×

مهمترین عوامل بالا رفتن سن ازدواج در گفت و گو با یک کارشناس

مهمترین عوامل بالا رفتن سن ازدواج در گفت و گو با یک کارشناس

یک کارشناس مسائل مذهبی گفت یکی از عوامل کم‌رنگ شدن ازدواج در بین جوانان، نفوذ فرهنگ بیگانه است، جوان ما وقتی می‌بیند جوانان در کشورهای غربی تا آخر عمر مجرد باقی می‌مانند و برای رسیدن به لذت‌های دنیایی به هر رابطه‌ای تن می‌دهند بدون شک از این فرهنگ تأثیر می‌پذیرد

مهمترین-عوامل-بالا-رفتن-سن-ازدواج-در-گفت-و-گو-با-یک-کارشناس

یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: یکی از عوامل کم‌رنگ شدن ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) در بین جوانان، نفوذ فرهنگ بیگانه است، جوان ما وقتی می‌بیند جوانان در کشورهای غربی تا آخر عمر مجرد باقی می‌مانند و برای رسیدن به لذت‌های دنیایی به هر رابطه‌ای تن می‌دهند بدون شک از این فرهنگ تأثیر می‌پذیرد.

سن ازدواج ، شرایط نکاح ، اقسام نکاح - بررسی میزان تمایل به ازدواج در دختران و پسران - بررسی بالا بودن سن زنان نسبت به مردان در ازدواج 

حجت‌الاسلام علی‌رضا مرادی  با بیان این‌که «بحث ازدواج یکی از مهم‌ترین مباحث در جوامع جهانی مخصوصاً در جامعه خودمان است» افزود: اسلام به ازدواج سفارش کرده است و روی آن تأکید دارد چراکه این مقوله از منظر اسلام اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به این‌که «دین و قرآن می‌گوید ازدواج مایه آرامش روح و روان انسان‌هاست» ادامه داد: خداوند تأکید کرده در سن جوانی ازدواج کنید چراکه اگر کسی ازدواج کند تحت ولایت و حمایت خدا قرار می‌گیرد و باعث خشمگین شدن شیطان، کامل شدن ایمان، زیاد شدن روزی و مسائلی از این دست می‌شود.

مرادی افزود: با توجه به اهمیتی که اسلام به بحث ازدواج داده است، باید سعی کنیم این بحث را به ثمر برسانیم و آن را بین جوانان رواج دهیم.

مسئول کانون تخصصی نماز لرستان با اشاره به این‌که «عوامل بالا رفتن سن ازدواج به سه حیطه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم می‌شوند» اظهار کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که جرم و جنایت و آسیب‌های اجتماعی مانند بی‌بندوباری، اعتیاد و طلاق زیاد شده است و عوامل اجتماعی زیادی وجود دارد که خانواده را از هم می‌پاشد.

افزایش سن ازدواج ، فقر فرهنگی یا فقر اقتصادی  ؟ -  آیا می دانید سن ازدواج چه سنی است ؟ 

مرادی ادامه داد: جوانانی که ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) را عامل خوشبختی می‌دانند وقتی این مشکلات را می‌بینند سعی می‌کنند وارد این مقوله نشوند، چراکه می‌ترسند بعداً به طلاق و اعتیاد منجر شود.

مسئول کانون تخصصی نماز لرستان عامل دیگر بالا رفتن سن ازدواج را تحصیلات دانشگاهی دانست و افزود: طبق آماری که اعلام شده، تعداد دختران دانشجو بیشتر از پسران است و این نکته را باید در‌نظر گرفت زمانی‌که فرد وارد تحصیل می‌شود، برنامه‌ای برای ازدواج ندارد و این تحصیلات ممکن است طولانی باشد و این در حالی است که دین مبین اسلام می‌گوید؛ دختر و پسر در پایین‌ترین سن ازدواج کنند.

وی بیان کرد: جوانان ما در سن 20 سالگی وارد دانشگاه شده و پس از چند سال درس خواندن دغدغه پیدا کردن شغل دارند و این تفکر را دارند که باید همه چیز تکمیل باشد بعد ازدواج کنند و از طرف دیگر توقع دختران تحصیل‌ کرده بالا رفته و حاضر نیستند با یک نفر که سطح تحصیلاتش از او پایین‌تر است، ازدواج کنند.

مرادی با اشاره به این‌که «آمار دختران دم‌بخت از پسران دم‌بخت بیشتر است» اظهار کرد: در این برهه از زمان که تعداد دختران از پسران بیشتر است، شاهدیم که بین پسران رقابتی برای به دست آوردن یک دختر وجود ندارد و پسر نیز زمانی‌که می‌بیند دختر زیاد است دیگر عجله‌ای برای انتخاب همسر ندارد.

مسئول کانون تخصصی نماز لرستان، دلیل اجتماعی دیگر را مهاجرت جوانان روستایی به شهر دانست و افزود: پسران روستایی برای کار و درآمد روستا را ترک می‌کنند، که این خود باعث شده جمعیت دختران روستا بیشتر شود و از طرف دیگر پسر حاضر نیست با دختر روستایی ازدواج کند، که این یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج است.

وی با بیان این‌که «عوامل اقتصادی نیز در بالا رفتن سن ازدواج دخیل هستند» ادامه داد: اگر با پسران دم‌بخت صحبت کنیم که دلیل این‌که ازدواج نمی‌کنید چیست؟ می‌گویند شغل، خانه و ماشین نداریم و هم‌چنین پول کافی برای هزینه جشن نداریم و از طرف دیگر بر سر راه دختران نیز مشکلاتی وجود دارد و بعضی مرسومات داریم که دست‌ و پاگیر شده و باعث بالا رفتن سن ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) می‌شود که به‌عنوان مثال می‌توان به تهیه جهیزیه برای دختران اشاره کرد، مخصوصاً خانواده‌ای که چند دختر دم‌بخت دارد و توان تهیه جهیزیه و در نتیجه سر و سامان دادن به دختر خود را ندارد.

آمار ازدواج - ازدواج در ایران و فرانسه 

مرادی شغل را عامل اصلی بالا رفتن سن ازدواج دختران دانست و افزود: دختری که وارد شغل و کسب و کار شده و درآمدی دارد، ممکن است یک پسر مناسب که از نظر اقتصادی مانند خودش نباشد به خواستگاری او بیاید‌ و یا ممکن است کسی که به خواستگاری یک دختر شاغل می‌رود، بگوید کار نکن و شغل خود را کنار بگذار، در این صورت دختر شغل خود را به خواستگار ترجیح می‌دهد، و یا این‌که یک دختر به‌دلیل داشتن استقلال مالی، خود را بی‌نیاز از ازدواج بداند.

وی با اشاره به این‌که «کشور ما اسلامی است و در کنار آن فرهنگی غنی داریم، می‌بینیم با همه سفارشاتی که اسلام در رابطه با ازدواج داشته، این امر در جامعه اسلامی کم‌رنگ شده است» عنوان کرد: یکی از عوامل کم‌رنگ شدن سنت ازدواج در بین جوانان، تیلیغات سوء بیگانگان و نفوذ فرهنگ بیگانه در جامعه است، چرا وقتی که می‌بیند جوانان در کشورهای غربی تا آخر عمر مجرد باقی می‌مانند و برای رسیدن به لذت‌های دنیایی خود حاضر است به روابط نامشروع تن دهد و ازدواج نکند، بدون شک روی جوان ما نیز تأثیرگذار است.

مرادی اظهار کرد: در زمان‌های قدیم زمانی‌که فرزندان به سن تکلیف می‌رسیدند، برای آن‌ها زن می‌گرفتند که امروزه این مسئله بسیار ضعیف شده است.

مسئول کانون تخصصی نماز لرستان با اشاره به این‌که «عوامل فرهنگی در بالا رفتن ازدواج تاثیر دارد» ادامه داد: در حال حاضر ارزش‌‎‌ها از بین رفته و ارزش‌های مادی جای ارزش‌های معنوی را گرفته است، و این نکته را جوانان ما باید در نظر بگیرند که ازدواج و تشکیل زندگی، خریدن خانه، ماشین و چیزهایی از این قبیل نیست.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف ازدواج معنویت است، چراکه با ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) انسان به‌ سمت گناه نمی‌‎رود، دینش کامل می‌شود، اما یک‌سری هدفشان از ازدواج رسیدن به خانه و ماشین است، پس می‌گوید اول مال دنیا را جمع کنیم و بعد ازدواج کنیم، پس نتیجه می‌گیریم که ارزش مادی جایگزین ارزش معنوی شده است.

مرادی با اشاره به این‌که بُعد دوم عوامل فرهنگ این است که بعضی جوانان به‌دنبال یک‌سری چیز‌ها می‌گردند که فقط در عالم خیال وجود دارد، افزود: متاسفانه جوانان امروزی کاری با بزرگ‌تر‌ها نداشته و اگر کسی آن‌ها را نصیحت کند، می‌گویند که قدیمی فکر می‌‎کند، و این در حالی‌است که جوانان تا فرد مورد نظر خود را پیدا کنند طول می‌کشد نهایتاً سرخورده شده یا اصلاً ازدواج نمی‌کنند و یا دیر‌تر ازدواج می‌کنند.

ازدواج سفید یا سیاه زیستن - ازدواج ناموفق به قلب آسیب می زند 

مسئول کانون تخصصی نماز لرستان با بیان این‌که «بالا رفتن سن ازدواج تبعات خیلی بدی برای جامعه و خود فرد دارد» ادامه داد: مهم‌ترین پیامدی که این مقوله دارد، تهدید نسل است که باعث می‌شود جمعیت آینده رشد کمتری داشته باشد، و این در حالی است که وقتی سن ازدواج بالا می‌رود دیگر انگیزه‌ای برای زندگی کردن وجود ندارد و به تبع آن انگیزه‌ای برای صاحب فرزند شدن نیز وجود ندارد و چون سن زن و مرد بالا رفته شور و نشاط در خانواده وجود ندارد ممکن است فرزند نیز پژمرده و غمگین شود.

وی با اشاره به این‌که «بالا رفتن سن ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) باعث می‌شود، منکرات، فساد، فحشا و آسیب‌های اجتماعی زیاد شود» عنوان کرد: جوانی که از راه مشروع ارضا نشود به‌دنبال خلاف و فساد رفته و در نتیجه امید برای زندگی از بین می‌رود و این در حالی است که هرچه سن ازدواج بالا برود قدرت انتخاب پایین آمده و جوان دیگر توان جست‌وجو برای پیدا کردن جفت خود را ندارد که در نتیجه تن به ازدواجی می‌دهد که ایده‌آل او نیست و این در حالی است که جوان قدرت انتخاب دارد.

مرادی در پایان اظهار کرد: کسی که سنش بالا رفته احساس می‌کند که سر بار خانواده است پس مجبور است به اولین خواستگار جواب مثبت بدهد که بعداً از این انتخاب خود پشیمان می‌شود که سودی ندارد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.