×

تکلیف زوجه ای که زوجش برای طلاق در محضر حاضر نمی شود، زمان ثبت دادخواست تجدید نظر

تکلیف زوجه ای که زوجش برای طلاق در محضر حاضر نمی شود، زمان ثبت دادخواست تجدید نظر

اداره کل حقوقی قوه‌قضائیه به بررسی موضوعات زمان ثبت دادخواست تجدیدنظر، پرداخت مبلغ جداگانه برای برابر با اصل کردن هر مدرک و زوجی که برای طلاق در محضر حاضر نمی‌شود، پرداخته است

تکلیف-زوجه-ای-که-زوجش-برای-طلاق-در-محضر-حاضر-نمی-شود،-زمان-ثبت-دادخواست-تجدید-نظر وکیل 

اداره کل حقوقی قوه‌قضائیه به بررسی موضوعات زمان ثبت دادخواست تجدیدنظر، پرداخت مبلغ جداگانه برای برابر با اصل کردن هر مدرک و زوجی که برای طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) در محضر حاضر نمی‌شود، پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، اداره کل حقوقی قوه قضائیه به سوالاتی مبنی بر زمان ثبت دادخواست تجدیدنظر، پرداخت مبلغ جداگانه برای برابر با اصل کردن هر مدرک و زوجی که برای طلاق در محضر حاضر نمی‌شود پاسخ‌هایی را صادر کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

سؤال

1ـ آغاز مرحله تجدیدنظر از زمان ثبت دادخواست تجدیدنظرخواهی در دفتر شعبه بدوی و انجام تبادل لوایح بوده یا از زمان ثبت پرونده در احدی از شعب دادگاه تجدیدنظر ( مقالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر - سوالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر ) استان می‌باشد؟

2ـ جهت برابر با اصل کردن اوراق از ناحیه دفاتر دادگاه‌ها آیا به ازای هر مدرک تمبر مقرر الصاق و ابطال شود یا برای هر برگ حتی اگر در هر برگ چند مدرک کپی گرفته شده باشد، باید این مبلغ پرداخت شود؟ مثلاً اگر در برگ A3 تصویر شناسنامه و کارت ملی سه نفر کپی گرفته شده باشد باید به چه میزان هزینه بابت برابر با اصل پرداخت شود؟

قرار رد دادخواست تجدیدنظر 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

1ـ باتوجه به ماده 339 قانون آیین دادرسی در امور مدنی مصوب 1379 از زمان ثبت دادخواست تجدیدنظر در دفتر دادگاه صادرکننده رأی یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدیدنظر  ( مقالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر - سوالات مرتبط با دادگاه تجدیدنظر ) یا دفتر بازداشتگاهی که تجدیدنظرخواه در آنجا توقیف است در صورتی که دادخواست کامل باشد، مرحله تجدیدنظر یعنی تکلیف به رسیدگی نسبت به درخواست تجدیدنظر (تجدیدنظرخواهی) شروع می‌شود.

2ـ برابر بند 17 ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت ... مصوب 1373 هزینه تطبیق اوراق با اصل آنها در دفاتر دادگاه‌ها در هر مورد وصول می‌گردد. بنابراین اگر سه مدرک در یک برگ کپی جهت تطبیق با اصل ارائه شده است، در حقیقت سه مورد تطبیق  لازم دارد که برای هر مورد باید هزینه تطبیق اخذ شود.

سؤال

در خصوص طلاق توافقی ( مقالات مرتبط با طلاق توافقی - سوالات مرتبط با طلاق توافقی )  پس از صدور رأی و مراجعه زوجه به دفترخانه، زوج مراجعه ننموده است و دوبار نیز توسط دفترخانه جهت حضور در دفترخانه اخطار گردیده ولی زوج حاضر نگردیده است، لذا خواهشمند است در خصوص اجراء یا عدم اجرای صیغه طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) این مرجع را ارشاد فرمائید ضمناً مدت گواهی هنوز منقضی نگردیده است.

برگ دادخواست تجدیدنظر 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

با توجه به فرض استعلام مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش پس از درخواست طلاق توافقی ( مقالات مرتبط با طلاق توافقی - سوالات مرتبط با طلاق توافقی )  از سوی زوجین و متعاقباً عدم حضور زوج در دفترخانه جهت اجرای طلاق، در خصوص تکلیف اجرای گواهی مزبور، دو حالت متصور است:

1ـ در صورتی که زوجه بنا بر اعلام دادگاه صادرکننده گواهی عدم امکان سازش یا به موجب سند رسمی (از جمله سند نکاحیه رسمی)، در اجرای صیغه طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، با توجه به ماده 36 قانون حمایت خانواده مصوب 1391، عدم حضور زوج، مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.

2ـ در صورتی که زوجه فاقد وکالت از سوی زوج جهت اجرای طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) باشد، با عنایت به مفهوم مخالف ماده قانونی صدرالذکر، نمی‌توان زوج را مجبور به طلاق نمود و به علاوه دادگاه هم نمی‌تواند نماینده به دفترخانه معرفی نـماید و در این صـورت چنیـن گواهـی عدم امکان سازشی با مضی مهلت مقرر قانونی از درجه اعتبار ساقط است.

سؤال

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج و قبل از انقضاء مهلت‌های قانونی اعتبار گواهی، زوج دادخواست اثبات اعسار ( مقالات مرتبط با اعسار - سوالات مرتبط با اعسار ) خود برای محکومیت‌های مالی (مهریه و...) مطرح می‌کند و پس از7 ماه رأی اعسار صادر می‌شود آیا:

1ـ طرح دادخواست اعسار قاطع مهلت‌های3 ماهه اعتبار گواهی عدم امکان سازش هست یاخیر؟

2ـ چنانچه پس از3 ماهه مذکور رأی صادر شد، آیا با توجه به انتفاء ارزش دادنامه گواهی عدم امکان سازش هیچ اثری بر آن گواهی مترتب است یاخیر؟

3ـ آیا می‌توان به اعتبار ملاک قانونی درتعلیق مهلت رفع نقص هزینه دادرسی دادخواست موضوع ماده55 ق.آ.د.م به جهت طرح ادعای اعسار در این وضعیت هم به تعلیق مدت مزبور قائل شویم؟

نمونه قرار رد دادخواست تجدید نظرخواهی به لحاظ پایین بودن میزان خواسته  

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

1ـ طرح دعوای اعسار از ناحیه زوج، قاطع مهلت سه ماهه اعتبار گواهی عدم امکان سازش یا موجب تمدید این مهلت نمی‌شود.

2ـ حکم صادره در مورد اعسار ( مقالات مرتبط با اعسار - سوالات مرتبط با اعسار )، موجب اعتبار بخشیدن به گواهی عدم امکان سازش که مهلت سه ماهه قانونی آن منقضی شده، نمی‌شود.

3ـ با توجه به پاسخ سؤال‌های اول و دوم، پاسخ سؤال سوم روشن بوده و منفی است.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.