×

اثر ازدواج موقت در دوران عده

اثر ازدواج موقت در دوران عده

اثر ازدواج موقت در دوران عده

اثر-ازدواج-موقت-در-دوران-عده وکیل 

متن پرسش :

سلام با زنی که علاقه فراوانی با هم داریم و هردو مقید هستیم ازدواج موقت به تازگی نمودم و نزدیکی داشتیم. بعد از چند روز اتفاقی متوجه شدیم که این ازدواج مورد دارد و ممکن است اصلا نتوانیم دیگر با هم ادامه دهیم چون این خانم یک ماه قبل تازه طلاق خلعی انجام داده و عده ( مقالات مرتبط با عده - سوالات مرتبط با عده ) نگه نداشته است. چون با شوهرش حدود 6 ماه جدا بوده و نزدیکی نداشته است. حال که متوجه شدیم هم در عذابیم و هم نمی خواهیم همدیگر را از دست بدهیم. لطفا ما را راهنمایی کنید. می گویند بعضی از مراجع می گویند می توان با این وجود ادامه داد.

دادخواست ثبت رجوع در زمان عده - آیا می دانید عده زن چیست و انواع آن کدامند ؟ - آیا فلسفه عده وفات ، تنها بایدها و نبایدهای زنانه است - لزوم نگه داشتن عده - همه چیز درباره قوانین ازدوج موقت - ازدواج موقت در کتاب و سنت (1) - ازدواج موقت در کتاب و سنت (2) - عقد ازدواج موقت و وضعیت حقوقی آن - شرایط جدید مهریه و ازدواج موقت قانون شد 

متن پاسخ :

با سلام . دوست من به حالات چهارگانه ذیل و احکام و آثار آن توجه نمائید:

الف‌ ـ هرگاه‌ مردی‌ با علم‌ به‌ اینکه‌ زن‌ شوهر دارد و نیز علم‌ داشته‌ باشد که‌ ازدواج موقت با زن‌ شوهردار حرام‌ است‌ با او ازدواج‌ نماید، هم‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ باطل‌ است‌ و هم‌ اینکه‌ آن‌ زن‌ بر این‌ مردحرام‌ ابدی‌ است‌. یعنی‌ آنکه‌اگر ازدواج‌ قبلی‌ این‌ زن‌ از شوهرش‌ به‌ هر دلیل‌ منحل‌ گردد، این‌ دو نمی‌توانند هیچ‌ وقت‌ با یکدیگر ازدواج‌ نمایند. و با فرض‌ علم‌ داشتن‌ مرد به‌ شوهر دار بودن‌ زن‌ و حرمت‌ ازدواج‌ موقت‌، از این‌ جهت‌ دیگر فرقی‌ نمی‌کند که‌ آیا بین‌مرد و زن‌ شوهردار نزدیکی‌ واقع‌ شده‌ است‌ یا خیر; در هر صورت‌ موجب‌ حرمت‌ ابدی‌ است‌.

ازدواج موقت در قانون جدید حمایت از خانواده - تفاوت ازدواج دائم با ازدواج موقت - عقد موقت و شرط پرداختن نفقه - پیامدهای عدم ثبت ازدواج موقت 

ب‌ ـ هرگاه‌ مردی‌ با علم‌ به‌ اینکه‌ زن‌ در عده‌ طلاق‌ یا عده‌ وفات‌ است‌ یعنی‌ آن‌ که‌ از شوهر خود طلاق‌ گرفته‌ و در عده‌ طلاق‌ است‌ و یا آن‌ که‌ شوهر وی‌ فوت‌ نموده‌ و در عده‌ وفات‌ است‌ و با چنین‌ زنی‌ ازدواج‌ موقت‌ نماید اعم‌ ازاینکه‌ با وی‌ نزدیکی‌ کند یا نه‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ باطل‌ و بلااثر بوده‌ و موجب‌ حرمت‌ ابدی‌ است‌ و پس‌ از گذشت‌ عده‌ طلاق‌ یا عده‌ وفات‌، هیچ‌ وقت‌ این‌ مرد نمی‌تواند با این‌ زن‌ ازدواج‌ موقت‌ نماید.

ج‌ ـ اگر مردی‌ نمی‌داند زنی‌ شوهر دارد یا نمی‌داند زن‌ در عده‌ طلاق‌ یا در عده‌ وفات‌ است‌ و او را به‌ عقد موقت‌ خود درآورد، چنانچه‌ با وی‌ نزدیکی‌ نکرده‌ باشد، عقد ازدواج‌ موقت‌ باطل‌ و بلااثر است‌; اما به‌ لحاظ جهل‌ و عدم‌اطلاع‌ از وضعیت‌ زن‌، موجب‌ حرمت‌ ابدی‌ نمی‌شود و پس‌ از سپری‌ شدن‌ مدت‌ عده‌ ( مقالات مرتبط با عده - سوالات مرتبط با عده ) طلاق‌ یا عده‌ وفات‌، این‌ دو می‌توانند به‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ هم‌ دربیایند.

د ـ اگر مردی‌ نمی‌داند زنی‌ شوهر دارد و یا نمی‌داند زن‌ در عده‌ طلاق‌ یا عده‌ وفات‌ است‌ و یا آن‌ که‌ وضعیت‌ زن‌ را از این‌ حیث‌ می‌داند اما جهل‌ به‌ حکم‌ دارد و نمی‌داند که‌ ازدواج‌ با زن‌ شوهردار یا زن‌ در حال‌ عده‌ طلاق‌ یاوفات‌، موجب‌ حرمت‌ ابدی‌ است‌ و او را به‌ عقد و ازدواج‌ موقت‌ خود درآورد و نزدیکی‌ نماید، هم‌ عقد باطل‌ است‌ و هم‌ موجب‌ حرمت‌ ابدی‌ است‌ و مطلقا بر هم‌ حرام‌ می‌شوند.موفق باشید.

منبع : راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.