×

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نظریه-های-مشورتی-اداره-کل-حقوقی-قوه-قضائیه وکیل 

شماره1585/93/7                                                                          7/7/1393

195

شماره پرونده 577 ـ 1/186 ـ 93

سؤال

منظور از اماکن عمومی مذکور در ماده 619 ق.م.ا مصوب1375چه اماکنی می­باشد و چه تعریف مشخصی از اماکن عمومی می‌توان ارائه کرد و آیا اماکنی مانند پادگان نظامی ادارات دولتی خاص مانند اداره اطلاعات و یا زندان مشمول عنوان اماکن عمومی مذکور در این ماده می‌گردند یا خیر؟

نظریه شماره 925/93/7 ـ 17/4/1393

آئین نامه اماکن عمومی - سیاست نامگذاری خیابان ها و اماکن عمومی و مؤسسات 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

منظور از اماکن عمومی مذکور در ماده 619  قانون مجازات اسلامی 1375 و یا تبصره 2 ماده 42 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز 1392، محل‌هائی اسـت که معّد برای ورود عـموم است و مـردم بدون نیاز به کسب اجازه حق ورود دارند، مانند ادارات، اماکن مذهبی، و مراکز خرید و پذیرائی، بنابراین اماکنی مانند پادگان نظامی یا ادارات دولتی خاص نظیر اداره اطلاعات و زندانها که مهّیا برای ورود عموم نمی‌باشد، شامل اماکن عمومی نمی‌گردد.

٭٭٭٭٭

196

شماره پرونده 448 ـ 1/168 ـ 93

سؤال

چنانچه مدیر بانک مشمول افراد مذکور در ماده576  قانون مجازات اسلامی ‌باشد، عدم اقدام به برقراری ارتباط الکترونیکی با سامانه ساها برای کاربران شعب بانک توسط وی مشمول مجازات مذکور در این ماده خواهد بود؟ در صورت مثبت بودن پاسخ مدیر بانک مباشر و یا معاون جرم خواهد بود؟

نظریه شماره 912/93/7 ـ 18/4/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

ب ـ آنچه در ماده 576 قانون مجازات اسلامی 1375 مورد نظر مقنن می‌باشد، سوء استفاده از موقعیت شغلی و مقامی افراد موضوع این قانون برای جلوگیری از اوامر کتبی دولتی یا اجرای احکام یا اوامر  قضایی یا جلوگیری از امری که از طرف مقامات قانونی صادر شده است. عنصر مادی این جرم به صورت «فعل» است نه، «ترک فعل»، بنابراین عدم اقدام (ترک فعل) مدیران بانکها در برقراری ارتباط الکترونیکی به شرحی که در استعلام آمده از مصادیق جرم موضوع ماده 576 قانون یاد شده نمی‌باشد.

سوء استفاده از موقعیت شغلی و عدم اجرای دستور قضایی - جعل اسناد سجلی ، و استفاده از اسناد مجهول سوء استفاده از موقعیت شغلی ، معاونت در جعل ، جعل وکالت نامه رسمی 

٭٭٭٭٭

197

شماره پرونده 560 ـ 4/16 ـ 93

سؤال

با توجه ماده19 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال1390، بستن کمربند ایمنی برای رانندگان وکلیه سرنشینان انواع خودروهای در حال حرکت در کلیه راهها اجباری می‌باشد، نکته مورد سؤال این است که آیا خودروهای متوقف شده در پشت چراغ قرمز نیز خـودروی درحال حـرکت محسوب می‌شوند؟ به طـور کلی منظور از خودروی در حال حرکت با توجه به قانون صدرالاشاره چیست؟

نظریه شماره 893/93/7 ـ 17/4/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

خودروی در حال حرکت، خودرویی است که حرکت را آغاز و در حال طی مسیر است و شامل اتومبیل‌های متوقف در خارج از مسیر عادی حرکت و عبور نمی‌گردد. ولی خودروی متوقف در پشت چراغ قرمز به لحاظ در مسیر حرکت بودن، خودروی در حال حرکت تلقی می‌گردد.

جرایم ناشی از تخلفات رانندگی - تحلیل جرم شناختی قانون جدید تخلفات رانندگی - تحلیل حقوقی قانون تخلفات رانندگی - جنبه های حقوقی کنترل نامحسوس تخلفات رانندگی - شرایط رسیدگی به اعتراضات تخلفات رانندگی  

198

شماره پرونده 43 ـ 88 ـ 93

سؤال

اگر سررسید چک  تعیین و دارنده با حق امضاء در همان تاریخ سررسید چک را امضاء نموده اما درصورت مجلس تنظیم شده فی­مابین صادرکننده و دارنده تصریح شده باشد که تاریخ کارسازی وجه چک چند روز بعد از سررسید مندرج درچک می­باشد، آیا چک ( مقالات مرتبط با چک - سوالات مرتبط با چک ) صادره واجد وصف کیفری است؟ به عنوان مثال، چک در تاریخ 15/5/1392 صادر و سررسید چک نیز بر روی چک همین تاریخ قید شده است؛ اما طرفین درصورت­مجلس قید کرده­اند که تاریخ کارسازی وجه چک یاد شده دو ماه بعد می­باشد.

لایحه دفاعیه در خصوص دعوای مطالبه وجه چک - آشنایی با قانون چک - تمایز چک کیفری با چک حقوقی - مسئولیت ظهرنویس در چک وعده دار - اعتبار چک مشروط - چک بدون تاریخ و اعتبار آن - پیگیری کیفری چک پرداخت نشدنی - 17 توصیه به صاحبان (( دسته چک )) - آیا تغییر تاریخ چک جعل است ؟ 

نظریه شماره 890/93/7 ـ 17/4/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

در فرض استعلام کهسررسید چک  تعیین و دارنـده با حق امضاء در همان تاریخ سررسید، چک ( مقالات مرتبط با چک - سوالات مرتبط با چک ) را امضاء نموده، اما در صورت مجلس تنظیم شده بین صادرکننده و دارنده تصریح شده باشد که تاریخ کارسازی وجه چک چند روز بعد از سررسید مندرج در چک  می‌باشد، توافق طرفین در وصول چک به شرح فوق شرط محسوب نمی‌گردد و از طرفی تاریخ مقید در چک تاریخ واقعی چک است. یعنی در همان تاریخ مقید در چک، چک تنظیم و به دارنده تحویل داده شده است و چون با سایر بندهای ماده 13 قانون صدور چک نیز مطابقت ندارد، درنتیجه چک مزبور کماکان واجد وصف کیفری است.

٭٭٭٭٭

199

شماره پرونده 587 ـ 68 ـ 93

سؤال

برابر مفاد قرارداد بیمه عمر منعقده بین قوه قضائیه و بیمه ایران به شرط فوت هریک از بیمه‌شدگان مبلغـی بابت غرامت فوت به افـراد تعیین شـده در فرم و در غـیر اینصـورت به وراث ( مقالات مرتبط با وراث - سوالات مرتبط با وراث ) قانونی به نسبت مساوی تعلق می­گیرد. در یکی از موارد به درخواست همسر مطلقه متوفی دستور توقیف اموال مرحوم حتی بیمه عمر صادر گردیده است. خواهشمند است دستور فرمائید بررسی ونحوه عملکرد در اینگونه موارد جهت اقدامات بعدی به این اداره اعلام فرمایند.

بیمه عمر و عدم رابطه آن با ارث و وصیت - بیمه عمر و مزایای آن - بررسی حقوقی بیمه عمر 

نظریه شماره 888/93/7 ـ 17/4/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

با توجه به این که در بیمه عمر، شخص می‌تواند به نفع یک یا چند نفر از وراث خـود یا شخـص ثالث بیمه شود و غرامت مربوط بعد از فوت به آنها پرداخت گردد، این غرامت از شمول عنوان ترکه متوفی خارج بوده و قابل توقیف بابت بدهی متوفی نمی‌باشد.

٭٭٭٭٭

200

شماره پرونده 485 ـ 1/186 ـ 93

سؤال

با توجه به اینکه درماده454 قانون مجازات اسلامی مصوب1392 در ادله اثبات دیه ( مقالات مرتبط با دیه - سوالات مرتبط با دیه ) علاوه بر قسامه ادله اثبات دیون و ضمان مالی پذیرفته شده است، بیان نمایید آیا منظور همـان ادله ذکر شـده در آیین دادرسی مدنی است؟ درصورت مثبت بودن حال اگر شاهدین قضیه در مورد اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو در دادگاه جرح شود و مدعی خصوصی دلیل دیگری نداشته باشد و نامبرده (مدعی خصوصی) از دادگاه تقاضای سوگند نماید، آیا در راستای ماده270 به بعد از قانون آیین دادرسی مدنی امکان صدور قرار اتیان سوگند و صدور رأی فقط از حیث اثبات دیه وجود دارد یاخیر؟

دیه در ماه های حرام - خسارت مازاد بر دیه - دیه در اسلام - عدم برابری دیه بین زن و مرد - دیه چطور تعیین و محاسبه می شود - آئین نامه ترتیب اتیان سوگند - حقوق و سیاست سوگند در ایران و جهان 

نظریه شماره 858/93/7 ـ 15/4/13

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

اولاًـ طبق ماده 208  قانون مجازات اسلامی 1392، حدود و تعزیرات با سوگند، نفی یا اثبات نمی‌شوند، لکن قصاص، دیه، ارش و ضرر و زیان ناشی از جرم مطابق قانون با سوگند اثبات می‌گردد.

ثانیاًـ باتوجه به ماده 454 قانون مذکور، ادله اثبات دیه ( مقالات مرتبط با دیه - سوالات مرتبط با دیه ) ، علاوه بر قسامه همان ادله اثبات دیون و ضمان مالی است. بنابراین دیه مربوط به ضرب وجرح عمدی با سوگند قابل نفی و اثبات است و تشریفات آن مطابق مقررات  قانون مجازات اسلامی و آئین دادرسی مدنی از مواد 270 الی 279 است.

٭٭٭٭٭

201

شماره پرونده 543 ـ 1/127 ـ 93

سؤال

مطابق تبصره 2 ماده 339 قانون آئین دادرسی مدنی در صورتی که دادخواست خارج از مهلت داده شود، به موجب قرار دادگاه صادرکننده بدوی رد می‌شود. این قرار ظرف بیست روز قابل اعتراض در مرجع تجدیدنظر می‌باشد. چنانچه اعتراض به این قرار ناقص یا خارج از مهلت باشد چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به آن را دارد (دادگاه تجدیدنظر ( مقالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر - سوالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر ) یا بدوی)؟

با تـوجه به اینکه در صورت صدور قرار مجدد توسط دادگاه بدوی و تکرار عمل از سوی تجدیـدنظرخواه موجبات ایجـاد تسلسل و دور فراهم می‌گردد که با توجه به مختومه شدن پرونده موجب تضییع حقوق تجدیدنظرخوانده می‌گردد.

تجدیدنظر قانونگذاران بر حذف مرحله تجدیدنظرخواهی - نمونه برگ درخواست تجدیدنظر ( واخواهی ) - منع تشدید مجازات در مرحله تجدیدنظر - نکاتی درباره محاکم بدوی 

نظریه شماره 849/93/7 ـ 14/4/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

اعتراض به صدور قرار رد دادخواست تجدیدنظرخواهی مستلزم تقدیم دادخواست نیست و بنابراین در فرض استعلام، اخطار رفع نقص نیز موضوعیت نداشته و دادگاه بدوی مکلف است پرونده را با وضع موجود جهت رسیدگی به اعتراض به قرار مزبور به دادگاه تجدیدنظر ( مقالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر - سوالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر ) استان ارسال دارد. بنابراین، صدور قرار رد اعتراض نسبت به رد دادخواست تجدیدنظرخواهی و در نتیجه حدوث تسلسل منتفی است.

٭٭٭٭٭

202

شماره پرونده 454 ـ 3/187 ـ 93

سؤال

درپرونده­ای خانم الف که کهولت سن داشته از راننده تاکسی به این نحو شکایت نموده است که پس از سوار شدن بر تاکسی از راننده پرسیدم کجا می‌روی گفت می‌خواهم شما را بربایم. من هم به دلیل ترس از ربایش خودم را به بیرون پرت کردم. راننده اظهار داشته وی به انگیزه شوخی با این زن و شوهرش عنوان کرده قصد بردن آنان را به زاهدان داشته است. در فرض صحت ادعای زن مزبور و وقوع صدمه جسمی به وی آیا رابطه سببیت بین رفتار راننده و صدمه جسمی محرز است و می‌توان راننده را محکوم کرد و یا رابطه سببیت با فعل ارادی زن مذکور قطع گردیده است؟

نظریه شماره 837/93/7 ـ 11/4/1393

رابطه سببیت و مسئولیت کیفری - روانشناختی انگیزه - جایگاه انگیزه در حقوق کیفری - انگیزه در حقوق جزا 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

اولاً مطابق مواد 499 و 501 قانون مجازات اسلامی 1392 ترساندن اشخاص به هر نحو به طوری که در اثر ترس بدون اختیار حرکتی از او سر بزند که موجب ایراد صدمه به خود وی یا دیگری شود حسب تعاریف جنایات عمدی یا غیرعمدی ترساننده مسئول می‌باشد. ثانیاً ملاک در ایجاد مسئولیت مدنی در فرض مطروحه و در نتیجه الزام راننـده به پرداخت دیه ( مقالات مرتبط با دیه - سوالات مرتبط با دیه )، احراز استناد نتیجه حاصله (صدمات وارده به زن) به فعل مرتکب (ترساندن توسط راننده) است که یک امر موضوعی است و احراز آن در صلاحیت دادگاه رسیدگی‌کننده است. و دادگاه می‌باید با در نظر گرفتن مواد 499 و 506 و 529 قانون فوق‌الذکر حکم قضیه را صادر نماید. ثالثاً در مسئولیت مدنی انگیزه فاعل مانند انجام عمل به قصد شوخی، تأثیری در ایجاد مسئولیت یا رفع آن ندارد. مگر در موارد خاصی نظیر «احسان» که نیاز به تصریح قانون‌گذار دارد و از فرض حاضر نیز خارج می‌باشد. ضمناً یادآوری می‌شود که در مسئولیت کیفری انگیزه می‌تواند در میزان مسئولیت فاعل مؤثر و از موجبات تخفیف در مجازات کیفری باشد. مانند بند پ ماده 38 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392.

203

شماره پرونده 530 ـ 5/3 ـ 93

سؤال

1ـ چنانچه زوجی طبق دادنامه قطعی به پرداخت مهریه ( مقالات مرتبط با مهریه - سوالات مرتبط با مهریه ) محکوم گردیده باشد و دارایی وی صرفاً مبلغی حدوداً10 الی20 میلیون تومان رهن یک منزل مسکونی باشد که در آن به سر می­برد آیا می‌توان به عنوان اموال و دارایی وی درخصوص موضوع مذکور توقیف و به دائن پرداخت نمود یا پول رهن منزل از مستثنیات دین محسوب می­گردد؟

آیین رسیدگی به مستثنیات دین - مستثنیات دین چیست ؟ - نکاتی در رابطه با مهریه - مهریه را هم دادند هم گرفتند - شرائط تقسیط مهریه - تعدیل اقساط مهریه 

نظریه شماره 805/93/7 ـ 8/4/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

در فرض سؤال، مبلغ ودیعه متعلق به مستأجر که به اعتبار آن، مورد اجاره به عنوان محل سکونت و تنها سر پناه وی در اختیارش قرار گرفته، جزء مستثنیات دین محسوب و مشمول بند الف ماده 524 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 می‌باشد و قابل توقیف برای استیفاء محکومٌ‌به نیست.

٭٭٭٭٭

204

شماره پرونده 510 ـ 88 ـ 93

سؤال

«الف» طبق بیع نامه­ای ( مقالات مرتبط با بیع نامه - سوالات مرتبط با بیع نامه ) زمینی را به «ب» می­فروشد وپس از یک ماه از آن تاریخ «ب» با یک توافق مجزا برای ادای دین خود و پرداخت ثمن یک فقره چک ( مقالات مرتبط با چک - سوالات مرتبط با چک ) خودش کـه به صورت متقلبانه و با تغییر هویت جدید از بانک گرفته است به«الف» می­دهد. پس از آن «الف» نیز چک را به «ج»  و نهایتاً به «د» منتقل می­شود. پس از سر رسید تاریخ چک و برگشت چک به جهت عدم اصالت، آیا اقدام«ب» مشمول جرم کلاهبرداری هست یا خیر؟

بررسی جرم کلاهبرداری و مجازات قانونی کلاهبرداران - نمونه دفاع در مورد بزه کلاهبرداری - معیارهای تشخیص جرم کلاهبرداری - جرم کلاهبرداری در آینه قانون - شکوائیه کلاهبرداری 

نظریه شماره 828/93/7 ـ 10/4/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

اولاً طرق مدنی جبران خسارت از قبیل فسخ، بطلان و... مانع از آن نیست که زیان دیده علیه وارد‌کننده زیان مبادرت به طرح شکایت کیفری نماید. ثانیاً درفرض استعلام باتوجه به مفاد آن، نظر به اینکه اقدامات متقلبانه بعد از تحصیل مال انجام گرفته است و یکی از شروط تحقق کلاهبرداری اقـدامات متقـلبانه قبل از تحصیل مال می‌باشد، لذا به نظر می‌رسد موضوع از شمول عنوان کلاهبرداری خارج باشد. با این حال، تشخیص مصداق برعهده مرجع رسیدگی‌کننده است.

٭٭٭٭٭

205

شماره پرونده 1702 ـ 1/127 ـ 92

سؤال

1ـ آغاز مرحله تجدیدنظر( مقالات مرتبط با تجدیدنظر - سوالات مرتبط با تجدیدنظر ) از زمان ثبت دادخواست تجدیدنظرخواهی در دفتر شعبه بدوی و انجام تبادل لوایح بوده یا از زمان ثبت پرونده در احدی از شعب دادگاه تجدیدنظر ( مقالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر - سوالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر )استان می­باشد؟

2ـ جهت برابر با اصل کردن اوراق از ناحیه دفاتر دادگاهها آیا به ازای هر مدرک تمبر مقرر الصاق و ابطال شود یا برای هر برگ حتی اگر در هر برگ چند مدرک کپی گرفته شده باشد، باید این مبلغ پرداخت شود؟ مثلاً اگر در برگ A3 تصویر شناسنامه و کارت ملی سه نفر کپی گرفته شده باشد باید به چه میزان هزینه بابت برابر با اصل پرداخت شود؟

کارکرد دادگاه های تجدیدنظر در قانون - تشدید مجازات در دادگاه تجدیدنظر خلاف قانون است - نمونه برگ درخواست تجدیدنظر ( واخواهی )

نظریه شماره 823/93/7 ـ 10/4/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

1ـ باتوجه به ماده 339 قانون آیین دادرسی در امور مدنی مصوب 1379 از زمان ثبت دادخواست تجدیدنظر در دفتر دادگاه صادرکننده رأی یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدیدنظر ( مقالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر - سوالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر ) یا دفتر بازداشتگاهی که تجدیدنظرخواه در آنجا توقیف است در صورتی که دادخواست کامل باشد، مرحله تجدیدنظر ( مقالات مرتبط با تجدیدنظر - سوالات مرتبط با تجدیدنظر )  یعنی تکلیف به رسیدگی نسبت به درخواست تجدیدنظر (تجدیدنظرخواهی) شروع می‌شود.

2ـ برابر بند 17 ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت ... مصوب 1373 هزینه تطبیق اوراق با اصل آنها در دفاتر دادگاهها در هر مورد وصول می‌گردد. بنابراین اگر سه مدرک در یک برگ کپی جهت تطبیق با اصل ارائه شده است، در حقیقت سه مورد تطبیق  لازم دارد که برای هر مورد باید هزینه تطبیق اخذ شود.

٭٭٭٭٭

206

شماره پرونده 501 ـ 16/9 ـ 93

سؤال

در خصوص طلاق توافقی ( مقالات مرتبط با طلاق توافقی - سوالات مرتبط با طلاق توافقی ) پس از صدور رأی و مراجعه زوجه به دفترخانه، زوج مراجعه ننموده است و دوبار نیز توسط دفترخانه جهت حضور در دفترخانه اخطار گردیده ولی زوج حاضر نگردیده است، لذا خواهشمند است در خصوص اجراء یا عدم اجرای صیغه طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) این مرجع را ارشاد فرمائید ضمناً مدت گواهی هنوز منقضی نگردیده است.

همه چیز درباره طلاق توافقی - طلاق توافقی چرا و چگونه ؟ - فرق طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چیست ؟ - ترتیب اجرای طلاق توافقی - دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش ( طلاق توافقی ) 

نظریه شماره 806/93/7 ـ 8/4/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

با توجه به فرض استعلام مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش پس از درخواست طلاق توافقی ( مقالات مرتبط با طلاق توافقی - سوالات مرتبط با طلاق توافقی ) از سوی زوجین و متعاقباً عدم حضور زوج در دفترخانه جهت اجرای طلاق، در خصوص تکلیف اجرای گواهی مزبور، دو حالت متصور است:

1ـ در صورتی که زوجه بنا بر اعلام دادگاه صادرکننده گواهی عدم امکان سازش یا به موجب سند رسمی (از جمله سند نکاحیه رسمی)، در اجرای صیغه طلاق  ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق )وکالت بلاعزل داشته باشد، با توجه به ماده 36 قانون حمایت خانواده مصوب 1391، عدم حضور زوج، مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.

2ـ در صورتی که زوجه فاقد وکالت از سوی زوج جهت اجرای طلاق باشد، با عنایت به مفهوم مخالف ماده قانونی صدرالذکر، نمی‌توان زوج را مجبور به طلاق نمود و به علاوه دادگاه هم نمی‌تواند نماینده به دفترخانه معرفی نـماید و در این صـورت چنیـن گواهی عدم امکان سازش با مضی مهلت مقرر قانونی از درجه اعتبار ساقط است.

٭٭٭٭٭

207

شماره پرونده 334 ـ 16/9 ـ 93

سؤال

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج و قبل از انقضاء مهلت­های قانونی اعتبار گواهی، زوج دادخواست اثبات اعسار ( مقالات مرتبط با اعسار - سوالات مرتبط با اعسار ) خود برای محکومیت­های مالی (مهریه و...) مطرح می‌کند و پس از7 ماه رأی اعسار صادر می­شود آیا:

1ـ طرح دادخواست اعسار قاطع مهلت­های3 ماهه اعتبار گواهی عدم امکان سازش هست یاخیر؟

2ـ چنانچه پس از3 ماهه مذکور رأی صادر شد، آیا با توجه به انتفاء ارزش دادنامه گواهی عدم امکان سازش هیچ اثری بر آن گواهی مترتب است یاخیر؟

3ـ آیا می‌توان به اعتبار ملاک قانونی درتعلیق مهلت رفع نقص هزینه دادرسی دادخواست موضوع ماده55 ق.آ.د.م به جهت طرح ادعای اعسار ( مقالات مرتبط با اعسار - سوالات مرتبط با اعسار ) در این وضعیت هم به تعلیق مدت مزبور قائل شویم؟

دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش ( طلاق توافقی ) - توافقات زوجین پس از انقضای مدت گواهی عدم امکان سازش - دعوی اعسار و تقسیط - دعوی اعسار و اطاله دادرسی در دعاوی حقوقی - ضمانت اجرای بعد از قبول اعسار 

نظریه شماره 786/93/7 ـ 7/4/1393

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

1ـ طرح دعوای اعسار ( مقالات مرتبط با اعسار - سوالات مرتبط با اعسار ) از ناحیه زوج، قاطع مهلت سه ماهه اعتبار گواهی عدم امکان سازش یا موجب تمدید این مهلت نمی‌شود.

2ـ حکم صادره در مورد اعسار، موجب اعتبار بخشیدن به گواهی عدم امکان سازش که مهلت سه ماهه قانونی آن منقضی شده، نمی‌شود.

3ـ با توجه به پاسخ سؤال‌های اول و دوم، پاسخ سؤال سوم روشن بوده و منفی است.

منبع : روزنامه رسمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.