×

سمامی با ایجاد پلیس قضایی اعتماد مردم به قوه قضائیه افزایش می یابد

سمامی با ایجاد پلیس قضایی اعتماد مردم به قوه قضائیه افزایش می یابد

یک حقوقدان گفت وقتی طرفین پرونده در بحث اجرای حکم دادگاه که از مهمترین قسمت‌های رسیدگی قضایی است به پلیس قضایی مراجعه کنند، اعتمادشان به دستگاه قضایی افزایش پیدا می‌کند

سمامی-با-ایجاد-پلیس-قضایی-اعتماد-مردم-به-قوه-قضائیه-افزایش-می-یابد

یک حقوقدان گفت: وقتی طرفین پرونده در بحث اجرای حکم دادگاه که از مهمترین قسمت‌های رسیدگی قضایی است به پلیس قضایی مراجعه کنند، اعتمادشان به دستگاه قضایی افزایش پیدا می‌کند.

اعلام وصول لایحه تشکیل واحد پلیس قضایی ارائه شده از سوی رئیس قوه قضاییه - گزارش پلیس قضایی باید در چارچوب موازین قضایی باشد - تشکیل پلیس قضایی موجب کاهش اطاله دادرسی می شود 

 درباره ارسال لایحه پلیس قضایی به مجلس، گفت: این لایحه، لایحه قضایی محسوب می‌شود و طبق روال باید از قوه قضاییه به دولت ارجاع شود و دولت نیز در مهلت قانونی این لایحه را به مجلس شورای اسلامی تحویل دهد.

وی ادامه داد: در زمان‌های گذشته ژاندارمری و کمیته انقلاب فرهنگی با یکدیگر تجمیع شدند و نیروی انتظامی را تشکیل دادند که بعد از آن زمان عملا وظایف نیروی انتظامی بیشتر و سنگین‌تر شد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد:‌ زمانی که وظایف یک ارگان را به ارگان‌های دیگر محول می‌کنند و آن ارگان می‌خواهد مجموع این وظایف را پیش ببرد و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد، قطعا کیفیت کار پایین می‌آید. در خصوص نیروی انتظامی نیز به همین شکل است که به عنوان ضابطین دادگستری یکی از وظایف آنها اعمال مسائل مرتبط با موضوعات قضایی است.

وی تصریح کرد: ضابطین دادگستری باید معلومات کافی در جهت اعمال این مسائل را داشته باشند که در حال حاضر در نیروی انتظامی الزامی نیست.

سمامی افزود: وقتی قوه قضاییه موضوعات خاص را به کارشناسان خاص خود ارجاع می‌دهد و از کارشناس رسمی دادگستری بهره می‌گیرد باید اعتماد کافی فی مابین قوه قضاییه و ضابط آن وجود داشته باشد و معلومات کافی پلیس قضایی این اعتماد را حاصل می‌کند.

نقش پلیس قضایی در اجرای عدالت و ضرورت احیای آن

این حقوقدان گفت: زمانی که این اعتماد به وجود آید بسیاری از مشکلات ما در بسیاری از موارد رفع خواهد شد و مردم شاهد عملکرد خوب قوه قضاییه خواهند بود.

وی بیان کرد: قوه قضاییه در بسیاری از مواقع به وظایف قانونی خود عمل می‌کند اما در عمل وقتی به بحث اجرا، ابلاغ و تعقیب مجرم می‌رسیم دارای مشکل هستیم و مردم این مسائل را مشاهده و ایراد را شناسایی می‌کنند؛ لذا این ایرادات است که باید رفع شود و با داشتن پلیس قضایی حداقل مسائل حقوقی و قضایی پوشش داده خواهد شد.

فواید احیای پلیس قضایی از نگاه یک مستشار دادگاه - ضرورت احیای پلیس قضایی

سمامی با بیان این که با وجود پلیس قضایی اعتماد مردم به دستگاه قضایی بیشتر خواهد شد گفت: وقتی که طرفین پرونده در بحث اجرای حکم دادگاه که از مهمترین قسمت‌های رسیدگی قضایی است به پلیس قضایی مراجعه کنند اعتمادشان به دستگاه قضایی بیشتر خواهد شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.