×

سمینار و کارگاه آموزشی حق مردم بر صلح برگزار شد

سمینار و کارگاه آموزشی حق مردم بر صلح برگزار شد

سمینار و کارگاه آموزشی حق مردم بر صلح در مورخ 6 مهرماه 1391 توسط کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری اصفهان در محل آمفی تئاتر این کانون برگزار شد این سمینار از همکاری دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی تهران بهره مند بوده است

سمینار-و-کارگاه-آموزشی-حق-مردم-بر-صلح-برگزار-شد وکیل 

سمینار و کارگاه آموزشی "حق مردم بر صلح" 

 

سمینار و کارگاه آموزشی"حق مردم بر صلح" در مورخ 6 مهرماه 1391 توسط  کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری اصفهان در محل آمفی تئاتر این کانون برگزار شد. این سمینار از همکاری دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی تهران بهره مند بوده است.

سمینار رأس ساعت 9صبح آغاز شد. پس از اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی چند از قرآن مجید ،کمیسیون حقوق بشر کانون توسط

سرکار خانم نازنین افتخاری،اجمالا معرفی شد.

افتتاح سمینار با سخنان آقای حسن صرام ( نایب رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان)

جناب آقای حسن صرام به عنوان نایب رییس کانون وکلای اصفهان اجلاس را افتتاح نموده و  پس از خوش آمد گویی به اساتید، میهمانان ویژه و کلیه حضار اظهار داشت:

یک حرف صوفیانه بگویم اجازت است؟       ای نور دیده صلح به از جنگ و داوری

ایشان در ادامه با یادآوری نامگذاری روز بیست و یک سپتامبر(30شهریور) به عنوان روز جهانی صلح به ذکر مواردی در خصوص مفهوم صلح و ضرورت آن، علت طرح مباحث حقوق بشری در کانون وکلای دادگستری به عنوان یک نهاد صنفی و لزوم آموزش وکلای دادگستری توسط کانون ها در خصوص مباحث مذکور پرداخت.

قرائت پیام دبیرکل سازمان ملل متحد

در ادامه‌ی سمینار پیام دبیر کل سازمان ملل متحد توسط آقای محمد رجایی مقدم(سرپرست دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد مستقر در تهران) قرائت گردید. در بخشی از این پیام چنین آمده است که "سازمان ملل متحد در روز بین المللی صلح به توقف کامل عملیات خصمانه در سراسر جهان دعوت می نماید، اجازه دهید تمامی ما به اتفاق برای آینده ای امن، عادلانه و شکوفا برای همه بکوشیم"

 جناب آقای دکتر محمود جلالی(رییس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری اصفهان) سخنان خود را با موضوع حق صلح از منظر حقوق بین الملل ایراد نمود. ایشان در سخنان خود جایگاه حق صلح از دیدگاه حقوق بین الملل را مورد بررسی قرار داد و با مرور تحولات بین المللی در زمینه شکل گیری این حق، به سوالات ذیل از منظر حقوق بین الملل پاسخ داد:

1-    آیا در میان حقوق بشر حق مستقلی تحت عنوان حق صلح وجود دارد؟

2-    دارندگان یا صاحبان حق صلح چه کسانی هستند؟

3-    چه کسی مسؤول تضمین چنین حقی است؟

4-    مفهوم ایجابی و سلبی حق صلح چیست؟

5-    آیا سازو کارهای فعلی حقوق بین الملل اعم از حقوقی و سیاسی، توانسته است این حق بشری را محفوظ دارد؟

 آقای دکتر رضا اسلامی (عضو هیئت علمی و مدیر گروه حقوق بشردانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی) با موضوع صلح و فرهنگ صلح سازی ایراد نمود.

دکتر اسلامی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت :"این سوال وجود دارد که در یک جامعه چطور صلح ساخته می شود؟ صلح هم یک حق بشری است و هم هدف حقوق بشر. چگونه می توان فرهنگ صلح را گسترده کرد. این فرهنگ را باید در سطح خانواده، اجتماع، ملی و جهانی گسترش داد."

دکتر باقر انصاری (استادیار گروه حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی و رییس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو)، سخنرانی خود را با موضوع چالش های حق صلح در نظام بین المللی حقوق بشر ارائه کرد. ایشان در بخشی از سخنان خود چنین اظهار داشت: " با آنکه ارتباط نزدیک بین حقوق بشر و صلح در منشور سازمان ملل، اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین شناسایی شده است اما این ارتباط هنوز به شناسایی حق صلح در نظام بین المللی حقوق بشر منجر نشده است. حق صلح به مثابه یکی از حقوق بشر در مرحله توسعه و تدوین و ورود به نظام بین المللی حقوق بشر قرار دارد."

دکتر صابر نیاورانی (عضو مؤسس و مدرس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی) سخنان خود را با موضوع آشنایی با تکنیک های حل اختلاف و صلح سازی ارائه نمود. دکتر نیاورانی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: " روش های حل اختلاف، صلحی پایدار را میان طرفین دعوا ایجاد می کند و علاوه بر اجتناب بر هزینه های بسیار گزاف قضایی، امکان همکاری و مشارکت را میان طرفین فراهم می کند تا در عوض دعوا بر سر منافع محدود برای ایجاد فرصت ها و منافع سرشار جدید با یکدیگر همکاری داشته باشند یا آنکه با حل اختلاف این فرصت را برای خود و طرف مقابل فراهم سازد.

سخنرانی دکتر مسعود راعی (ریاست دانشکده‌ی حقوق و الهیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد) در زمینه‌ی حق صلح در اسلام به ایراد سخن پرداخت. دکتر راعی در این خصوص عنوان داشت: "قرآن کریم با دعوت از همه‌ی انسان ها به ویژه اهل کتاب، اصل را برگفتگو به منظور حل اختلافات و معظلات اجتماعی و بین المللی قرار داده است. نکته‌ی مهم آنکه قرآن کریم با پذیرش حداقل ها در رابطه با اهل کتاب و دعوت به توحید بزرگترین قدرت مانور برای تحقق صلح را فراهم آورده است.

دکتر نسرین مصفا(عضو هیئت علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران) سخنان خود را در زمینه‌ی تهدیدات جدید نسبت به صلح ارائه نمود.

شایان ذکر است سمینار در نوبت عصر با حضور شرکت کنندگان در کارگاه های آموزشی تخصصی و با حضور اساتید مربوطه ادامه و در ساعت 6 بعدازظهر خاتمه یافت.

 

این گزارش توسط مهدی مزروعی-وکیل پایه یک دادگستری- و عضو شورای روابط عمومی دادگستری اصفهان تهیه و تنظیم شده است.

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • احسان طوطیان1392-05-22 پاسخ

    با سلام.من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل هستم و موضوع پایان نامه ام حق بر صلحه. ایا ممکنه که به مشروح سخنرانیها و مقالات ارایه شده در این همایش دسترسی داشته باشم؟

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.