×

کنگره ملی وکلا دومین اجلاس

کنگره ملی وکلا دومین اجلاس

شاید قید دومین در بادی امر این مهم را به ذهن متبادر سازد که کاستی های نخستین اجلاس می بایست رفع گردیده و نوآوری های بسیاری نیز علی القاعده در آن مطرح شده باشد و حال آنکه

کنگره-ملی-وکلا-دومین-اجلاس وکیل 

احسان زررخ

شاید قید دومین در بادی امر این مهم را به ذهن متبادر سازد که کاستی های نخستین اجلاس می بایست رفع گردیده و نوآوری های بسیاری نیز علی القاعده در آن مطرح شده باشد و حال آنکه...

کنگره ملی وکلا که در واقع نسخه محدود اندیشه ای است که اینجانب و دوست گرانقدرم آقای امیرحسین جلالی فراهانی در سال 89 آن را تحت عنوان وکالت در هزاره سوم و با ابعاد بین المللی مطرح نمودیم و برای آن جنبه های فراملی در ذهن می پروراندیم از آرمان شهر ما فاصله گرفت و با مخالفت های بسیار در باب چگونگی، ابعاد و هزینه های آن در اتحادیه، مختومه شد. در این میان استاد گرانقدر جناب آقای دکتر تقی خانی به عنوان تنها کسی که در خارج از کانون کرمانشاه از ایده ما حمایت نمودند با اندیشه های خویش طرح ما را با شرایط موجود تعدیل نموده آن را به عنوان کنگره ملی وکلا مطرح نمودند که با حمایت کانون اصفهان و البته مخالفت های جسته و گریخته برخی اعضای اتحادیه بالاخره به ثمر نشست و افسوس آنکه نیمی از این حمایت از سوی کانون کرمانشاه در اجرای ایده ما معمول نگردید!

حال در دومین اجلاس که توفیق حضور در آن برای اینجانب فراهم گردید با مواردی روبرو شدم که به نظر کنگره را از هدف غایی و اصلی آن منحرف نموده است. برخلاف اجلاس نخست در دومین اجلاس هیچیک از وکلای جوان مجال ابراز عقیده نیافتند و صرفاً برخی از بزرگان (اعم از علمی و سنی) که غالب آنها بر روی کاغذ وکیل هستند تا در عمل به ایراد سخن پرداختند و به اظهار برخی دوستان غالب سخنرانان اجلاس دوم وکلای حرفه ای نبودند.

محورهای اصلی اجلاس "استقلال وکیل دادگستری استقلال کانون های وکلا" بود که این مورد نیز به صراحت مصداق نقصانی است که در مقاله ارائه شده خویش با نام "حلقه مفقوده" بدان پرداخته ام و آن عدم پرداختن به استقلال وکالت به عنوان مرجع و مأمن استقلال وکیل و کانون های وکلاست.

سخنرانی ها مجموعاً تکراری بودند و مطالب به طوری مبنایی تکرار مکررات بود و حتی در برخی موارد بی ارتباط با بحث اصلی به طوری که می توان چنین برداشت نمود که صرفاً قصد متصدیان امر بهره بردن از نام های بزرگان و اعطای اعتبار به کنگره و تقویت جایگاه آن بود تا پرداختن به موضوع اصلی همایش که با اغماض می توان آن را استقلال وکلا و کانون ها دانست. جالب تر آنکه غالب سخنرانان با وصف اینکه از اساتید به نام علم حقوق هستند مطالب و حتی شیوه ایراد سخنرانی بسیار پیش پا افتاده ای داشتند به گونه ای که در برخی موارد با نام ایشان هیچ گونه سنخیتی نداشت! و اگر از شیوه سخنرانی و فن خطابه برخی سخنرانان چون سرکار خانم لیلا رئیسی و آقای افضلی فرد بگذریم از سایر بزرگان چیز خاصی مشاهده نشد و البته بنده در میان اجلاس و پس از صرف ناهار این مورد را خدمت جناب دکتر تقی خانی بیان نمودم.

جالب آنکه صرفاً کلی گویی در باب استقلال و لزوم اینکه وکیل می بایست مستقل باشد و ذکر این مورد که وکیل در فرانسه چنین است و چنان است نقل مطالب دوستان بود و حال آنکه کسی بدین مطالب نپرداخت که استقلال در حرفه وکالت به چه معناست و اینکه اصولاً چرا امروز این بی ثباتی گریبانگیر ما شده است و نیز ما در گذشته چه کرده ایم که اکنون درگیر این وضعیت شده ایم و نیز حال که گرفتار آمده ایم چه باید کنیم تا خلاصی حاصل نماییم؟ و این سوالات در کنار بسیاری پرسش های دیگر مهم ترین مطالبی هستند که به سادگی در این همایش از کنار آنها گذشتند! و حال آنکه تنها حرف حساب را در راهروهای سالن همایش و از زبان دوستان عزیزم آقایان علی پناه و دکتر شهبازی نیا شنیدم که در چند جمله کوتاه به ارائه تعریف معقول از استقلال پرداختند.

البته به پاس "چو عیبش گفتی، حسنش نیز بگو" می بایست به محاسن بسیار زیاد این همایش اشاره داشته باشم. برنامه ریزی بسیار دقیق، کیفیت اجرای مراسم، حسن رفتار متصدیان، تبلیغات بسیار مناسب، پذیرایی در خور شأن، گردآوری وکلا و حقوقدانان از اقصی نقاط ایران و از همه مهم ترین دیدار رفقا و یافتن دوستان جدید که بسیار دلچسب و دلنشین بود.

با این حال به نظر می رسد که چنین اجلاس فاخری در کنار افزایش کیفیت مطالب و ارتباط آنها با نیازهای امروز جامعه وکالت و همچنین آینده نگری می تواند موفقیت بیش از پیش چنین نشست هایی را تضمین نماید، به امید فردایی بهتر.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.