×

اعلام وصول لایحه جامع وکالت و مشاوره حقوقی

اعلام وصول لایحه جامع وکالت و مشاوره حقوقی

پس از بی خبری چندماهه ، بالاخره روز چهارشنبه 24 دی ماه 93 ،خبر اعلام وصول لایحه جامعه وکالت روی خروجی خبرگزاری های میزان و ایسنا قرار گرفت تا دیگربار قصه ی پرغصه ی مرگ و زندگی وکالت مستقل برصدر اخبار دغدغه داران این نهاد نشیند

اعلام-وصول-لایحه-جامع-وکالت-و-مشاوره-حقوقی وکیل 

پرسش ها،بایدها،بیم ها و امیدها

پس از بی خبری چندماهه ، بالاخره روز چهارشنبه 24 دی ماه 93 ،خبر اعلام وصول "لایحه جامعه وکالت" روی خروجی خبرگزاری های میزان و ایسنا قرار گرفت تا دیگربار قصه ی پرغصه ی مرگ و زندگی وکالت مستقل برصدر اخبار دغدغه داران این نهاد نشیند. 

بررسی لایحه جامع وکالت - اعلام وصول لایحه جامع وکالت و مشاوره حقوقی - لایه های نهان و آشکار لایحه جامع وکالت 

طی سالیان اخیر در چندین مقطع،موضوع تغییر بنیادین مقررات حاکم بر وکالت به نقاط حساس رسید و جامعه وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) نیز در حد بضاعت و مقدورات خویش وارد میدان شد، اما هربار به دلیلی بازی ناتمام مانده و ادامه به بعد موکول شده است.
خبر اعلام وصول لایحه جامع وکالت کوتاه است،اما پرسش های پیش رو،باید ها،بیم ها و امیدها متعدد است:

1- لایحه ارسالی دولت اعلام وصول شده است یا لایحه ارسالی قوه قضاییه؟

دولت حسن روحانی طی مهلت مقرر با اعمال تغییراتی لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد،اما قوه قضاییه اقدام دولت را خارج از مهلت و تغییرات را ناصواب دانست و جداگانه متن لایحه مورد نظر خود را به مجلس ارسال کرده است. ابهام اینجاست که منظور از لایحه اعلام وصول شده کدام متن است ؟ البته این راهم باید گفت که هر دو لایحه ، نه استقلال وکیل و کانون ها را محترم شمرده است و نه از لحاظ به روزرسانی ساختارها گامی به پیش برداشته است.

2- سرنوشت "طرح جامع وکالت" چه شد؟

در حال حاضر متنی تحت عنوان"طرح جامع وکالت" در مجلس شورای اسلامی موجود است که یکبار در مجلس هشتم و باردیگر در مجلس نهم با امضای حدود 150 نفر از نمایندگان ارائه شده است. این طرح کف اقتضائات و مطالبات استقلالی وکلا و وکانون ها را تأمین می کند لیکن نسبت آن با لایحه جامعه وکالت مبهم بوده و هست.

متن لایحه جامع وکالت و مشاوره حقوقی مصوب دولت 

3- مجلس نهم یا مجلس دهم؟

از عمر مفید مجلس نهم چیز زیادی باقی نمانده است ، سال نود و سه رو به پایان است و سال نود و چهار،سال انتخابات مجلس، طبیعتاً نمایندگان مجلس در کنار امور مهمه جاری مملکت ،برای ایجاد امکان ادامه خدمت به مردم،سرگرم کار جلب آراء ملت خواهند شد و مشخص نیست فرصت به تصویب قوانین حاکم بر وکلای دادگستری خواهد رسید یا نه؟ به تعبیر دیگر پرسش این است آیا این بار بازی به سوت پایان خواهد رسید یا باز هم ناتمام و بلاتکلیف باید به رختکن رفت؟

البته از باب انصاف ناگفته نماند، نمایندگان مجلس نهم یا حداقل نمایندگان حقوقدان این مجلس بارها پای سخن وکلای دادگستری نشسته و بر حفظ استقلال وکیل و کانون ها تأکید کرده اند و فقط باید امیدوارم باشیم که تعبیر دو طرف از استقلال، همسان شده باشد.

4- بایدها،بیم ها و امیدها

چنانچه آنچه نباید بشود،بشود،تک تک وکلای دادگستری و تک تک مدیران کانون ها و تک تک معمرین کنار نشسته،مورد قضاوت،ملامت و شماتت آیندگان واقع خواهند شد. پس هرکه هرچه دارد از قلم،قدم و حضور باید به صحنه بیاورد تا به روال سالیان اخیر با حفظ متانت و نجابت و در چارچوب رفتارهای هدفمند،قانونمدار،مدنی،آگاهی بخش و تعاملی از باقیمانده یکی از ارکان حق دفاع ملت پاسداری شود.

عاقبت لایحه جامع وکالت به کجا می رسد ؟ 

کانون وکلای دادگستری اصفهان همواره در کنار سایر کانون ها و اتحادیه سراسری،منشاء تأثیر چشمگیر بوده است و انتظار میرود این کانون پس از اعلام وصول لایحه وکالت در مجلس ، با سرعت و دقت همیشگی با استفاده از ظرفیت های موجود نظیر حضور تعداد قابل توجهی از نمایندگان استان اصفهان در کمیسیون قضایی مجلس، سابقه برگزاری دو اجلاس کنگره ملی وکلا،وجود نشریه "مدرسه حقوق" به عنوان یکی از پرنفوذترین و مؤثرترین رسانه های جامعه وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) و تجربیات چهره های شناخته شده این کانون ، بتواند نقش تاریخی خود را ایفا کند.

منبع : کانون وکلای دادگستری اصفهان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.