×

طرح نهایی اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌ جمهوری

طرح نهایی اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌ جمهوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، پس از جلسات متعددی که با حضور نمایندگان شورای نگهبان قانون اساسی، مسئولان وزارت کشور، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور برگزار شد، هفته گذشته، برای مطرح شدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نهایی شد

طرح-نهایی-اصلاح-موادی-از-قانون-انتخابات-ریاست‌-جمهوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، پس از جلسات متعددی که با حضور نمایندگان شورای نگهبان قانون اساسی، مسئولان وزارت کشور، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور برگزار شد، هفته گذشته، برای مطرح شدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نهایی شد.

در مقدمه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده است: قانون انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 5 تیر 64 به تصویب رسید و موادی از آن در تاریخ 17 فروردین و 28 اردیبهشت 72 اصلاح شد. حدود دو دهه در این قانون تغییری ایجاد نشده است و تحولات اجتماعی و سیاسی و تجربیات بدست آمده در خلال این سال‌های متمادی، تغییراتی چند در این قانون را مناسب و بلکه ضروری می‌داند و از طرفی با نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری، زمان استفاده از تجربیات گذشته و دستاوردهای سایر کشورها در همین ایام است و تاخیر در آن عملا چهار سال دیگر اصلاح قانون را به تاخیر می‌اندازد.

به موجب ماده یک این طرح، در ماده (19) پس از واژه «شناسنامه» واژه « و کارت ملی» اضافه گردد.

براساس ماده 2 این طرح، تبصره ذیل به عنوان تبصره (2) به ماده (33) الحاق و عنوان تبصره این ماده به تبصره (1) اصلاح می گردد. در این تبصره آمده است: هیات های اجرای و نظارت موظفند در صورت اطلاع از ارتکاب هر کدام از جرائم فوق، موضوع را جهت رسیدگی به مرجع قضائی ذیصلاح ارسال نمایند. موضوع باید بلافاصله توسط دادستان حوزه مربوطه رسیدگی شود.

طبق ماده 3 این طرح، ماده 22 به این نحوه اصلاح می‌گردد: هنگامی‌که با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می گردد وزارت کشور موظف است تمهیدات لازم جهت انتخابات شوراها تدارک نماید. ضمناً چنانچه همزمان انتخابات دیگری نیز برگزار گردد لازم است یک شعبه ثبت نام و اخذ رای با اعضای واحد و با صندوقهای مجزا هر دو انتخابات یا بیشتر در نظر گرفته شود.

ترکیب هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری

به موجب ماده 4 این طرح، ماده 31 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به این شرح است: وزارت کشور مامور اجرای انتخابات ریاست جمهوری می باشد و زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات با ترکیب اعضای ذیل اقدام می نماید:

وزیر کشور (به عنوان رئیس هیات)

دادستان کل کشور

وزیر اطلاعات

هفت نفر از شخصیت های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بعنوان معتمدین مردمی به ترتیب مقرر

در تبصره یکم این ماده تصریح دارد: وزیر کشور حداقل 4ماه قبل از زمان انتخابات سی نفر از شخصیتهای مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را با اخذ نظر موافق دادستان کل کشور به هیات مرکزی نظارت انتخابات معرفی نموده و پس از تائید هیات مرکزی نظارت حداکثر ظرف یک هفته جلسه انتخاب ا عضاء معتمدین هیات اجرایی مرکزی را تشکیل میدهد که با رای اکثریت نسبی مخفی از بین معتمدین مذکور هفت نفر عضو اصلی و چهار نفر عضو علی البدل به ترتیب آراء انتخاب می شوند.

در تبصره 2 این ماده آمده است: هیچیک از اعضاء هیات مرکزی انتخابات نباید کاندیدای ریاست جمهوری باشد.

به موجب تبصره 3 این ماده، در اولین جلسه با دعوت وزیر کشور رئیس ستاد انتخابات کشور با پیشنهاد وزیر کشور و تائیدیه هیات اجرایی مرکزی انتخاب می گردد.

براساس تبصره 4 این ماده، نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در اختیار شورای نگهبان بوده و اختیارات هیئت اجرایی مرکزی انتخابات نباید موجب تداخل نظارت بر انتخابات توسط شورای نگهبان گردد.

طبق تبصره 5 این ماده، جلسه هیئت اجرائی مرکزی انتخابات با 9 نفر رسمی بوده و با مصوبات با رای 7 نفر از اعضاء قابلیت اجراء خواهد داشت.

در تبصره 6 این ماده آمده است: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پس از تائید این هیئت بوسیله وزیر کشور اعلام گردید و صحت جریان انتخابات باید توسط شورای نگهبان تائید نهائی گردد.

به موجب تبصره 7 این ماده، هیئت اجرائی مرکزی انتخابات وظایف ستاد انتخابات کشور را در چارچوب قانون بعهد خواهد داشت.

براساس تبصره 8 این ماده، وزارت کشور میتواند با تصویب هیئت اجرائی مرکزی انتخابات مامورانی جهت بازرسی و کنترل جریان انتخابات بطور ثابت یا سیار به شهرستانها و بخشها و شعب ثبت نام و اخذ رای اعزام دارد.

طبق ماده 5 این طرح، در بند 11 ماده 33 بعد از « اخذ رای» عبارت زیر افزوده شود:

« اعم از مجریان یا ناظرین»

به موجب ماده 6 این طرح، بند 5 ماده 33 حذف و عبارت «سند یا »‌بعد از کلمه « انتخابات با» در بند 7 اضافه شود.

براساس ماده 7 این طرح، ‌ماده (34) به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده 34- قوه قضائیه موظف است یکی از شعب دادگاههای موجود در قضائی هر استان را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات و انتخابات اختصاص دهد.

تبصره 1 : به تخلفات و جرائمی که به وسیله خود نامزدها صورت گیرد، در شعبه رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی تهران، رسیدگی می گردد.

تبصره 2 : تشکیلات قضائی هر شهرستان یا بخش به منظور پیشگیری از جرم ضمن هماهنگی با ناظران شورای نگهبان و هیات های اجرائی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می دارد.

شرایط سنی و تحصیلاتی نامزدهای ریاست‌جمهوری/حداکثرسن 75 و حداقل 45 سال و داشتن مدرک کارشناسی‌ارشد

در ماده 8 این طرح آمده است: ماده 35 قانون به این نحو اصلاح می گردد:

ماده 35 - انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

- ایرانی الاصل

- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

- مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

- ملتزم به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه

- دارای حسن سابقه و امانت و تقوا

- از رجال مذهبی و سیاسی (به معنای اینکه در حوزه مذهب و سیاست اهل نظر باشد)

- مدیر و مدبر

- حداکثر سن 75 سال و حداقل 45 سال

- عدم محکومیت کیفری موثر در ماده 62 مکرر قانون مجازات اسلامی

- داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن از تحصیلات حوزوی

تبصره 1 : برای رسیدگی به صلاحیت نامزدها در احراز شرایط رجل مذهبی بودن ارائه تائید حداقل 25 نفر از اعضاء ادوار مجلس خبرگان رهبری و یا تائید شورای مدیریت حوزه علمیه کل کشور

تبصره 2 : برای شرط رجل سیاسی بودن موضوع همان بند، گواهی داشتن سمت مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی حداقل به مدت 4 سال، یا ارائه تائید حداقل یکصد نفر از نمایندگان فعلی مجلس یا کسانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سابقه نمایندگی مجلس، مقام وزارت، معاونت رئیس جمهور، معاونت وزیر، سفارت و استانداری، سابقه دبیر کلی احزاب و تشکلهای قانونی سراسری ، داشته اند، الزامی است.

تبصره 3 : برای رسیدگی به صلاحیت نامزدها در احراز مدیر و مدبر بودن موضوع بند ارائه گواهی حداقل 8 سال سابقه نمایندگی مجلس، وزارت و معاونت رئیس جمهور یا همتراز آنها از مسئولیت های اجرایی و فرماندهی نیروهای مسلح یا ترکیبی از آنها می باشد مشروط بر آنکه مدیر بودن هر کدام از آنها توسط حداقل یکصد نفر (100) از کسانیکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری را داشته باشند در غیر اینصورت مدیر و مدبر بون کاندیدا باید توسط حداقل 200 نفر از کسانیکه سابق وزارت یا معاون آنها یا استاندار و هم طراز تائید شود.

تبصره 4 : شرایط کاندیداها در این ماده می بایست توسط وزارت کشور در جریان ثبت نام احراز شود.

به موجب ماده 9 این طرح، ماده 38 به این نحو تغییر می کند: بعد از واژه ثبت احوال، عبارت «‌رئیس دادگستری» اضافه می گردد و به جای واژه « نماینده وی» بعد از کلمه دادستان » واژه «نمایندگان آنها» قرار می گیرد. در تبصره 2 بعد از کلمه «حضور» واژه « رئیس دادگستری و » اضافه می گردد.

براساس ماده 10 این طرح، ماده 39 به این نحو تغییر می کند: فرماندار پس از اخذ تاییدیه رئیس دادگستری 30 نفر از متعهدان را با تائید هیات نظارت و رقم 8 به 9 تغییر می کند.

طبق ماده 11 این طرح، ماده 40 به این نحو تغییر می کند: در تبصره 1 بعد از عبارت « ثبت احوال و یا » در سطر اول، عبارت رئیس دادگستری اضافه و به جای کلمه «نماینده وی» در سطر دوم، کلمه « نمایندگان آنها» گذاشته می شود.

به موجب ماده 12 این طرح، ماده 42 به این نحو تغییر می کند: در ابتدای سطر ششم قبل از کلمه «باقیمانده» این عبارت اضافه می شود، «با هماهنگی رئیس دادگستری و رئیس هیات نظارت»

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.