×

یک کارشناس حقوقی مجازات‌ حبس در جرایم اسیدپاشی تشدید شود

یک کارشناس حقوقی مجازات‌ حبس در جرایم اسیدپاشی تشدید شود

یک کارشناس حقوقی مجازات‌ حبس در جرایم اسیدپاشی تشدید شود

یک-کارشناس-حقوقی-مجازات‌-حبس-در-جرایم-اسیدپاشی-تشدید-شود

یک وکیل دادگستری تاکید کرد که بهتر است یک قانون مشخص و یا ماده مشخصی را در قانون مجازات اسلامی برای جرم اسیدپاشی در نظر بگیریم. او هم‌چنین افزایش مجازات جبس در جرایم مربوط به اسیدپاشی را خواستار شد.

احمد بشیری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه جرم اسیدپاشی یک عمل است اما نتایج آن متفاوت و دارای درجات مختلفی است، اظهارکرد: اگر مجازات اعدام را برای چنین جرمی در نظر بگیریم یعنی اینکه هر کس که اقدام به این عمل مجرمانه کرد محکوم به اعدام شود، در صورتی که طبق قانونگذاری جرایم ارتکابی، ما نمی‌توانیم به طور مطلق یک قانونی را برای یک عمل در نظر بگیریم بدون اینکه تبعات آن عمل مدنظرمان باشد.

این حقوقدان با بیان اینکه بهتر است میزان حبس را در این نوع جرایم بالاتر ببریم، گفت: مجازات دو تا پنج سال برای چنین جرایمی بسیار اندک است و بهتر است که مجازات‌های حبس را در مورد جرایم اسیدپاشی تشدید کنیم.

وی با بیان اینکه باید قانون مشخصی را برای جرم اسیدپاشی در نظر بگیریم، اظهار کرد:‌ باید به طور اختصاصی یک قانون مشخصی برای مجازات جرم اسیدپاشی لحاظ شود و در آن قانون پیش‌بینی‌های لازم را برای این جرم در نظر بگیرند.

بشیری با اشاره به اینکه در قانون مجازات اسلامی هم بهتر است یک ماده‌ای را به صورت جداگانه برای جرم اسیدپاشی در نظر بگیریم، ادامه داد: در واقع جرم اسیدپاشی نباید همراه با جرایم دیگر و هم ردیف با جرایمی مانند ضرب و جرح در قانون مجازات اسلامی آورده شود. بهتر است که یک ماده قانونی مشخص برای مجازات اسیدپاشی در قانون مجازات اسلامی در نظر بگیریم.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه بنده با مجازات قصاص برای جرایمی مانند اسیدپاشی مخالف هستم، تصریح کرد: مجازات قصاص راهکار مناسبی نیست چرا که با قصاص به جای اینکه یک جراحتی را از اجتماع برطرف کنیم، جراحت دیگری را به اجتماع اضافه می‌کنیم.

این حقوقدان در پایان با بیان اینکه آنچه که لازم است در جامعه مدنظر قرار دهیم ارتقای سطح فرهنگی مردم است، اظهار کرد: در واقع ما باید به مردم آموزش‌های لازم را مبنی بر اینکه به دنبال این نوع جرایم نروند، بدهیم. همچنین در رسانه‌های جمعی از جمله صداوسیما، مطبوعات و غیره باید اطلاع‌رسانی لازم را در زمینه این گونه جرایم انجام دهیم چرا که در بسیاری از موارد مرتکبین جرم اسیدپاشی از عواقب جرم ارتکابی خود بی‌اطلاع هستند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.