×

تشکیل پلیس قضایی موجب کاهش اطاله دادرسی می شود

تشکیل پلیس قضایی موجب کاهش اطاله دادرسی می شود

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت تشکیل پلیس قضایی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و اهمیت این موضوع برای دستگاه قضا قابل درک و مهم است

تشکیل-پلیس-قضایی-موجب-کاهش-اطاله-دادرسی-می-شود

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: تشکیل پلیس قضایی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و اهمیت این موضوع برای دستگاه قضا قابل درک و مهم است.

اعلام وصول لایحه تشکیل واحد پلیس قضایی ارائه شده از سوی رئیس قوه قضاییه - گزارش پلیس قضایی باید در چارچوب موازین قضایی باشد - پلیس قضایی گامی مهم در تخصصی شدن رسیدگی به پرونده ها 

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی اظهار کرد: تشکیل پلیس قضایی یک ضرورت غیرقابل انکار و اجتناب ناپذیر برای دستگاه قضا بوده و جایی برای هیچ‌گونه شک و تردیدی وجود ندارد که باید تشکیل شود.

وی با بیان اینکه تشکیل پلیس قضایی کمک موثری به اجرای عدالت و ایجاد امنیت می‌کند، خاطرنشان کرد: تاخیر در ایجاد تشکیل پلیس قضایی در واقع یک آسیب در این حوزه بوده؛ چراکه با ایجاد چنین موردی بسیاری از مشکلات و موانع دستگاه قضا مرتفع خواهد شد.

صادقی‌نیارکی با اشاره به اینکه اجرای عدالت و امنیت نیازمند ابزار در اختیار است، افزود: در حال حاضر ضابطین قضایی و نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند، اما ابزاری که در اختیار دستگاه قضا باشد که بر آن اشرافیت وجود داشته باشد، نیست.

وی ادامه داد: ایجاد امنیت نیازمند ابزاری در اختیار دستگاه قضا است تا دستورات قضایی سریع‌تر و با فوریت و دقیق انجام شود.

نقش پلیس قضایی در اجرای عدالت و ضرورت احیای آن -  فواید احیای پلیس قضایی از نگاه یک مستشار دادگاه 

دادستان عمومی و انقلاب قزوین به دو مورد از ویژگی‌های پلیس قضایی اشاره کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های پلیس قضایی این است که این پلیس به شکل کامل در اختیار تشکیلات قضایی قرار دارد.

وی در خصوص ویژگی دیگر تشکیلات پلیس قضایی تصریح کرد: با توجه به اینکه امروز در نیروی انتظامی ضابط خاص وجود دارد و در قسمت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اما تشکیل پلیس قضایی نیازمند کار حرفه‌ای بوده و بر همین اساس باید مهارت‌های لازم در این عرصه تعلیم داده شود.

صادقی‌نیارکی تاکید کرد: انجام کارهای قضایی و تشکیل پلیس در این زمینه، نیازمند دستورات قضایی بوده و باید آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی ارائه داده شود.

وی با اشاره به اینکه تشکیل پلیس قضایی در راستای ایجاد امنیت و اجرای عدالت یک کار ضروری است، اظهار کرد: پلیس قضایی باید هرچه زود‌تر راه‌اندازی شود تا به عنوان ابزار کارآمد و متخصص در اختیار تشکلات قضایی قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با بیان اینکه تشکیل پلیس قضایی به فرایند قانون‌گذاری کمک می‌کند و قطعا مشکلات مردم را مرتفع خواهد کرد، اضافه کرد: پلیس قضایی ارائه خدمت به جامعه شهروندی را آسان و دقیق کرده و بسیاری از موانع و مشکلات را در دستگاه قضا از بین می‌برد.

ضرورت احیای پلیس قضایی 

صادقی‌نیارکی با اشاره به اینکه تشکیل پلیس قضایی برای انجام کارهای شخصی نیست، بلکه کارهای حقوقی و قضایی را دنبال می‌کند، یادآور شد: با ایجاد پلیس قضایی اطاله دادرسی به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ چرا که یکی از گلایه‌های مردم در دستگاه قضا موضوع اطاله دادرسی است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.