×

قوانین به سهولت در دسترس مردم قرار می گیرد

قوانین به سهولت در دسترس مردم قرار می گیرد

معاون حقوقی قوه قضاییه از راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی توسط این معاونت خبر داد و هدف از راه‌اندازی آن را دسترسی مردم به قوانین خواند و گفت با انجام این اقدام مردم می‌توانند به عنوان مرجع از این پایگاه استفاده کنند

قوانین-به-سهولت-در-دسترس-مردم-قرار-می-گیرد وکیل 

معاون حقوقی قوه قضاییه از راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی توسط این معاونت خبر داد و هدف از راه‌اندازی آن را دسترسی مردم به قوانین خواند و گفت: با انجام این اقدام مردم می‌توانند به عنوان مرجع از این پایگاه استفاده کنند.

آیا می دانید تشکیلات قوه قضاییه چیست ؟ - تحولات و نو آوری های قانون جدید آیین دادرسی کیفری - بررسی سیر تحولات آیین دادرسی کیفری در کشور 

دکتر ذبیح‌الله خداییان در گفت‌وگو با «حمایت» با اعلام این خبر تصریح کرد: طراحی پایگاه اینترنتی معاونت حقوقی قوه قضاییه در دستور کار قرار گرفته‌است. در این پایگاه تمامی قوانین، نظریات مشورتی و آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور درج و امکان جست‌وجو برای کاربران فراهم خواهد شد. وی افزود: همچنین مقرر شده بخشی از این پایگاه اینترنتی به ارایه و بررسی پیش‌نویس لوایح و قوانین در دست تدوین بپردازد. وی با تاکید بر اینکه این معاونت وظیفه تهیه لوایح و مقررات قضایی را بر عهده دارد، یادآور شد: تهیه این لوایح و مقررات نیاز به همفکری با اساتید، قضات و صاحبنظران دارد، از این‌رو سعی می‌شود تا این لوایح و مقررات قبل از اینکه به دولت یا سایر مراجع تصویب‌کننده ارسال شوند با بهره‌مندی از نظر کارشناسان و صاحبنظران در صورت وجود ایراد و اشکالی در پیش‌نویس تهیه شده، نسبت به رفع آن اقدام شود. به طور حتم نتیجه این کار تسریع در تصویب این قوانین است.

 مسایل حقوقی در معرض قضاوت عموم قرار می‌گیرد

معاون حقوقی قوه قضاییه، این معاونت را شامل کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مختلف متشکل از کارشناسان خواند و گفت: در این کمیسیون‌ها مسایل مختلف مرتبط با معاونت حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به منظور استفاده از نظر سایر صاحبنظران، از طریق این پایگاه در معرض قضاوت افکار عمومی نیز قرار خواهد گرفت.

نوآوری های لایحه جدید قانون آیین دادرسی کیفری - قانون جدید آیین دادرسی کیفری بارقه های امید ر در دل حقوقدانان تابانده است 

  اهمیت آموزش قضات ویژه اطفال و نوجوانان

خداییان در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری کارگاه آموزش دادرسی ویژه اطفال ونوجوانان در تبریز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تشکیل دادگاه‌های ویژه اطفال و نوجوانان در قانون آیین دادرسی کیفری جدید در نظر گرفته شده‌است، بر این اساس این کارگاه به منظور ارتقای سطح کیفی قضاوت قضات رسیدگی‌کننده به پرونده اطفال و نوجوان برگزار شد. وی با اشاره به اینکه شیوه دادرسی پرونده جرایم اطفال و نوجوانان با سایر دادرسی‌ها در محاکم قضایی متفاوت است، بیان کرد: در این کارگاه‌ها قضات با شیوه دادرسی پرونده این قشر از افراد آشنا شدند. در این زمینه اجرای چنین برنامه‌هایی در استان‌های دیگر کشور هم انجام خواهد شد.  این مقام مسئول برپایی این کارگاه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: برای اجرای بهتر قانون آیین دادرسی کیفری جدید در این حوزه، آموزش قضات ویژه اطفال و نوجوانان ضروری به نظر می‌رسد.  وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی قضات با آموزه‌های فقهی، اسناد و استانداردهای بین المللی، قوانین و مقررات داخلی در حوزه حقوق کودک و دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان و کسب مهارت‌های تعامل باکودکان و رفتار کودک‌مدارانه عنوان کرد.

  لایحه جامع وکالت؛ روی میز مجلس

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره وضعیت لایحه جامع وکالت نیز اظهار کرد: این لایحه قبلا از سویقوه قضاییه تهیه و به دولت ارسال شده بود که به دلیل ارسال نشدن آن توسط دولت به مجلس در مدت زمان مقرر و همچنین تغییر ماهیت آن با لایحه تهیه شده از سوی قوه قضاییه، دوباره شخص رییس قوه قضاییه لایحه را به مجلس ارسال کرد تا در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

  فراهم شدن زیرساخت‌های اجرای قانون آیین دادرسی کیفری

معاون حقوقی قوه قضاییه در ادامه سخنانش، از فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از سوی قوه قضاییه برای اجرای بهتر  قانون آیین دادرسی کیفری جدید نیز خبر داد و افزود: طبق ماده 699 این قانون، از ابتدای تیر سال 94 قانون آیین دادرسی کیفری جدید لازم‌الاجرا خواهد شد. بر این اساس قوه قضاییه زیرساخت‌هایی مانند تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل‌های لازم، آموزش قضات، آموزش ضابطان و ... را در دستور کار قرار داده است تا قانون ذکر شده در زمان مقرر به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.