×

مصاحبه اختصاصی رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان با وبسایت کنگره ملی وکلا

مصاحبه اختصاصی رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان با وبسایت کنگره ملی وکلا

سید مصطفی انوری زاده به پرسش هایی پیرامون دومین اجلاس کنگره ملی وکلا پاسخ گفت

مصاحبه-اختصاصی-رئیس-کانون-وکلای-دادگستری-اصفهان-با-وبسایت-کنگره-ملی-وکلا

 

مصاحبه اختصاصی وبسایت کنگره ملی وکلا با ریاست کانون وکلای دادگستری اصفهان
دومین اجلاس کنگره ملی وکلا طی روزهای آتی در اصفهان  برگزار خواهد گردید ، به همین مناسبت ، سید مصطفی انوری زاده ، رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان ، دعوت وبسایت کنگره ملی وکلا را جهت انجام مصاحبه اختصاصی پذیرفت و به پرسش های مطروحه پاسخ گفت.
1- جناب انوری زاده ضمن عرض درود و ادب و سپاس بابت مجالی که در اختیار ما قراردادید در ابتدا تاریخچه و سابقه تشکیل کنگره ملی وکلا را بیان فرمائید .
   درود بر شما ، در سال 1389 و به دنبال طرح مباحث مربوط به حرفه وکالت و وکیل دادگستری، در بین وکلا  و بطور کلی جامعه حقوقی کشور، کانون وکلای دادگستری اصفهان در یک ابتکار بدیع و نو طرح تشکیل و تأسیس برپایی کنگره ای تحت عنوان کنگره ملی وکلا را مطرح و در 15 اردیبهشت سال 90 اولین اجلاس آن را در محل هتل عباسی اصفهان برگزار کرد.
در این اجلاس که با حضور اساتید تراز اول حقوق ایران که غالباً نیز در کسوت وکالت هستند و همچنین بسیاری از وکلای دادگستری که از نقاط مختلف کشور دعوت شده بودند اولین موضوع و دستور کار به بحث و بررسی مسائل و مشکلات حرفه وکالت از منظرهای مختلف اختصاص یافت و در نهایت، نقطه نظرات و دیدگاههای متعددی به صورت سخنرانی و یا ازطریق ارائه مقاله بیان گردید که تعدادی از این مقالات در شماره 63 ماهنامه مدرسه حقوق -مجله کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان- به صورت ویژه نامه کنگره منتشر شد، چاپ گردیده است.
2- ضرورت تشکیل کنگره ملی وکلا و کارکرد آن در جامعه وکالت چیست ؟
حرفه وکالت چه قبل و چه د رحال حاضر با چالش های فروانی روبرو بوده و هست بنابراین برپایی این کنگره به عنوان یک کار فرهنگی- صنفی و حرفه ای و در جهت آسیب شناسی حرفه وکالت و ایجاد فرهنگ وکالت در جامعه و شناساندن نقش و جایگاه حقیقی وکیل در محاکم قضایی و در بین مردم و همچنین نحوه ارتباط و تعامل با قوه قضاییه و مقننه و غیره و در نهایت اعتلای حرفه وکالت می تواند در رفع و حل این چالش ها موثر واقع شود و این ضرورت تشکیل کنگره ملی وکلا است که نتیجتاً موجب خواهد شد:
اولاً: وکلا نسبت به حرفه وکالت و مسائل و مشکلات آن و راه حل های صحیح و اصولی و قانونی برای برطرف ساختن آنها- آشنایی بیشتری پیدا کنند.
ثانیاً : سطح شناخت جامعه نسبت به حرفه وکالت و نقش وکیل دادگستری در حفظ و دفاع از حقوق افراد در محاکم قضایی ارتقاء یافته وتبیین شود.
ثانیا‍ً: اهمیت و ضرورت حضور وکیل دادگستری در دادرسی عادلانه و منصفانه در محاکم قضایی بیشتر شناخته شود.
3- تحادیه کانونهای وکلای داگستری ایران و سایر کانونها چه نسبتی با کنگره ملی وکلا دارند و چه نقشی در برگزاری آن داشته و خواهد داشت و نقش کانون وکلای اصفهان در این بین چه بوده وچه خواهد بود ؟
اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری همان طوری که از نام آن پیدا است و در اساسنامه آن هم آمده است.
اولاً: اعضای آن کانون های وکلای دادگستری هستند.
ثانیاً : هدف و وظیفه اش من حیث المجموع ایجاد هماهنگی و رویه واحد در اداره امور کانون ها در چارچوب قوانین و مقررات مربوط  و اساسنامه خواهد بود.
اما کنگره ملی وکلا با هدف تعمیق و گسترش فرهنگ وکالت در جامعه و شناساندن نقش و جایگاه وکیل دادگستری وحرفه وکالت در نظام قضایی و اجتماعی کشور و آسیب شناسی حرفه وکالت و دست یابی به راه کارهای اجرایی برای نیل به این اهداف است و اعضای این کنگره هم می توانند تمامی وکلا دادگستری ایران باشند و مهم این که مخاطبین کنگره هم تمامی افراد جامعه ، مسؤولین و قوای سه گانه قضاییه، مقننه و مجریه و غیره باشند.
نقش کانون وکلای دادگستری اصفهان  این است که کانون وکلای دادگستری اصفهان مبتکر و مبدع و برگزار کننده چنین کار اساسی و پایه ای عظیم گرچه که پیشینیان این حرفه از بدو تشکیل نهاد وکالت در حدود 100 سال پیش و 60 سالی که از استقلال آن می گذرد به رغم زحمات و تلاش های فراوانی که در زمینه های مختلف در رابطه با حرفه وکالت انجام داده و متحمل شده اند و به نوبه خود قابل ستایش و ارج گذاری است .لیکن مع الاسف هیچگاه به تشکیل کنگره ای  با این اهدافی که بر شمردیم توجه نشده است. البته هم اتحادیه سراسری کانون های وکلا و هم خود کانون های وکلا بطور مستقل با اعتقاد به این تفکر و اندیشه هر کدام به نوبه خود همکاری و همیار ی و همراهی بسیار خوبی با کانون وکلای دادگستری اصفهان و  کنگره داشته و دارند که در همین جا از تمامی آنها و عزیزان دست اندرکاران و متولیان این نهاد کمال تشکر و سپاسگذاری را داریم.
 

 

4- کنگره ملی وکلاچه نسبتی با عموم وکلا و جامعه وکالت داشته یاخواهد داشت ؟
همانطوری که از اسم کنگره ملی وکلا هم پیدا است این کنگره مربوط به حرفه وکالت و وکیل دادگستری بطور اعم و در سطح کشور و شامل تمامی وکلای دادگستری ایران و در مجموع جامعه حقوقی کشور است .
5-ماحصل برگزاری اولین اجلاس کنگره ملی وکلا چه بوده است ؟اساساً آیا میتوان از چنین اجلاس هایی انتظار نتایج ملموس،  عینی و سریع داشت ؟
هر چند کار کنگره و هدف آن انجام یک کار فرهنگی است که در چارچوب مسائل صنفی و حرفه ای به صورت غیر سیاسی صورت می پذیرد و آثار و نتایج چنین کاری در دراز مدت مشخص می شود و بدان صورت و به آن معنی نتیجه عینی و ملموسی  و فوری برای آن نمی توان متصور بود لیکن علیرغم مدت زمان کوتاهی که از برپایی اجلاس اول کنگره می گذرد با توجه به عملکرد وکلا و برخوردهای جدیدی که جامعه با وکیل دادگستری و حرفه وکالت داشته و ارتباط و تعاملی که با دستگاه قضایی و اداری ایجاد شده این نوید را می توان داد که اثر این کار فرهنگی زودتر از آن که تصور می رفت، نمود پیدا کرده و پدیدار شده است.

6- « استقلال وکیل » و « استقلال کانون وکلا » به عنوان محور و موضوع دومین اجلاس کنگره ملی وکلا تعیین شده است ،ضرورت پرداختن به دو موضوع مذکور چیست ؟ به تعبیر روشنتر آیا اتفاق خاصی تمرکز بر موضوع استقلال را لازم کرده است ؟
در ابتدای سخن به این موضوع اشاره شد که یکی از اهداف تشکیل کنگره بررسی مسائل مربوط به حرفه وکالت است. استقلال وکیل و استقلال کانون های وکلا از اساسی ترین و مهم ترین و حیاتی ترین امور مربوط به این حرفه است مسئله استقلال جوهره و ذات حرفه وکالت است- هویت حرفه وکالت دادگستری با استقلال وکیل و استقلال کانون های وکلا شناخته می شود کانون های وکلا و وکیل دادگستری بدون استقلال معنی و مفهومی نخواهد داشت بنابراین وظیفه حفظ و دفاع از استقلال کانون های وکلا و استقلال وکیل که خود ناشی از استقلال کانون هاست برای همیشه و در همه جا بر عهده تک تک افراد جامعه بالاخص وکلای دادگستری است.
نگاه به استقلال کانون های وکلا و استقلال وکیل دادگستری چند وجهی است. استقلال وکیل دادگستری که نشأت گرفته از استقلال کانون های وکلا است را باید به مثابه حق اساسی و مسلم تک تک افراد جامعه دانست. به واسطه استقلال است که حقوق دفاعی افراد در محاکم و در دادرسی تضمین می شود. به عبارتی حضور وکیل مستقل در دادرسی ضمانتی است بر حفظ حقوق آنها وجه دیگر استقلال کانون ها و استقلال وکیل دادگستری در ارتباط با دستگاه قضایی است حضور وکیل مستقل در دادرسی فی الواقع  عملکرد  محاکم را رصد کرده و از قانون و اجرای آن در محاکم صیانت می نماید با حضور وکیل مستقل است که دادرسی منصفانه معنی و مفهوم پیدا می کند.. بنابراین باید گفت این مردم و دستگاه قضایی است که می بایست مدافع استقلال وکیل و کانون وکلای دادگستری باشند.و خلاصه اینکه استقلال که از آن صحبت می کنیم استقلال حرفه ای است و به نفع همه مردم است .
اما متاسفانه اخیراً لایحه تحت عنوان لایحه جامع وکالت رسمی از سوی قوه قضاییه تقدیم دولت شده تا از آن طریق به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب فرستاده شود. در این لایحه بطور کلی و اساساً استقلال کانون های وکلای دادگستری و به تبع آن استقلال وکیل دادگستری نفی شده و حقیقتاً کانون های وکلای دادگستری در حکم یک سازمان و در زیر مجموعه دستگاه قضایی قرار می گیرند.
مغایرت این لایحه چه به نحو شکلی و چه ماهیتی با قوانین داخلی و بین المللی از سوی صاحب نظران و اساتید از منظرهای مختلف مورد بررسی و نقد قرار گرفته است که بخشی از آن در مجله مدرسه حقوق کانون وکلای دادگستری اصفهان شماره 72 بصورت مجموعه به چاپ رسیده است و به دنبال آن و نظر به اهمیت استقلال در  موضوع حرفه وکالت پس از بحث و تبادل نظر تصمیم گرفته شد تا موضوع و محور اجلاس دوم کنگره به بحث و بررسی همین امر اختصاص یابد.
7-مخاطبین دومین اجلاس کنگره ملی وکلا چه کسانی هستند ؟اصولاً برگزار کنندگان این اجلاس در صدد انتقال چه مفاهیمی و به کدامیک از بخشهای جامعه یا نهادهای کشوری هستند ؟ بر این مبنا مدعوین و حضار در این اجلاس دوم کنگره چه کسانی هستند ؟
قبلاً هم اشاره شد که بطور کلی مخاطبین کنگره تمامی افراد جامعه اعم از وکیل دادگستری و غیر وکیل و همچنین مسئولین در قوه قضاییه و مقننه هستند.
به عبارتی مخاطبین کنگره در کل خصوصاً در  اجلاس تمامی کسانی هستند که استقلال کانون های وکلا و استقلال وکیل دادگستری حق مسلم و اساسی آنهاست و یا به هر نحوی مستقیم و غیر مستقیم از آن بهره مند می شوند و پیامدهای این استقلال را به نفع خود و جامعه و کشور می دانند. دراین اجلاس در صدد انتقال مفهوم استقلال، ضرورت و پیامدهای وجود آن و بطور کلی مسایل مربوط به این موضوع  به تمامی افراد جامعه بالاخص کسانی که هنوز بدرستی شناختی از این موضوع ندارند هستیم که برا ی نیل به این هدف ضمن دعوت از هیأت مدیره کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور به عنوان متولیان امر وکالت، از اساتید برجسته حقوق و پیشکسوتان وکالت و صاحبنظران و صاحب منصبان قضایی و اداری دادگستری هم چنین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها دعوت کرده ایم که یقیناً با حضورشان ما را مفتخر و موجب غنای اجلاس خواهند شد.
اجلاس در روز پنجشنبه 27/07/91 واز ساعت 8:30 صبح در محل هتل عباسی اصفهان برگزار می شود.
مجدداً از جنابعالی بخاطر فرصتی که در اختیار ما قراردادید سپاسگزاریم .

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.