×

ازدواج در بحران، طلاق در سبقت

ازدواج در بحران، طلاق در سبقت

ازدواج در بحران، طلاق در سبقت

ازدواج-در-بحران،-طلاق-در-سبقت وکیل 

گروه اجتماعی: هفته ازدواج دارد از راه می‌رسد، آن هم با شعارهایی که وزارت تازه تاسیس ورزش و جوانان، توی دهن ها انداخته، ولی قصه  شعار دادن برای ازدواج، ماجرای فراهم سازی هفت دست آفتابه و لگن برای سفره خالی است، چون این روزها شام و ناهار ازدواج، از دهن افتاده. عوضش این طور که می‌گویند، ناهار بازار طلاق، حسابی رو به راه است.

یک کارشناس ازدواج در آستانه‌ی هفته‌ی مربوط به این امر مهم و مقدس اعلام کرده جوان‌ها دارند پرپر می‌شوند، ولی دولت برای مراکز مشاوره ازدواج، سنگ اندازی می‌کند.

مجید امیدی کارشناس مشاوره وازدواج، که در نخستین همایش سراسری مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده سخنرانی می‌کرد، گفت: «صدور مجوز و یا نظارت بر مراکز مشاوره و حرف و حدیث‌هایی که بالاخره از سوی نهادی صورت می‌گیرد، کار اصلی توجه به جوانان و تشویق آنان به ازدواج و پیشگیری از بحران‌های عاطفی و احساسی را با مشکل روبه رو کرده است.»

به گفته امیدی، در حال حاضر، خانواده‌ها دچار مشکل شده‌اند، زیرا از یک سو، اینترنت و تکنولوژی‌های جدید مانند خوره به جان خانواده‌ها افتاده‌اند و از سوی دیگر با مشکلاتی که بر سر راه مراکز مشاوره گذاشته شده، خانواده‌ها دچار مشکل و سردرگمی شده‌اند. دسترسی به سایت‌های مخرب آسان است و دسترسی به مشاور مجرب، سخت.

امیدی می‌گوید اگرهرچه زودتر این سایت‌ها ساماندهی نشوند و فضا برای نقد و بررسی بوجود نیاید شاهد بحران‌های دیگر در میان خانواده‌ها خواهیم بود. اکنون خانواده‌ها دچار سردرگمی شده‌اند ونمی دانند که برای پاسخ سوالات خود کدام گزینه را انتخاب کنند.

خانم‌ها، پیش قدم در به هم زدن ازدواج

این حرف‌ها به کنار می‌رود زمانی که دور به دست خانم‌ها بیفتد، زیرا یک تحقیق دانشگاهی نشان می‌دهد در 90 درصد موارد طلاق، زن‌ها پیش قدم شده‌اند و می‌خواهند زندگی را خاتمه دهند. مصطفی فروتن، محققی که درباره طلاق پژوهش می‌کند، گفته بر اساس تحقیق‌های دانشگاهی بیش از 90 در صد درخواست‌های طلاق از سوی زنان صورت می‌گیرد و زنان در پی وادارکردن شوهر به طلاق هستند. به گفته‌ی وی بارز‌ترین علل طلاق در 4 دسته؛ خشونت خانگی، اعتیاد، فقر و مشکلات اقتصادی و مسایل جنسی تقسیم می‌شود، که هرکدام از این علت‌ها تاکید بر آموزش مهارت‌های لازم زندگی دارد و متاسفانه 75 درصد از دلایل طلاق ناشی از فقدان یادگیری مهارت‌های ازدواج است. فروتن ضمن بررسی علل اصلی طلاق می‌گوید: فقر و مشکلات اقتصادی به معنای ضعف و ناتوانی در تامین نیاز‌های اصلی زندگی مشترک، منشای اصلی 25 درصد از طلاق‌هاست.

این چنین که پیداست، مرتضی طلایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز بدون اینکه این تحقیق‌های دانشگاهی را مطالعه کند، به نتایج مشابهی رسیده است. زیرا او نیز با ابراز تاسف از فراگیر شدن طلاق در جامعه می‌گوید: «قبح طلاق در جامعه شکسته شده و حتی برای برخی نیز ارزش تلقی می‌شود.» طلایی درباره سرانجام طرح «حمایت از بنیاد خانواده» و تصویب نهایی آن در شورای شهر خبر می‌دهد:‌ طرح شورای شهر تهران در راستای سیاستگذاری کلان مرکز امور زنان ریاست جمهوری است که توسط مصوبه شورای انقلاب ترسیم شده است و ما از این طرح به عنوان سند بالادستی استفاده می‌کنیم.‌ در طرح ارائه شده توسط شورای شهر تهران به دنبال آموزش، توانمندی و مشاوره زوج‌ها در طول زندگی هستیم.

آموزش زندگی، آموزشی فراموش شده

آموزش برای زندگی کردن، شاید در ابتدا خنده دار به نظر می‌رسید اما اکنون بسیاری از مسئولان می‌گویند بحران در خانواده های ایرانی، ریشه در آموزش ندیدن زوج‌های جوان دارد. واقعیت این است که بیشتر زوج‌های جوان اولین راه حل دعوای زندگی را جدا شدن می‌دانند و باید با ارائه آموزش‌های لازم به آنان فهماند که زندگی فراز و نشیب زیادی دارد و باید زوج‌ها با یکدیگر مدار کنند. بسیاری از زوج‌های جوان نمی‌دانند طلاق عوارض دارد و به ویژه دختران در این واقعه به شدت آسیب می‌بینند از این رو شایسته است تلاش شود تا از گسستگی خانواده جلوگیری شود. به همین دلیل است که دولت نیز دست بکار شده و آستین بالا زده تا به زوج‌های جوان یاد بدهد چطور با یکدیگر مدارا کنند. از جمله استانداری تهران اعلام کرده طرحی را در حال تهیه دارد که در صورت تصویب نهایی آموزش زوج‌ها و حتی پدر و مادر زوج‌ها قبل از طلاق اجرایی می‌شود.

به گفته آذر نظری مشاور امور بانوان استاندار تهران، بخش نخست طرح رحمت در 6 ماهه نخست سال جاری به پایان رسیده است و در آن 17 هزار خانواده در 16 جلسه 90 دقیقه ای آموزش همسرداری، تربیت فرزند، مدیریت بحران، خانه داری، فرهنگ عفاف و حجاب و... را آموخته‌اند. تاریخچه اجرای این طرح به سال 84 بازمی گردد که با ابلاغ مرکز امور زنان ریاست جمهوری به زودی فاز دوم طرح در سال 91 آغاز می‌شود. مدیرکل امور بانوان استانداری تهران در مورد آخرین وضعیت طرح «مطلع مهر» می‌گوید: طرح «مطلع مهر» در بهمن و اسفندماه سال گذشته به صورت پایلوت در هشت استان کشور که دارای بیشترین آمار طلاق بودند اجرا شد و قرار شد در سال 91 با تخصیص اعتبار کافی در سطح ملی اجرایی شود. این طرح شامل یک دوره 32 ساعته آموزشی در خصوص مباحث پزشکی، احکام و روان شناسی است تا خروجی آن کاهش طلاق را در پی داشته باشد.

شعار می‌دهیم آگاهانه، پایدار و بهنگام ازدواج کنید

در موضوع ازدواج نیز، بازار شعار از همه جا داغ‌تر است. وزارت ورزش و جوانان شعار هفته و روز ملی ازدواج را انتخاب و منتشر کرده است. ازدواج آگاهانه، آسان، پایدار و بهنگام به عنوان شعار روز ملی ازدواج از سوی وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده است. محمد باقر پیشنمازی معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در حاشیه همایش سراسری مراکز مشاوره در این باره گفته: وزارت جوانان برای روز ملی ازدواج که 26 مهر ماه است جلسات مختلفی را تشکیل داده و قرار است همایش ملی هفته ازدواج در مصلی تهران برگزار شود. هر چند این مقام مسئول نگفته چند جلسه برای انتخاب این شعار تشکیل شده، ولی تاکید کرده که قرار است در همایش هفته ملی ازدواج از خادمان و خیران ازدواج تجلیل شود. همچنین قرار است اقدام‌های تحقیقاتی و تالیفاتی شیوه های تسهیل و حمایت از ازدواج در این هفته در قالب نمایشگاهی در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.به گفته‌ی پیشنمازی فیلم‌ها، نماهنگ‌ها، مجموعه خدمات خیران و اقدام‌های پژوهشی مراکز مشاوره نیز در این نمایشگاه عرضه می‌شود.با این شگردها و ترفندها می‌توان انتظار داشت اندکی از رونق بازار داغ طلاق‌های عاطفی و ثبتی کاسته شود. ازدواج سنت حسنه نبوی است که متاسفانه دراین سال‌ها گذشته با بحران‌های متعددی
روبه رو شده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.