×

گرایش به مصرف شیشه در افراد بالای 50 سال

گرایش به مصرف شیشه در افراد بالای 50 سال

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت متأسفانه اخیراً مواردی از مصرف شیشه در افراد 50 تا 60 ساله نیز مشاهده شده که مشکلات بسیاری را برای خانواده و به ویژه همسران این افراد به وجود آورده است

گرایش-به-مصرف-شیشه-در-افراد-بالای-50-سال

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) کشور گفت: متأسفانه اخیراً مواردی از مصرف شیشه در افراد 50 تا 60 ساله نیز مشاهده شده که مشکلات بسیاری را برای خانواده و به ویژه همسران این افراد به وجود آورده است.

اظهارات تکان دهنده یک تولید کننده شیشه در تهران - قاچاقچیان شیشه هم اعدام می شوند - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد

 مهدی صابری اظهار داشت: یکی از نکات مورد توجه در افرادی که به مصرف شیشه اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) دارند آن است که رفتارها و حرکات اطرافیان برایشان معنادار می‌شود، فرد شیشه‌ای از رفتار اطرافیان برداشت‌های نادرستی دارد و هر حرکتی برای او معنادار می‌شود. او از نگاه‌ها یا گفته‌های عادی دو نفر برداشت نادرست دارد و همواره احساس می‌کند دیگران با حرف ها و یا نگاه‌هایشان او را متهم می‌کنند. بنابراین ممکن است در پی توهمات دست به جنایاتی بزند و خانواده و نزدیکان آنان اولین افراد در معرض خطر هستند.

وی ادامه داد: روان‌‌پریشان شیشه در ابتدای امر به خانواده خود بسیار بدبین می‌شوند. در مورد افراد متأهل اولین شخصی که مورد اتهام و بدبینی قرار می گیرد همسر فرد شیشه‌ای است. شایع‌ترین تصور فرد در مورد همسرش نیز افکار هذیانی خیانت است. فرد شیشه‌ای همواره تصور می‌کند شخصی در خانه آن‌ها حضور دارد و همسرش موضوعی را از او مخفی کرده است به همین دلیل مرتکب قتل یا جنایاتی می‌شود که هیچ دلیل محکمی ندارد.
رئیس بخش روان‌پزشکی استان تهران افزود: در مورد مجردها نیز پدر، مادر، خواهر و برادر اولین کسانی هستند که ممکن است تحت تأثیر تصورات موهوم فرد شیشه‌ای به قتل رسیده یا آسیب ببینند، همچنین اگر فرد شیشه‌ای در بیرون خانه دوست نزدیکی داشته باشد که ساعات طولانی با او معاشرت کند او نیز در معرض خطر است.

به گفته صابری جنایات نادر مانند مادر  یا فرزندکشی که به  طور معمول و در شرایط عادی اتفاق نمی افتد در افراد شیشه‌ای بیشتر دیده می‌شود علت وقوع این جنایات فجیع نیز آن است که روان‌پریشان شیشه دچار حس تغییر محیط می شوند و توهماتی پیدا می‌کنند که تحت تأثیر آن قادر نیستند تشخیص دهند که فرد مورد حمله فرزند یا مادرشان است.

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد

برخی مصادیق قتل توسط روان‌پریشان شیشه

رئیس بخش روان‌پزشکی استان تهران در ادامه به برخی مصادیق قتل‌های اتفاق افتاده به دست افراد شیشه‌ای اشاره کرد و گفت: در یک نمونه از معاینات روان‌پزشکی فردی شیشه‌ای به پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) ارجاع شده بود که فرزند چهار ساله‌اش را به شکل فجیعی به قتل رسانده بود. در لحظه وقوع حادثه او فرزند خود را به شکل یک عروسک می‌دیده که باید با پیچ گوشتی حرکات او را تنظیم کند. متأسفانه بر اثر ضربات وارد شده، این کودک خردسال به بدترین شکل ممکن جانش را از دست داده بود. یا در نمونه‌ای دیگر پدر شیشه‌ای کودک خود را به شکل عروسک چوبی در حال حرکتی می‌دید که از بیرون برای کنترل رفتار او در خانه‌اشان قرار داده شده است. بنابراین تصمیم می‌گیرد آن را منهدم کند و متأسفانه تحت تأثیر این تصورات فرزندش را تکه تکه می‌کند.

صابری  افزود: در نمونه ای دیگر مادری شیشه‌ای تصور می‌کرد در آینده دختری با سنگ آسیاب افراد مهمی را خواهد کشت و چون فکر آن دختر فرزند خودش است در اقدامی ناباورانه دخترش را به بدترین شکل ممکن به قتل رساند.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: این نمونه هایی از افراد معاینه شده  در بخش روان‌پزشکی قانونی است که تحت تأثیر توهمات شیشه مرتکب قتل نزدیکانشان شده‌اند. علاوه بر این، افراد زیادی نیز به این بخش ارجاع می شوند که تحت تأثیر توهمات شیشه با اطرافیان خود درگیر شده و زد و خورد داشته‌اند.

افسردگی و ناامیدی پس از ارتکاب به قتل

این متخصص روان‌پزشکی بیان کرد: روان‌پریشان شیشه معمولاً سه روز تا یک هفته پس از ارتکاب به قتل متوجه جنایت صورت گرفته می شوند و به دنبال آن به افسردگی و  نا امیدی شدید دچار خواهند شد. برخی از آنان نیز بعد از آگاهی از عملشان دست به خودکشی می‌زنند.

وی افزود: افراد تحت تأثیر مصرف شیشه دچار واقعیت گسیختگی می‌شوند و رفتارهایی خشن و بعضاً تکان دهنده از خود نشان می دهند. این ماده سه بخش از سیستم‌های شیمیایی حساس در مغز را که باید به صورت متعادل با یکدیگر عمل کنند تحت تأثیر قرار می‌دهد  و به تبع آن فرد دیگر درک درستی از محیط اطراف ندارد و بعضاً به اعمالی خشن و ناباورانه دست می‌زند.

جنایات خشن تحت تاثیر مصرف شیشه 

گرایش به مصرف شیشه در افراد بالای 50 سال

صابری با بیان اینکه مصرف شیشه بیشتر در افراد جوان دیده می‌شود، گفت: متأسفانه اخیراً مواردی از مصرف شیشه در افراد 50 تا 60 ساله نیز مشاهده شده که مشکلات بسیاری را برای خانواده و به ویژه همسران این افراد به وجود آورده است.

وی افزود: افراد ممکن است در سنین بالا برای رهایی از افسردگی و یا به دست آوردن توانایی برای انجام کارهای بدنی به مصرف شیشه روی آورند اما تبعاتی که این ماده برای آنان به دنبال خواهد داشت بسیار خطرناک و مشکل آفرین است. به نحوی که در نمونه‌ای مردی 50 و چند ساله تحت تأثیر مصرف شیشه به همسر خود بدبین شده و به دنبال آن مشکلاتی برای همسر و خانواده او ایجاد شده بود.

ترک شیشه عوارض جسمی ندارد

صابری در پایان با بیان اینکه ترک شیشه عوارض جسمی ندارد تصریح  کرد: متاسفانه استفاده از این ماده وابستگی شدیدی در فرد ایجاد می کند به نحوی که اگر تصمیم به ترک داشته باشند هر چند عوارض جسمی برای آن وجود ندارد اما حس لذت و هیجان کاذبی که به دنبال مصرف این ماده به وجود می‌آید فرد را دوباره به سمت مصرف این محرک روان می‌کشاند.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.