×

ناجا مشکلی در جمع آوری معتادان ندارد-مجازات سارقان بازدارنده نیست

ناجا مشکلی در جمع آوری معتادان ندارد-مجازات سارقان بازدارنده نیست

فرمانده نیروی انتظامی در همایش روسای پلیس‌های آگاهی کشور با بیان اینکه 99 درصد از اعدام‌ها در ایران مربوط به موادمخدر است، افزود اندکی هم مربوط به قصاص است که ربطی به ما ندارد و مردم خودشان باید آن را اجرا کنند

ناجا-مشکلی-در-جمع-آوری-معتادان-ندارد-مجازات-سارقان-بازدارنده-نیست

فرمانده نیروی انتظامی در همایش روسای پلیس‌های آگاهی کشور با بیان اینکه 99 درصد از اعدام‌ها در ایران مربوط به موادمخدر است، افزود: اندکی هم مربوط به قصاص است که ربطی به ما ندارد و مردم خودشان باید آن را اجرا کنند.

 سردار اسماعیل احمدی‌مقدم عصر روز چهارشنبه با بیان اینکه جرمی مانند قتل ( مقالات مرتبط با قتل - سوالات مرتبط با قتل ) در سال بین 1800 تا 2000 فقره رخ می‌دهد، اظهار کرد: این در حالیست که ممکن است به همین تعداد روزانه تنها سرقت ( مقالات مرتبط با سرقت - سوالات مرتبط با سرقت ) رخ دهد، اما تفاوت آن در اینجاست که تمام قتل‌ها ثبت می‌شود اما در گزارش سرقت ممکن است مردم منصرف شوند.

وی با بیان اینکه 99 درصد قتل‌ها را مردم گزارش می‌کنند، افزود: آن یک درصد باقیمانده نیز مربوط به مواردیست که کشته شدن فرد به تایید نرسیده باشد و وی به عنوان مفقودی پرونده‌اش مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد 

وی با بیان اینکه مردم عملکرد نیروی انتظامی را می‌بینند و توقع‌شان نیز بالاست، خاطرنشان کرد: تصور مردم این است که نیروی انتظامی هرجا بخواهد می‌تواند و هرجا که نتوانسته، نخواسته است وارد موضوع شود. مردم باور کرده‌اند که اگر ناجا امکاناتش را بسیج کند، می‌تواند جرایم را کشف کند به همین دلیل در موضوع اسیدپاشی می‌خواهند که صددرصد جرایم کشف شود.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه مردم در نیروی انتظامی کارآمدی دیده و ما هم باید تلاش کنیم امنیت آنان را برقرار کنیم اظهار کرد: در بحث مبارزه با سرقت ( مقالات مرتبط با سرقت - سوالات مرتبط با سرقت ) شاهد آن هستیم که یکسری از سارقان دوباره پس از دستگیری به چرخه جرم بازمی‌گردند که در این خصوص دستگاه قضا هم نمی‌توان ایراد گرفت.

احمدی‌مقدم ادامه داد: برخی از احکام اسلامی مانند قطع ید هم با فضاسازی‌های صورت گرفته چندان زمینه اجرایش وجود ندارد. شما ببینید چطور اعتراض می‌کنند. برخی‌ها در کشورهای غربی به اعدام قاچاقچیانی که در حال انتقال موادمخدر به اروپا بوده‌اند به بهانه‌های حقوق بشری اعتراض می‌کنند.

وی با بیان اینکه 99 درصد از اعدام‌ها در ایران مربوط به موادمخدر است، افزود: اندکی هم مربوط به قصاص است که ربطی به ما ندارد و مردم خودشان باید آن را اجرا کنند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه مجازاتی که در قانون برای برخورد با سارقان پیش‌بینی شده منهای مجازات قطع ید ، خیلی بازدارنده نیست، گفت: برخی از سارقان انگار زندان رفتن جزوی از شیفت‌شان شده و پس از مدتی که شیفت خود را در زندان گذراندند، دوباره به سرقت روی می‌آورند.

احمدی‌مقدم یکی دیگر از علل وقوع سرقت را مسائل اقتصادی برشمرد و گفت: خوشبختانه در بحث مسائل اقتصادی از سال گذشته یک ثباتی به وجود آمده و تورم در حال کاهش است و ما فکر می‌کنم با این شرایط اگر به پایان سال برسیم، نسبت به سال گذشته شاهد منفی شدن آمار سرقت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) مساله بعدی در وقوع سرقت به ویژه سرقت خرد است، گفت: دستگیر کردن معتاد و بردنش به زندان، پیش از آنکه یک تنبیه باشد برایش یک جایزه است. فرض کنید معتادی را از وسط بزرگراه کردستان جمع کنیم و به زیر یک سقف که زندان است ببریم و غذا هم به او بدهیم. بنابراین در این خصوص باید به فکر چاره و راه‌های دیگری بود.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه بین 80 تا 90 درصد زندانیان کشور به بحث اعتیاد مربوط‌ هستند، افزود: اعتیاد موضوعی بسیار ریشه‌دار حوزه جرایم و سرقت محسوب می‌شود.

آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟ 

فرمانده ناجا سهل‌انگاری مردم در نگهداری از وسایل خود و محول کردن تمام این اقدامات برعهده پلیس را از دیگر فاکتورهای موثر در وقوع سرقت ( مقالات مرتبط با سرقت - سوالات مرتبط با سرقت ) توصیف کرد و افزود: شیوه‌های جدید سرقت، کمک تکنولوژی به سارقان و دزدان نامریی که در فضای مجازی از شهروندان سرقت می‌کنند از دیگر مواردی هستند که منجر به وقوع سرقت می‌شوند.

دیگر کسی یخچال را از خانه نمی‌دزد

 احمدی‌مقدم با بیان اینکه عمده سرقت‌ها، سرقت طلا، پول و ارز از منازل است، گفت: ایرانی‌ها از قبل عادت کرده‌اند که طلا بخرند و آن را برای روز مبادا نگه دارند. امروز دیگر کسی یخچال را از خانه بار نمی‌زند و بدزد، دزدها به دنبال اموال نقد شونده هستند که در این خصوص مردم و دستگاه‌ها باید مسوول باشند.

روند توسعه پلیس نسبت به روند توسعه کشور ناکافی است

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه توسعه بار امنیتی را به صورت مضاعف کرده است، تصریح کرد: روند توسعه پلیس به نسبت روند توسعه کشور ناکافی است. امروزه با پیشرفت‌هایی که انجام شده، احداث شهرهای جدید، افزایش جمعیت و این اواخر هم که با افزایش سالانه چند میلیون گردشگر مسوولیت‌های پلیس نیز افزوده شده و امنیت را باید در این حوزه‌ها تامین کند.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته به دلیل مشکلات مالی رشدمان متوقف شد، گفت: اما ما تصمیم گرفتیم برای کمک به دولت و جبران کسری‌ها به یکسری اصلاحات درون سازمان دست بزنیم که براساس آن برخی از پست‌های کم ضرورت و تشریفاتی را یا حذف کرده و یا با یکدیگر ادغام کردیم و براساس آن توانستیم در این مدت در 5 تا 6 هزار نیرو صرفه‌جویی کنیم.

مواد مخدر جرم و جنایت و چراها 

احمدی‌مقدم با اذعان با اینکه در برخی از شهرها متناسب با جرم پلیس آگاهی توسعه پیدا نکرده، گفت: مشکل آمایش نیز داریم، مطالبات جدید نیز الی ماشالله وجود دارد و مردم توقع دارند که در همه جا پلیس باشد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه دارای عقب‌ماندگی‌های در بار انتظامی هستیم، تصریح کرد: البته ما ابتکارات نگذاشتیم این عقب‌افتادگی‌ها بر ما غلبه کند. در یک دهه گذشته همواره جرایم در ایران روبه‌کاهش بوده و در عین حال قدرت کشف نیز افزایش داشته است و علی‌رغم افزایش تهدیدات در اطراف کشورمان امنیت خوبی در کشور داشته‌ایم.

به گفته فرمانده ناجا، بسیاری از کشورهای همسایه شرق و غرب می‌گویند که نمی‌توانند مرزهای خود را در برابر کشورمان امن کنند و در همین راستا مسوولیت آنان نیز بر دوش ما افتاده است.

نحوه اعمال تخفیف در پرونده های موادمخدر 

برخی فیلم‌ها و شبکه‌ها جوانان را به آرزوهای بالا تشویق می‌کند

وی در ادامه با انتقاد از برخی از فیلم‌ها و شبکه‌ها خاطرنشان کرد: برخی از این فیلم‌ها و شبکه‌ها آرزوهای بالایی در جوانان تشویق می‌کنند و بعضی از آنها نیز به راحت‌ترین راه که همان سرقت است دست می‌زنند تا به آرزوهای خود برسند که اتفاقا راهی کم هزینه است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه هیچ دزدی نیست که ضرر بدهد، گفت: حتی یک تاجر ضرر می‌دهد اما در مورد یک سارق خیلی تلاش شود تنها می‌توان بخشی از اموال را از او گرفت.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه با اقدامات دولت آرامش اقتصادی در دولت ایجاد شد، افزود: در همین راستا سرقت روند نزولی گرفت به طوری که در مهرماه امسال سه درصد و در شهریورماه امسال یک درصد شاهد کاهش وقوع سرقت ( مقالات مرتبط با سرقت - سوالات مرتبط با سرقت )  بودیم.

عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با موادمخدر 

وی به بحث موادمخدر نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ناجا مشکلی در جمع‌آوری معتادان ندارد،گفت: مشکل تامین جایی برای نگهداری آنهاست که امیدواریم تا پایان امسال وضعیتی لحاظ شود تا معتاد، ولگرد و خرده‌فروش نداشته باشیم.

احمدی‌مقدم با اشاره به نقش رسانه‌های مجازی و روزنامه‌ها خاطرنشان کرد: نباید تنها به دنبال این باشیم که فقط فیلمی تولید کنیم و بدهیم صداوسیما منتشرش کند. امروز حتی خبری که یک مسوول، پشت دری داده باشد، اگر مورد نیاز مردم باشد به دستشان می‌رسد بنابراین باید از ظرفیت‌های صداوسیما، رسانه‌ها و روزنامه‌ها برای آموزش به مردم استفاده کنیم.

وی خواستار شفاف شدن کار پلیس آگاهی و کلانتری‌ها شد و گفت: باید از ظرفیت پلیس افتخاری نیز برای کاهش سرقت استفاده کنیم و داوطلبان پلیس با گشت‌زنی در سطح محلات کمک کنند.

وقوع 50 تا 60 درصد سرقت‌ها بین 8 صبح تا 12 ظهر

فرمانده ناجا با بیان اینکه این تصور که برخی گمان می‌کنند عمده سرقت‌ها در شب رخ می‌دهد، غلط است، گفت: بین 50 تا 60 درصد سرقت‌ها بین 8 صبح تا 12 ظهر رخ می‌دهد انگار دزدان نیز شب‌ها استراحت می‌کنند بنابراین ساعت وقوع جرم اینطور نیست که برخی گمان می‌کنند.

احمدی‌مقدم اقداماتی نظیر کنترل مالخران را نیز امری مهم در کاهش سرقت ( مقالات مرتبط با سرقت - سوالات مرتبط با سرقت ) دانست و گفت: یکی از شیوه‌های سرقت که خیلی باب شده، سرقت محموله است. سارقان محموله‌های کامیون‌داران را سرقت کرده و در جایی دیگر تخلیه می‌کنند که در این خصوص باید آموزش‌های لازم به کامیون‌داران داده شود و آنان به سیستم‌های آلارم و هشدار مجهز شوند.

فرمانده نیروی انتظامی به بحث بازگرداندن اموال به مالباختگان نیز اشاره کرد و گفت: گرچه پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده اما در حال حاضر حدود دو سوم از پرونده‌های سرقت منجر به کشف می‌شود و این در حالی است که تنها یک سوم اموال مکشوفه به دست مردم بازمی‌گردد.

مرجع صالح رسیدگی به جرایم مواد مخدر اطفال 

وی با تاکید بر نقش بیمه‌ها خاطرنشان کرد: باید بتوان بیمه‌ها را وارد موضوع کرد و به عنوان مثال اگر لپ‌تاپ کسی به سرقت رفت، بیمه هزینه آن را پرداخت کند و بعد اموال مکشوفه به بیمه تعلق بگیرد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست، سردار مقیمی رییس پلیس آگاهی ناجا به ارائه گزارشی درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه سرقت پرداخت و چشم‌اندازها و اهداف پلیس آگاهی ناجا برای کاهش آمار سرقت ( مقالات مرتبط با سرقت - سوالات مرتبط با سرقت ) را تشریح کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.