شهروندی گفت: پلیس نباید به سمت و سوی برود که نیرویش برای پاسخ دادن به برخی سوءنظرها تحلیل رود و هیچ شرایطی نمی‌تواند بر ما تاثیرگذاری منفی داشته باشد.
علیپور در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر برخوردهای صورت گرفته در روز 13 آبان و تذکر مجلس در این باره، گفت: گزارشی از تخلف پلیس در 13 آبان نداشته‌ایم.
وی ادامه داد: پلیس یک واحد انتظامی است که وظیفه تامین امنیت جامعه را بر عهده دارد و به صورت مستقل ماموریت‌های ذاتی خودش را انجام می‌دهد. پلیس وابسته به این جناح و آن جناح نیست و برخوردهای صورت گرفته در روز 13 آبان هم کاملا قانونی بوده است.
او در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره تصاویر پخش شده از روز 13 آبان و اقدامات تند پلیس در این تصاویر گفت: مطمئن نباشید که این تصاویر مربوط به 13 آبان باشد.
به گزارش ایلنا، علیپور درباره بازداشتگاه خورین و شایعه انتقال بازداشت‌شدگان 13 آبان در تهران به این بازداشتگاه گفت: این موضوع کذب محض است و انتقال بازداشت‌شدگان به خورین، راهنمایی اقدامات پلیس است که با هدف صورت می‌گیرد.
وی افزود: مگر ما در تهران کم امکانات داریم و چه ضرورتی دارد که اگر کسی تخلفی کرده از تهران به خورین ورامین ببریم؟ ورامین درحوزه استان تهران است ودر پلیس تهران هیچ نیازی نبوده که کسی را به خارج از تهران منتقل کنیم.


انتقال تعدادی از اراذل و اوباش از کهریزک به زندان‌های دیگر
رئیس پلیس امنیت پایتخت در رابطه با اراذل و اوباش نیز اظهار کرد: اراذل و اوباش از دستمان رهایی ندارند و فکر نکنند که می‌توانند در شرایطی که به وجود آمده اقداماتی انجام دهند.
علیپور یادآور شد: همان برخوردهای تلخ بر اساس اقداماتی که این افراد می‌کنند با آنها صورت می‌گیرد به طوری که چند وقت پیش در خیابان هاشمی تعدادی از اراذل و اوباش اقداماتی کردند تا تست بزنند که در این شرایط پلیس چه برخوردی با آنها می‌کند و دیدند که برخورد با آنها بسیار شدید بود.
وی تاکید کرد:‌ امنیت مردم قابل بازی کردن نیست که خیلی راحت از کنار آن عبور کنیم.
علیپور درباره حوادث رخ داده در پاکدشت و تجاوز به یک زن از سوی شش نفر و همچنین تجاوز به زنی در لویزان با اظهار بی‌اطلاعی از این حوادث گفت: خیلی اتفاقات دیگر بنا بوده که در تهران بیفتد اما پلیس جلویش را گرفته است حال شما یک حادثه که رخ داده را می‌بینید.
وی در رابطه با اراذل و اوباش با اشاره به اینکه تعدادی از آنها آزاد شده و تعدادی از کهریزک به بازداشتگاه‌ها و زندان‌های دیگر منتقل شده‌اند گفت: هم‌اکنون 650 نفر از اراذل و اوباش در پایتخت تحت کنترل پلیس هستند.

توقیف گذرنامه یک فوتبالیست نیجریه‌ای
رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ در رابطه با حضور غیرقانونی اتباع خارجی در تهران نیز گفت: هر تبعه خارجی که وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود پس از اخذ ویزای کار از سفارت یا نمایندگی‌های جمهوری اسلامی و دریافت پروانه اشتغال می‌تواند در ایران فعالیت کند و چنانچه بدون پروانه اشتغال کار کنند حتما بر اساس ماده 120 و 181 قانون کار اعمال مقررات و قانون صورت می‌گیرد.
وی تاکید کرد: اتباع خارجی شاغل در کشور می‌بایست هنگام خروج از کشور با وزارت کار و دارایی تسویه حساب کنند و گذرنامه‌شان را در معاونت اتباع خارجی پلیس ایران ممهور و پس از این کار کشور را ترک کنند.
علیپور با اشاره به اینکه پلیس همکاری و هماهنگی خوبی با وزارت کار و وزارت کشور دارد، گفت: برابر مقررات و ضوابط جمهوری اسلامی ایران اتباع خارجی باید دارای ویزای اقامت و برای کار دارای ویزای اشتغال باشند.
او در رابطه با توقیف گذرنامه یک فوتبالیست نیجریه‌ای مقیم تهران نیز توضیح داد: این فرد که از سه سال پیش گذرنامه‌اش اخذ شده تابعیت یکی از کشورهای آفریقایی را داشت و از بیستم شهریور ماه سال 80 تا 20 شهریور ماه 81 با ارائه پروانه اشتغال به کار وارد ایران شده و به عنوان ورزشکار اقامت یک ساله گرفته است.
وی افزود: پس از ابطال پروانه اشتغال این فرد پروانه اقامتی‌اش را 17 بهمن ماه سال 83 به استناد داشتن همسر ایرانی تمدید شد اما بدون حق اشتغال به کار.
وی تصریح کرد: دوم آذر ماه سال 85 این فرد با باشگاه کاوه وارد مذاکره شد و به عنوان بازیکن در این باشگاه مشغول به کار شد و در همین سال باشگاه کاوه برای اخذ پروانه کار و پس از دادن گذرنامه وی به اداره کل اتباع خارجه متوجه شد که این بازیکن دارای تخلف اقامتی در ایران است و باید برابر بند پ تبصره 17 حدود ده میلیون تومان جریمه پرداخت کند.
رئیس پلیس امنیت تهران خاطر نشان کرد: به دلیل پرداخت نشدن این مبلغ بین بازیکن و باشگاه اختلاف به وجود آمد و باشگاه هم فعالیت با او را دنبال نکرد. در ادامه پاسپورت این بازیکن در اداره اشتغال اتباع خارجه باقی ماند و به دلیل عدم پیگیری و عدم پرداخت غرامت اقامت غیرمجاز اداره کل اتباع و اشتغال اقدام به مکاتبه با پلیس کرده و دو جلد گذرنامه مربوط به وی را 28 آبان ماه سال 86 برای پیگیری به پلیس امنیت فرستاد.
رئیس پلیس امنیت پایتخت یادآور شد:‌ با ارسال این پرونده ما پیگیری کردیم و دیدیم که بازیکن یاد شده 28 میلیون و 500 هزار تومان بدهی داشته است و در ادامه پرونده‌ای تنظیم کرده و به شعبه پنج بازپرسی دادسرای ناحیه 19 ارسال کردیم که پرونده تحت رسیدگی و بررسی است اما این فرد به هیچ عنوان هیچ مراجعه‌ای به ادارات مربوطه نداشته است.
علیپور گفت: هفتم ماه سال 87 همسر ایرانی این بازیکن پیگیری کرد که در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام شد که این بازیکن باید به یگان مربوطه معرفی شد. همسر این بازیکن ابتدا قبول می‌کند اما در ادامه هیچ همکاری نکرده و اقدام به مقابله کرده است.
وی افزود: این افراد به صورت غیرعرف پرخاشگری‌هایی انجام داده که این پرخاشگری‌ها و مقابله کار را مشکل‌تر کرد.
علیپور در ادامه اظهار کرد:‌هفتم آبان ماه سال 88 مکاتبه‌ای با کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال انجام دادیم و درادامه پیگیری‌ها مشخص شد که این فوتبالیست 285 میلیون ریال جریمه باید به اداره کل اتباع خارجی و وزارت کار پرداخت کند.
همچنین برابر هر روز اقامت غیرمجاز باید مبلغ 30 هزار تومان پرداخت کند که در مجموع باید 70 میلیون تومان جریمه بدهد.
علیپور گفت:از 28 آبان ماه سال 86 تاکنون این فرد هیچ مراجعه‌ای به وزارت کار نداشته و خودش را از دید ماموران مخفی کرده است مدارک اقامتی این تبعه به هیچ عنوان به صورت مستقیم از طریق پلیس امنیت اخذ شده بلکه از طرف باشگاه کاوه به منظور پیگیری‌های اقامت مجدد دریافت و بعد هم تحویل وزارت کار شده که وزارت کار هم برای پیگیری موضوع به پلیس امنیت فرستاده است.

هزار و 120 نفر از کشور طرد شده‌اند

رئیس پلیس امنیت پایتخت گفت: آیا می‌شود مطالبات قطعی جمهوری اسلامی ایران و این مقدار بدهکاری را نادیده بگیریم و با اقدامات عاطفی و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی بخواهند جریمه را نپردازند؟
علیپور در رابطه با اتباع غیرقانونی افغان نیز تصریح کرد: نیاز بازنگری در قانون داریم. ما به اتباع مجاز در کشور ایران سرویس لازم را می‌دهیم و در رابطه با افراد غیرمجاز برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد.
وی توضیح داد: در شش ماه گذشته 21 هزار و 110 نفر از اتباع غیرمجاز از سوی پلیس جمع‌آوری شده‌اند و 19 هزار و 120 نفر از کشور طرد شده‌اند که تعداد افرادی که از کشور اخراج نشده‌اند به دلیل ارائه مدارک اقامت از سوی خانواده‌هایشان در کشور باقی مانده‌اند.
وی یادآور شد: هم اکنون بیش از 14 هزار اتباع اقامتی قانونی در کشور داریم که بر اساس ضوابط در تهران حضور دارند و پروانه اقامت و اشتغال نیز دارند. اما با توجه به نوسانی که وجود دارد آمار دقیق و رسمی از تعداد اتباع غیرمجاز نداریم.
سردار علیپور در رابطه با کارفرماهایی که اتباع غیرمجاز استفاده می‌کنند نیز گفت:‌با این کارفرماها برخورد قانونی صورت می‌گیرد و تیم‌هایی داریم که اتباع غیرمجاز را بررسی می‌کنند و نیز تیم‌های مشترکی با وزارت کار، بررسی،‌کنترل و رسیدگی اتباع غیرمجاز را انجام می‌دهند.
وی در رابطه با استفاده از اتباع غیرمجاز از سوی شهرداری اظهار کرد: شهرداری و دیگر سازمان‌ها به صورت مستقل با افاغنه و اتباع غیرمجاز کار نمی‌کنند بلکه پیمانکارانی که در اختیار شهرداری هستند اقدام به این کار می‌کنند که در صورت خود پیمانکار باید پاسخگو باشد و ما نیز با پیمانکاران متخلف برخورد می‌کنیم.

شناسایی و انهدام 29 باند قاچاق انسان
علیپور در ادامه گفت: موضوع اتباع خارجی و افغانی در کشور از سال گذشته تاکنون قانون‌مندتر شده است و در شش ماه گذشته 29 باند قاچاق انسان شناسایی و 138 نفر که در این موضوعات فعال بوده‌اند دستگیر شدند که 98 درصد آنها تابعیت افغانستان داشته‌اند.
رئیس پلیس امنیت پایتخت در رابطه با موضوع گواهینامه اتباع خارجی گفت: برابر ماده 723 قانون مجازات اسلامی تعزیرات هر کس بدون گواهینامه رانندگی کند به حبس یا جزای نقدی محکوم می‌شود و هر وسیله نقلیه‌اش را در اختیار افراد فاقد گواهینامه بگذارد این اقدام جرم محسوب می‌شود. هم‌اکنون در تهران تعداد زیادی از اتباع خارجی که فاقد گواهینامه هستند اقدام به رانندگی غیرمجاز می‌کنند که تعدادشان نیز زیاد شده است.
علیپور ادامه داد: 128 افغانی که اقدام به رانندگی غیرمجاز کرده‌اند بازداشت و کارت‌های اقامتی‌شان ابطال و از کشور طرد شده‌اند.

 

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.