×

نشست مشترک کانون وکلای دادگستری مرکز با سازمان محیط زیست

نشست مشترک کانون وکلای دادگستری مرکز با سازمان محیط زیست

نشست سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور رییس، نواب رییس و یکی از اعضای هیات مدیره کانون‌های وکلای دادگستری، معاون رییس‌جمهور و مدیران ارشد محیط زیست برگزار شد

نشست-مشترک-کانون-وکلای-دادگستری-مرکز-با-سازمان-محیط-زیست

نشست سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور رییس، نواب رییس و یکی از اعضای هیات مدیره کانون‌های وکلای دادگستری، معاون رییس‌جمهور و مدیران ارشد محیط زیست برگزار شد.

فقه محیط زیست - حفاظت از محیط زیست ، از قانون تا عمل - روند برخورد قانونی با کارخانه های مخرب محیط زیست - قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست - مولفه های حقوقی محیط زیست سالم 

 مجابی معاون توسعه و مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که «در مقطعی هستیم که فارغ از هر جناحی باید به محیط زیست کمک کنیم» اظهار کرد: «وقتی می‌گوییم دریاچه ارومیه رو به خشکی می رود و سوخت اتومبیل‌ها موجب آلودگی است، واکنش مناسبی نمی بینیم، این در حالیست که طبق اصل 50 قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است.»

وی با اشاره به «محیط بانانی که با متخلفین درگیر می شوند»، گفت: «این موضوع هفت نفر از محیط بان را درگیر کرده بود که توانستیم برای چهار نفر رضایت بگیریم، اما متاسفانه سه نفر حکم قصاص گرفتند. در این راستا محیط بانان نیاز به معاضدت قضایی دارند.»

مجابی با بیان این که «حقوق محیط زیست از مباحث جدید حقوقی است که باید به آن پرداخته شود» گفت: «غرض از تشکیل جلسه حاضر حمایت از مدیران سازمان، کارشناسان و محیط بانان است. در عرصه منطقه‌ای، بین دولی و بین المللی هم این نیاز وجود دارد.»

آرای صادره برای محیط بانان تعجب‌آور است

در ادامه مشاور ارشد رئیس سازمان محیط زیست نیز ضمن «انتقاد از آرائی که در چارچوب وظایف قانونی مأمورین صادر می شود» گفت: «صدور این آرا بعضاً تعجب آور است. با توجه به محدودیت و نقص حقوقی که ناشی از نقص ساختار و کمبود منابع سازمان است، همیشه نقص در دفاع وجود دارد.»

وی تاکید کرد: «به دنبال راهکاری هستیم که بتوانیم از طریق تعامل با کانون وکلا در صدد رفع نقیصه برآییم. حقوق محیط زیست و ظرفیت‌های قانونی سازمان یک نقطه کلیدی است که مرکز ثقل همکاری است.»

نیاز به همکاری دو سویه است

در ادامه این نشست کریمی مشاور رییس سازمان و مدیرکل حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که « نیاز به همکاری دو سویه است و برای وکلای جوانی که به انجام فعالیت در رشته‌های مرتبط، علاقه‌مند هستند، محیط زیست می‌تواند یکی از این رشته‌ها باشد» اظهار کرد: «همکاری های متقابل می‌تواند با مدیریت و محوریت کانون وکلا انجام شود.»

نیازمند هستیم همکاری تنگاتنگی با جامعه وکلا داشته باشیم

معصومه ابتکار نیز در این نشست ضمن تشکر و ابراز خوشحالی از حضور رییس و اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این تاکید که «موضوع محیط زیست باید پشتوانه مردمی داشته باشد» اظهار کرد: « کشته شدن یک محیط بان در مفهوم وسیع، کشته شدن محیط زیست و حامیان محیط زیست است.»

رئیس سازمان محیط زیست افزود: «قاچاق حیات وحش موضوع جدی است. در اجلاس نایروبی هم این مساله مطرح شد و این نشان می‌دهد که قاچاق حیات‌وحش و چوب در دنیا مطرح است.»

ابتکار با بیان اینکه « در کشور ما هم متأسفانه در همه زمینه ها جرائم و تخلفات در حال افزایش است و متأسفانه محیط زیست دچار خطر جدی است » بیان کرد: «پیشنهادات زیادی از سوی وکلای عزیز که علاقمند به همکاری هستند، مطرح شده و در جمع بندی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که اگر کانون وکلا متولی این کار شود بهتر است. نیازمند هستیم که همکاری تنگاتنگی با جامعه وکلا داشته باشیم. موضوعات تخصصی شده و هر موضوعی متخصص خود را می‌خواهد.»

وی تصریح کرد: «همکاری با کانون های وکلا هم به ستاد و هم به استان ها کمک خواهد کرد. در این زمینه امیدواریم که بتوانیم یک همکاری و رابطه خوبی داشته باشیم.»

کانون آمادگی همکاری با سازمان را دارد

در ادامه نجفی توانا طی سخنانی اظهار کرد: «این نشست را یک نشست تخصصی و حقوقی که بسترساز ارتقای حقوق محیط زیست که دغدغه ما نیز هست، می‌دانم.»

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این که «بسیاری از ذخایر کشور را به دلیل عدم توجه یا از دست داده‌ایم یا در شرف از دست دادن آن هستیم» افزود: «متاسفانه یک کار علمی و تخصصی در این زمینه صورت نگرفته است.»

وی با بیان این که «ابتدا باید ببنیم شیوه های برخورد با تعرض و تصرف چگونه است» گفت: «در یک آسیب شناسی کلی باید علت پنهان این شرایط گفته شود. به عنوان یک شهروند احساس می کنم که ان حساسیت لازم در افکار عمومی ایجاد نشده است.»

نجفی‌توانا خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: « صدای شما صدای تکی است و همراهی ندارد و باید دیگران با شما همراه شوند. مرگ خیلی از افراد به مشکلات محیط زیست برمی‌گردد. ما آمادگی اقدام در این خصوص را داریم و می توانیم تفاهم نامه‌ای در این خصوص تنظیم نماییم و اداره معاضدت قضایی ما هم آمادگی این همکاری را دارد. علاوه بر آن وکلایی را که به کار محیط زیست علاقه دارند می توان ترغیب به همکاری نمود. در بخش رسانه ای هم با زبان و تکلم خود دغدغه ها را گفته و حساسیت های لازم را ایجاد می نماییم. »

عصر مهدویت و حقوق محیط زیست - اما و اگرهای قوانین محیط زیستی - حقوق محیط زیست از منظر قرآن کریم 

پیشنهاد همایش مشترک حقوقی

سپس مجابی پیشنهاد کرد که همایش مشترکی بین سازمان حفاظت محیط زیست و کانون وکلای دادگستری مرکز در زمینه حقوق محیط زیست برگزار شود.

پیشنهاد تشکیل کارگروه

اسماعیل مصباح اسکویی نیز در این نشست، ابراز خوشحالی کرد که «کانون وکلای دادگستری با دعوت سازمان حفظ محیط زیست که جزیی از بدنه حاکمیت کشورمان است، روبه روست، در حالی که قسمت دیگری از حاکمیت منکر و یا مخالف موجودیت این نهاد مدنی است.»

نایب رئیس کانون افزود: «به هر حال در کانون وکلای دادگستری اساتید و وکلای مجربی را در زمینه های مختلف داریم که همکاری آن ها با تمام ارگان های مدیریتی کشور مفید خواهد بود، از جمله همکاری آن ها با سازمان حفاظت محیط زیست.»

وی سپس پیشنهاد کرد: «قبل از برگزاری همایش مشترک بین سازمان حفظ محیط زیست و کانون وکلا که در این جلسه پیشنهاد شد، یک کمیسیون و یا کارگروهی تشکیل شود که در آنجا اطلاعات و تجربیات طرفین مطرح و مبادله شود و زمینه برگزاری همایش و نحوه همکاری دو سازمان فراهم گردد.»

از تجربیات دیگر کشورها استفاده شود

نایب رئیس کانون وکلا نیز در ادامه بیان کرد: «در جهت تنظیم تفاهم نامه فیمابین حفاظت محیط زیست و کانون وکلای دادگستری، خوشبختانه مجموعه کانون وکلا برخوردار از وکلای فرهیخته در زمینه های مختلف با اطلاعات قوی مورد نیاز آن سازمان است. لازم است کارشناسان آن سازمان با گروهی از وکلا که هیات مدیره معرفی می نماید، جلسات مشترکی به منظور تدوین یک موافقتنامه جهت همکاری مشترک تنظیم نمایند.»

حسین محمد نبی اضافه کرد: «مسایلی که در حال حاضر مطرح فرمودید در مورد مشکلات با قوه قضاییه در زمینه کمک و حمایت از محیط بانان مجموعه، در این خصوص نیز کانون وکلا آمادگی مشورت های حقوقی به این سازمان را دارد.»

وی با بیان این که «بررسی قوانین و بازنگری قوانین محیط زیست با توجه به نیاز ملی جامعه ضروری است» اظهار داشت:« به نظر می رسد که در زمینه آلاینده ها و مسایل مربوط به آب و تولیدات مواد غذایی و اشکالات موجود باید توسط سازمان و دولت با وزارتخانه های صنعتی و مسوولین این امر از جمله جهاد کشاورزی و وزارت کشور تنظیم و همراهی و هماهنگی گردد. »

نایب رئیس کانون با بیان این تاکید که «لازم است برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت در زمان تشکیل کمیسیون مشترک مورد توجه قرار گیرد و از متخصصین این امر استفاده نمود» اضافه کرد: « همانطوری که می‌دانید مشکلات آینده دنیا، بحث مربوط به آب و هوا است که اکثر کشورها در حال حاضر درگیر این مساله هستند. کشورهای جهان به دنبال رفع مشکلات در این زمینه و برنامه ریزی طولانی مدت آن را هستند از جمله در اجلاس بین‌المللی IBA (توکیوی ژاپن) که بنده نیز به اتفاق آقای دکتر توانا حضور داشتیم و در کمیته‌های مربوط به محیط زیست شرکت کردیم. اقداماتی در کمیته‌های مربوط به IBA (کانون‌های وکلای جهان) مورد توجه قرار داشت، که می توان از تجریه‌های مربوط به آنان نیز جهت تطبیق با موازین کاری و قانونی در کشور استفاده کرد؛ بنابراین می توان تجربیات دیگر کشور های جهان را نیز مورد توجه قرار داد و در این زمینه از تجربیات سازمان های جهانی علی الخصوص IBA استفاده نمود.»

شعب تخصصی ایجاد شود

در ادامه سیدمحمود علیزاده طباطبایی ایجاد شعب تخصصی در مراجع قضایی برای رسیدگی به جرایم و پرونده های محیط زیست را ضروری دانست.

در پرونده های مطروحه حمایت شویم

سپس رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این که «قوانین حاضر در زمینه صید و شکار، منابع ملی، آلودگی هوا و فضا دچار نقص هستند» گفت: « باید لایحه تشدید مجازات آسیب رسانان به محیط زیست پیشنهاد شود. روش های پیشگیری از ارتکاب جرم در حوزه محیط زیست باید ارایه شود و در پرونده های مطروحه باید حمایت شویم.»

در این میان مجابی تاکید کرد: «پیش نویس توافقنامه، شیوه همکاری متقابل را آماده می نماییم و کارگروه را تشکیل می دهیم.»

دولت نیازمند کمک است

سپس ابتکار با بیان این که« چالش های پیش رو در هیچ یک از سازمان ها همانند سازمان محیط زیست سابقه نداشته است» اظهار داشت: «دولت نیازمند کمک در این زمینه است و ما دست کمک دراز می‌کنیم.»

وی با اشاره به این که ‌« نیاز به حمایت داریم» از اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان سخن راند و گفت: «حق مسلم هر فرد بهره‌مندی از آب و هوای سالم است.»

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.