×

خرمشاهی ماده واحده‌ای برای اسیدپاشی در لایحه قانون مجازات لحاظ شود

خرمشاهی ماده واحده‌ای برای اسیدپاشی در لایحه قانون مجازات لحاظ شود

خرمشاهی ماده واحده‌ای برای اسیدپاشی در لایحه قانون مجازات لحاظ شود

خرمشاهی-ماده-واحده‌ای-برای-اسیدپاشی-در-لایحه-قانون-مجازات-لحاظ-شود وکیل 

 یک وکیل دادگستری تاکید کرد که بهتر است، ماده واحده جداگانه‌ای در لایحه جدید قانون مجازات اسلامی در ارتباط با جرم اسیدپاشی و کیفیت مجازات مجرمان آن لحاظ شود.

عبد‌الصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه اسیدپاشی یکی از فجیع‌ترین و زشت‌ترین جرایم است، گفت: متاسفانه قبح این جرم در جامعه از بین رفته و بسیار رایج شده است.

این حقوقدان تصریح کرد: در سال‌های گذشته خط قرمزی برای اسیدپاشی وجود داشت و کمتر رایج بود اما متاسفانه هم‌اکنون به یک جرم شایعی در جامعه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در قانون مجازات اسلامی ماده واحده جداگانه‌ای در ارتباط با جرم اسیدپاشی وجود ندارد، اظهار کرد: بیشتر مجازات‌هایی که برای اینگونه جرایم در نظر گرفته شده با استتناد به ماده 614 قانون مجازات اسلامی است که طبق این ماده هر کسی عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد کند که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن قسمتی از اعضای بدن طرف مقابل شود و غیره از دو تا پنج سال حبس دارد که با وجود این ماده واحده ولی باز هم می‌توان گفت که چنین مجازاتی قطعا جوابگوی جرم ارتکابی نیست.

خرمشاهی با اشاره به اینکه امکان قصاص برای مرتکبین جرم اسیدپاشی وجود ندارد، گفت: از طرفی هم شدت مجازات از افعال مجرمانه کم نمی‌کند، به عنوان مثال در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ما مجازات‌‌های اعدام داشتیم اما متاسفانه از افزایش چنین جرمی در جامعه کاسته نشده است.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه قانونگذار مجازات‌های تتمیمی و تکمیلی را هم برای جرایم در نظر گرفته است، خاطر نشان کرد: این مجازات‌ها به این دلیل است که مجرم تا حدودی درک کند که عمل ارتکابی‌اش به چه میزان وحشیانه و زشت بوده است و دیگر آن جرم را انجام ندهد. در واقع باید خط بازدارنده‌ای برای افرادی که مستعد ارتکاب اینگونه جرایم هستند وجود داشته باشد.

این حقوقدان با بیان این که ‌از لحاظ جامعه‌شناسی، روان‌شناسی باید جرم خاص اسیدپاشی را بررسی کنیم، گفت: می‌توانیم از طریق ‌آموزش افراد، اطلاع همگانی از طریق رسانه‌ها مسیر ارتکاب اینگونه جرایم را کمرنگ کنیم چرا که بسیاری از این جرایم ناشی از جهل است.

وی با اشاره به اینکه برای جرم اسیدپاشی نمی‌توانیم مجازات اعدام را در نظر بگیریم، گفت: چرا که شدت مجازات شاید در مقطع زمانی کوتاهی جوابگو باشد اما نهایتا چاره کار نیست و باید مجازات‌های بینابینی برای این‌گونه جرایم در نظر بگیریم.

خرمشاهی با طرح این سوال که باید بررسی کنیم که دولت چه اقداماتی را می تواند برای جلوگیری از این جرایم ‌انجام دهد و چه مسائلی باید اندیشیده شود تا از بروز این جرایم در جامعه جلوگیری به عمل ‌آید؟ گفت: اگر این موضوعات را بررسی کنیم حداقل این نوع جرایم چنین رشد فزاینده‌ای را نخواهد داشت.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه در زمینه جرم اسیدپاشی ما قصور کرده‌ایم، اظهارکرد: باید مردم را از عواقب این جرم آگاه کنیم و آموزش‌های لازم را به آنها بدهیم و در نهایت کارهای فرهنگی و اجتماعی را انجام دهیم.

این حقوقدان در پایان با اشاره به اینکه جرم اسیدپاشی با سایر جرایم متفاوت است، ادامه داد: این جرم آثار و تبعات و عواقبش با جرایم دیگر متفاوت است لذا لازم است که یک عنوان یا ماده واحده جداگانه‌‌ای را برای اینگونه جرایم در نظر بگیریم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.