×

طرح مجازات اسیدپاشی در مجلس تهیه می شود

طرح مجازات اسیدپاشی در مجلس تهیه می شود

طرح مجازات اسیدپاشی در مجلس تهیه می شود

طرح-مجازات-اسیدپاشی-در-مجلس-تهیه-می-شود وکیل 

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اصلاح قانون مجازات اسلامی اشاره‌ای به مجازات مجرمین اسیدپاشی نشده است، اظهار کرد: این موضوع را به عنوان یک طرح در مجلس مطرح می‌کنم.

الله‌یار ملک شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص مجازات اسیدپاشی، با توجه به اینکه مجازات مشخصی در قانون مجازات اسلامی برای آن در نظر گرفته نشده است، گفت: درباره مجازات اسیدپاشی فقط عناوین کلی وجود دارد که یکی از آنها عنوان تهدیدات است، هر اقدامی که از آن تهدید استنباط شود شامل هر نوع اسلحه، اسید یا لفظی خاص مجازات خود را دارد.

وی ادامه داد: اسید موجب جراحت می‌شود، همانند جراحتی که چاقو یا شلیک گلوله ایجاد می‌کند حال باید پرسید که جراحت اسیدپاشی گسترده‌تر و ماندگارتر است یا غیر آن؟

نماینده مردم کوهدشت در مجلس با بیان اینکه مجازات‌هایی که برای اسیدپاشی منظور می‌شوند همانند جرم‌های دیگر دیه و عرش است، اظهار کرد: اگر شخصی اسید را وسیله ارعاب قرارداده و موجب شود افراد در جامعه از اقدامی سوء علیه خود بترسند، می‌تواند عنوان محاربه داشته باشد که مجازات آن نیز مشخص است.

ملک‌شاهی در ادامه گفت: موضوع اینکه اگر فردی اقدام به اسیدپاشی کند علاوه بر مجازات‌های عمومی همچون دیه و مجازات تهدید، باید مجازات مستقلی نیز داشته باشد، بحثی است که می‌تواند جایگاهی در قانون مجازات اسلامی پیدا کند.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی با اشاره به تصویب لایحه مجازات اسلامی در این کمیسیون در مجلس هشتم، تصریح کرد: لایحه مجازات اسلامی پس از تصویب به شورای نگهبان فرستاده شد و در آنجا نیز به تایید رسید که برای ابلاغ به دولت ارسال شد اما پس از ابلاغ به دولت شورای نگهبان متوجه ایراداتی شد که 51 ایراد شرعی این قانون را برای بررسی و اصلاح به کمیسیون ارسال کرده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون حقوقی بررسی‌های خود را درخصوص اصلاح 51 مورد ایراد وارده از شورای نگهبان آغاز کرده است، اظهار داشت: در ایرادات به این قانون اشاره مستقیمی به اسیدپاشی نشده است.

ملکشاهی گفت: با توجه به طرح این مبحث می‌توان بررسی این موضوع را در دستور کمیسیون قرار داد که اگر نیاز به قانونگذاری در این خصوص احساس شد، آن را با کمک سایر نمایندگان به عنوان یک طرح مطرح کرده و آن را تبدیل به قانون کنیم چراکه تا به حال بحثی در این رابطه مطرح نشده است.

نماینده مردم کوهدشت در پایان به افزایش مجازات مجرمین اسیدپاشی تاکید کرد و گفت: منعی برای قصاص در اسیدپاشی وجود ندارد و حکم اولیه قصاص است اما گاهی امکان قصاص وجود ندارد که این بعد موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.