×

رجوع از هبه

رجوع از هبه

رجوع از هبه

رجوع-از-هبه

متن پرسش :

طلاهایی که سر عقد داماد و اقوام داماد به عروس میدهند آیا بعد از 5 سال زندگی و متعاقبا طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) قابل استرداد هست یا خیر..البته واقف هستم که طلاها بعد از عقد نکاح درشمول قوانین هبه ( مقالات مرتبط با هبه - سوالات مرتبط با هبه ) قرار میگیرند...اما من تا به حال به رأیی در این خصوص برنخوردم که قاضی حکم به استرداد طلاها بعد از مثلا 5 سال زندگی و 1 سال طلاق داده باشه.

نکاتی کاربردی درباره هبه ، اگر می خواهید مالتان رارایگان  به دیگری ببخشید - هبه معوض - شرایط قانونی عقد هبه - شرایط برخورداری از حق رجوع از هبه - عقد هبه چیست ؟ 

متن پاسخ :

با سلام . ماهیتا این عمل هبه بوده و مال موهوب به تملک متهب در می آید. رجوع از هبه، منوط است به بقاء عین موهوبه. «بعد از قبض نیز واهب می‌تواند با بقاء عین موهوبه از هبه رجوع نماید». (مفاد ماده 803قانون مدنی) موارد قابل رجوع نبودن هبه:

1) در صورتی‌که متهب پدر و مادر یا اولاد واهب باشد.

2) در صورتی‌که هبه ( مقالات مرتبط با هبه - سوالات مرتبط با هبه ) معوض بوده و عوض آن هم داده شده باشد.

3) در صورتی‌که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود؛ خواه قهراً، مثل این‌که متهب به واسطه فلس، محجور شود، خواه اختیاراً، مثل این‌که عین موهوبه را به رهن داده باشد.

4) در صورتی‌که در عین موهوبه تغییری حاصل شود. مثل این‌که در زمین ساختمان، ساخته شود، یا پارچه‌ای، دوخته شود. بنابراین ملاک تغییر عرفی است.

منبع : راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.