×

بهشت سارقان خیابانی تهران

بهشت سارقان خیابانی تهران

بهشت سارقان خیابانی تهران

بهشت-سارقان-خیابانی-تهران

 

سرقتهای خرد در محدوده خیابانهای مرکزی پایتخت به ویژه دزدی از خودروها و کیف قاپی در حالی افزایش یافته که برخی از کلانتریهای این محدوده با حداقل نیرو در صدد تامین امنیت این مناطق هستند.
 
 
به گزارش مهر، خودرو 206 خود را چند دقیقه جلو در پارک می کنی تا چیزی از داخل خانه برداری، پنج دقیقه بعد بار دیگر به خودرو خود سر می زنی که می بینی سارقان با خراب کردن سنسورها به راحتی درب خودرو را با پیچ گوشتی کج کرده و پس از خراب کردن کلاف در، تنها در چند دقیقه ضبط صوت و مدارک را به سرقت برده و متواری شده اند.اولین کاری که به ذهنت می رسد تماس با پلیس 110 است. با اولین بوق اپراتور جواب شما را می دهد و منتظر آمدن مامور پلیس می شوید. ثانیه ها به سرعت می گذرد و پس از گذشت 20 دقیقه گشت کلانتری 107 فلسطین با موتور سیکلت جلویت نمایان می شود. مامور پلیس ابتدا برگه شرح حادثه را پر می کند و با دیدن خودرو از محل می رود. تو می مانی تا روز بعد که از کلانتری نامه ای برای دریافت مدارک و خسارت بیمه بگیری. این در حالی است که نیازی به پیگیری بیشتر نیست و باید دعا کنی تا شاید ماموران، دزد وسایلت را دستگیر کنند.
 
اپیزود دوم: سرقت لپ تاپ
از انزلی به خیابان طالقانی آمده ای تا چند لپ تاپ را بخری در مغازه ات بفروشی، پس از خرید و گردش بسیار برای پیدا کردن لپ تاپ مورد نظرت، دقایقی را برای استراحت و خوردن ناهار به یک ساندویچی در اطراف خیابان طالقانی می روی و پس از نیم ساعت متوجه سرقت لپ تاپ ها می شوی. دزدان موتورسوار این بار با دیلم صندوق عقب خودرو را باز کرده و تمامی کامپیوترها را به سرقت برده اند. به کلانتری 107 فلسطین می‌رود و پس از طرح شکایت، ناامیدانه در انتظار دستگیری دزدان می ماند.
 
اپیزود سوم: سرقت دوربین مرد گردشگر
این بار هم دزدان موتور سوار صندوق خودرو مرد گردشگر را مقابل هتل پرشیا سرقت کرده و دوربین او را به همراه حافظه اش به سرقت می برند. اما این بار مرد خارجی تنها برای عکس هایی که از ایران زیبا گرفته است، نگران بود و خواستار پیدا کردم حافظه دوربین است. گویی او نیز امیدی به پیدا کردن سارقان و بازگرداندن دوربینش ندارد. مرد توریست از شکایت به کلانتری 107 فلسطین خودداری می کند اما اهالی و مسئولان هتل خواستار پیگیری موضوع هستند.
 
اپیزود چهارم: موتور سواران قمه به دست
محله ای که در مرکز تهران واقع شده است و باید امنیت آن تامین شود، جولانگاه سارقان شب رو موتور سوار است. چهار پسر جوان موتور سوار که تجاری ترین منطقه تهران را جولانگاه خود کرده اند با قمه به شهروندان حمله کرده و اقدام به سرقت گوشی تلفن همراه می کنند. یکی از طعمه های این افراد که اجازه سرقت را نداده است در این باره می گوید: در حوالی چهارراه کالج و محدوده کلانتری 107 فلسطین در حال تردد بودم که پسر نوجوانی سوار بر موتور قصد داشت گوشی تلفن همراهم را سرقت کند. وقتی مقاومت کردم و ضربه ای به موتور زدم، از پشت سر موتور سوار دیگری با قمه به طرفم آمد که من از ترس داخل مغازه ای دویدم. 
 
اینها تنها برخی از پرونده های روزهای اخیر در محدوده مرکزی پایتخت است. محله ای که به علت داشتن مراکز مهمی چون دانشگاه و مجتمع های تجاری محل تردد بسیاری از شهروندان است. محله ای که مورد توجه سارقان است و انواع جرائم در آن رخ می دهد. 
 
افزایش سرقت خرد در پایتخت
اگرچه مشکلات اقتصادی و بیکاری رابطه مستقیم و تاثیرگذاری با وقوع جرم دارد اما نمی توان تمامی علل وقوع جرم را محدود به این دو دانست. یکی از مهمترین ارکان کاهش جرم به ویژه سرقتهای خرد و زورگیری در هر جامعه ای حضور پلیس است. حضور مداوم یا کنترل مجرمان توسط پلیس می تواند افزایش امنیت و ایجاد نا امنی برای سارقان خرده پا را به دنبال داشته باشد.اگرچه به نظر می رسد پلیس به خوبی توانسته است جرایم خشن مانند قتل، تجاوز و سرقت مسلحانه را کاهش دهد اما توفیق زیادی در کاهش جرم خرد که بعضا در کاهش احساس نا امنی هم تاثیرگذار است نداشته است.
 
روند افزایش سرقتهای خیابانی و خرد در ماههای اخیر واکنش فرمانده پلیس را نیز در پی داشته است. سردار احمدی مقدم چندی قبل برخورد با سرقت های خرد را یکی از مهمترین مطالبات مردم از پلیس اعلام و در این باره گفت:مهمترین مسئله برای مردم سرقت های خرد همانند کیف قاپی ، سرقت تجهیزات داخل خودرو و خودرو است البته پلیس با اجرای طرح های ویژه ای از جمله برخورد با مالخران توانست در ماههای اخیر وقوع سرقت خودرو را کاهش دهد . این در حالی است که باز هم باید برای مقابله با سرقت های خرد تلاش کنیم. 
 
مامور کم است/ ای که دستت می رسد کاری بکن
یکی از ماموران حاضر در صحنه سرقت در حالی که سعی در آرام کردن واکنش های مردم به دلیل رسیدگی نکردن به سرقت های خرد دارد، وقتی می فهمد خبرنگار هستم می گوید: کلانتری 107 فلسطین درگذشته کلانتری ویژه بود و دهها مامور در آن فعال بودند اما از وقتی که این کلانتری به درجه الف تغییر کرد، تعداد ماموران کاهش یافت به صورتی که مناطق مرکزی تهران فقط با سه مامور موتورسوار و خودروی محدوده مرکزی تهران پوشش داده می شود. نمی توانیم سه نفری به ماموریتهای 110 رسیدگی کنیم و گشت نیز بزنیم. اگر دستت به فرمانده نیروی انتظامی بگویید که ماموران کلانتری ها کم هستند. چرا باید سربازان ساعت 2 مرخص شوند و دیگر سربازی برای گشت زنی به ویژه از ساعت 20 نباشد.
 
تنها اینجا سارق ندارد
تنها محدودی مرکزی پایتخت سارق و کیف قاپ ندارد. برخی مناطق دیگر نیز دارای سارقان بسیاری هستند که طرح های مقطعی پلیس مسکنی برای جلوگیری از فعالیت آنها است. البته نمی توان بیکاری این سارقان را نادیده گرفت. البته مناطق دیگر پایتخت دچار مشکل سرقتهای خرد هستند به صورتی که برخی شهروندان از افزایش سرقت در محلات شمال شرق تهران نگرانند.یکی از ساکنان محله استقلال در این باره می گوید: درگذشته وقوع سرقت در محله مان بسیار کم بود. اکنون هفته ای 2 خودرو حداقل سرقت می شود.
 
با این اوصاف به نظر می رسد با توجه به افزایش معتادان، وجود، کاهش سن سارقان و افزایش جرائم خشن، پلیس باید اقدامات خود را در رابطه با این گروه از مجرمان تشدید کند.
 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.