×

قاضی نباید به مشکلات مردم بی تفاوت باشد

قاضی نباید به مشکلات مردم بی تفاوت باشد

قاضی نباید نسبت به مشکلات، حیثیت و حقوق مردم بی‌تفاوت باشد و بعد از این‌که با رعایت تمام مقدماتی که قانون و شرع برای آن مقرر داشته است، به حکمی قطعی رسید، باید قاطعانه آن را صادر و اعلام کند

قاضی-نباید-به-مشکلات-مردم-بی-تفاوت-باشد وکیل 

 قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی -سوالات مرتبط با قاضی ) نباید نسبت به مشکلات، حیثیت و حقوق مردم بی‌تفاوت باشد و بعد از این‌که با رعایت تمام مقدماتی که قانون و شرع برای آن مقرر داشته است، به حکمی قطعی رسید، باید قاطعانه آن را صادر و اعلام کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه دیروز در مراسم تحلیف 137نفر از کارآموزان قضایی با بیان این مطلب افزود:قاضی باید دقیق باشد و دقت و موشکافی کمک می‌کند تا در مسیر حق قدم بگذارد. اگر قاضی با بی‌توجهی حکمی صادر کند، یک فرد یا افرادی مورد ظلم و اجحاف قرار می‌گیرند.

وی افزود: قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی -سوالات مرتبط با قاضی ) باید در فهم از قانون و تصمیم‌گیری اهل مشورت باشد و این هیچ منافاتی با استقلال قاضی ندارد.سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: جان مردم بسیار ارزش دارد و آبروی مومن از حرمت کعبه بالاتر است اما این بدان معنی نیست که اگر ما یقین کردیم که شخصی مفسد فی‌الارض و مجرم است احتیاط کنیم و حکم درست را صادر نکنیم.

او گفت: سرعت توأم با دقت یکی دیگر از وظایف قاضی است اما ما هیچگاه نمی‌خواهیم دقت را فدای سرعت کنیم ولی باید به سوی رسیدگی سریعتر همراه با دقت پیش برویم.

علم قاضی در حقوق اسلام - اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی - استقلال قاضی در آئین دادرسی - چرا باید قاضی مستقل باشد ؟ - استقلال قضایی و نقش آن در اجرای صحیح عدالت 

قاضی باید عادل باشد

معاون اول قوه قضائیه در بیان خصوصیات قاضی، گفت: قاضی باید عادل باشد زیرا اگر عادل نباشد، بدیهی است که نمی‌تواند حق را استیفا کند.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهارداشت: قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی -سوالات مرتبط با قاضی ) باید عالم باشد، حداقل تا آن حد که باید در آن مسیر قضاوت کند، اگر قاضی عالم نباشد و خوب درس نخوانده باشد، نمی‌تواند به درستی حکم کند و باید دائما در حال تحصیل و پژوهش باشد.

معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر جریمه 100 هزار تومانی پزشکان برای زیرمیزی اثربخشی نداشته باشد، تصمیمات دیگری اتخاذ می‌شود.وی درحاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی افزود: اگر مفسده ‌ دیگری غیراز پول گرفتن باشد، طبیعی است که آن هم باید رسیدگی شود.

او در واکنش به سوالی مبنی بر این‌که آیا سعید مرتضوی به دادسرا احضار شده است، گفت: وی پرونده دیگری به جز پرونده قبلی‌اش دارد که آن پرونده هنوز تمام نشده است و بعید نیست دادسرا وی را احضار کرده باشد.دراین مراسم 137 کارآموز قضایی مرکز آموزش تهران و قم سوگند یاد کردند.این افراد در قالب پنج دوره آموزشی، مراحل آموزشی را طی کرده‌اند.

منبع : روزنامه اطلاعات

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.