×

بررسی مباحث فقهی و حقوقی قرارداد استفاده از رحم جایگزین

بررسی مباحث فقهی و حقوقی قرارداد استفاده از رحم جایگزین

بررسی مباحث فقهی و حقوقی قرارداد استفاده از رحم جایگزین

بررسی-مباحث-فقهی-و-حقوقی-قرارداد-استفاده-از-رحم-جایگزین وکیل 

یک استاد دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده کتاب های حوزه حقوق از بررسی تطبیقی، فقهی و حقوقی قرارداد استفاده از رحم جایگزین در کتابی با همین عنوان خبر داد.

محمد روشن، عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدبهشتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ در این باره اظهار داشت: اکنون با پیشرفت تکنولوژی برای درمان ناباروری، راهکارهایی پیش‌بینی شده که از آن جمله تشکیل جنین و سپس انتقال آن به رحمی است که مستعد نگاهداری آن است.

وی افزود: با توجه به دیدگاه‌های گوناگونی که در ادیان مختلف از جمله اسلام وجود دارد، باید دریافت آیا چنین روشی برای درمان ناباروری در اسلام جایز است یا خیر و اگر چنین درمانی جایز است، آیا طرفین می‌توانند طی قراردادی متعهد شوند که یک فرد، جنینی را در رحم خودش پرورش دهد و دیگری در مقابل این اقدام صاحب رحم، ملزم به انجام تعهد یا تعهداتی شود.

«روشن» به ماده 10 قانون مدنی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به این ماده، این روش درمانی با منع قانونی مواجه نیست و با استفتایی که از برخی مراجع دینی اخذ شده، خلاف شرع نیز شناخته نشده است.

وی ادامه داد: این اثر تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد که آیا عمل بارداری برای دیگری جایز است و در صورتی که اشخاص خواهان استفاده از شیوه جانشینی در بارداری باشند، چه نوع قراردادی برای این موضوع مناسب است. این کتاب همچنین مشخص می‌کند که طفل متولد از رحم جایگزین در حالت جانشینی در بارداری متعلق به کیست، به این معنا که اگر کسی دچار سقط جنین شد، آن فرزند متعلق به چه فردی بوده است و این که آیا حکم قرابت رضاعی را می‌توان به باروری جانشینی جریان داد و زن صاحب رحم را در حکم مادر رضاعی دانست؟
نویسنده کتاب «بررسی فقهی و حقوقی اعسار، افلاس و ورشکستگی» به موضوع مهم دیگری که این اثر به آن پاسخ می‌گوید، اشاره کرد و گفت: مسأله مهم دیگر، حکم وضعی انتقال جنین با نطفه اجنبی و به تعبیر روشن‌تر وضعیت نسبی طفلی است که از این طریق به دنیا می‌‌آید. آیا طفل به صاحب تخمک و اسپرم ملحق می‌شود یا به زن و شوهری که خواهان طفل‌اند، در حالی که جنین از نطفه آنان متکون نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی این اثر را نخستین کتاب در زمینه مسایل مربوط به رحم جایگزین برشمرد و گفت: این کتاب که از 186 منبع فارسی و عربی و دوازده منبع لاتین بهره برده، در 312 صفحه سامان یافته است.

«روشن» در پایان توضیحاتی درباره قوانین مربوط به استفاده از رحم جایگزین ارایه کرد و گفت: این قانون برای نخستین بار در انگلستان به تصویب رسید، اما کامل‌ترین قانون در این زمینه متعلق به فرانسه است. مبحث رحم جایگزین از قرن هجدهم به این طرف در انگلیس مطرح شد و در ایران نیز از سال 1380 کلینیک‌هایی که نخستین‌شان در یزد بود، اقدام به درمان با چنین روشی کردند و اکنون زوج‌هایی از این طریق صاحب فرزند شده‌اند.

کتاب «بررسی تطبیقی، فقهی و حقوقی قرارداد استفاده از رحم جایگزین» به قلم محمد روشن و عاصف حمداللهی، این هفته با بهای 55000 ریال از سوی انتشارات مجد در بازار نشر توزیع خواهد شد.

خبرگزاری کتاب ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.